În ultima vreme, s-a pus problema utilității și eficienței Evaluărilor Naționale clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. S-a spus că stresează copiii, că sunt inutile pentru elevi atât de mici, dar până la urmă e necesar să verificăm în ce măsură elevii care au parcurs ciclul achizițiilor fundamentale (adică prima etapă a școlarității, ce curpinde clasele pregătitoare, I și a II-a) au dobândit cunoștințele necesare pentru parcurgerea cu succes a perioadei școlare următoare. De asemenea, se impune o evaluare a achizițiilor elevilor noștri după parcurgerea ciclului primar, achiziții de care au nevoie la gimnaziu. Elevii din gimnaziu se pregătesc încet, încet pentru Evaluarea din clasa a VIII-a, cea care, de altfel, le și asigură admiterea la liceul dorit.

După ce anul trecut Evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost anulate din cauza pandemiei de Coronavirus, iată că pentru anul acesta ministrul Educației anunță organizarea acestor examene. “Pentru anul acesta, vom lua o decizie. Consider că sunt foarte importante, pentru a putea ști unde ne aflăm după aproape un an de predare online, dar organizarea să fie la nivelul fiecărei școli/clase”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Elevii claselor a II-a susțin testarea la Limba Română scris, Limba Română citit și Matematică. La clasa a IV-a, elevii urmează să fie evaluați la Limba Română și Matematică, la clasa a VI-a testarea este organizată la Limbă și Comunicare, precum și la Științele Naturii.

Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă. Media obținută de elevi este un criteriu esențial pentru admiterea în învățământul liceal.

Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a nu se trec în catalog, nu se anunță public și nu stau la baza ierarhizării copiilor. Aceste rezultate se comunică fiecărui părinte în parte și, pe baza lor, atât învățătoarele cât și profesorii trebuie să realizeze planuri individualizate de învățare acolo unde se identifică probleme.

Evaluarea de la clasa a VI-a are rol de preorientare școlară către un anumit profil din școala profesională sau liceu, iar rezultatele de la clasa a IV-a sunt folosite pentru diagnoză de sistem, pentru verificarea rezultatelor curriculumului la final de ciclu primar și eventualele recalibrări ale conținuturilor predate în clasă. Elevii susțin evaluările în sălile de clasă, iar subiectele sunt realizate de către Ministerul Educației. Notele pot fi verificate de către părinți, iar în urma rezultatelor la nivel de școală se poate vedea care este progresul majorității elevilor din clasa a II-a până în a IV-a.

Calendarul de desfășurare a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2020-2021 prevede perioada 7-11 iunie 2021 pentru înscrierea la examen. Este pentru prima dată în istoria recentă când Evaluarea Națională este programată la finalul lunii iunie, după probele scrise la Bacalaureat. Astfel, din 22 iunie 2021 încep probele scrise cu cea la Limba și Literatura Română, pe 24 iunie e stabilită proba la Matematică, pe 25 iunie examenul continuă cu proba de Limba și Literatura Maternă, rezultatele finale urmând a se face publice în 4 iulie 2021.

Foarte utilă este organizarea unor simulări a acestor testări, folosind modelele de teste furnizate de către Ministerul Educației. Astfel se reduc mult emoțiile, fiindcă elevul știe la ce să se aștepte în momentul evaluării.