Dezechilibrul dintre viata personala si cea profesionala poate duce la epuizare sau “burnout”, un sindrom care a fost recunoscut recent de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii drept o boala. 

rn

Atunci când devii parinte, prioritatile ti se schimba, viata personala devine din ce în ce mai solicitanta si este din ce în ce mai greu sa faci fata si solicitarilor de la job. Studiile arata faptul ca parintii din generatia Millennials au fost crescuti de parinti concentrati pe cariera si nu doresc ca si copiii lor sa creasca fara ei, de aceea sunt într-o continua cautare de solutii.
#Mamprenoare este o comunitate de mame tinere, care au pornit în cautarea echilibrului si l-au gasit împreuna. Iata 7 sfaturi utile pentru cei care vor sa-si gaseasca echilibrul:

rn

1. Planifica-ti din timp activitatile la care vrei sa participi. “De când sunt pe cont propriu, agenda a devenit pentru mine un instrument fara de care nu pot supravietui. Sunt de moda veche si prefer varianta printata, nu cea electronica. Mi-am facut un obicei de a trece totul in agenda, de la întâlnirile cu clientii, evenimentele pe care le organizez, evenimentele la care vreau sa particip, pâna la vizitele la prieteni, activitatile copiilor sau excursiile în familie. Locuiesc în Belgia si am învatat de la prietenii mei de aici ca planificarea sanatoasa este cheia unui echilibru perfect. Aici nu trebuie sa fii surprins daca te suna azi un prieten sa te invite în vizita în 19 septembrie la ora 19,00. Totul se planifica din timp. Astfel, la începutul anului am trecut în agenda evenimentele care erau deja stabilite, apoi lunar si saptamânal umplu spatiile goale cu întâlniri si activitati si am o imagine de ansamblu asupra programului meu”, declara Alina Bota, Consultant&Coach, Fondator Mamprenoare
2. Învata sa delegi treburile casnice. “Echilibrul perfect între familie si cariera este un vis. Uneori familia cere mai multa atentie, alteori activitatea profesionala este pe val. O stabilire clara a valorilor familiei dupa aparitia copilului si a obiectivelor personale si comune, duce la claritate. Atunci stii exact unde ai nevoie de ajutor si începi sa delegi. De exemplu, dupa ce a aparut copilul, sotul meu a preluat o mare parte din activitatile casnice si a descoperit un hobby din bucatarie, gateste excelent! Am o doamna care vine saptamânal pentru o curatenie generala si calcatul rufelor. Copilul are nevoie de timp unu la unu cu fiecare parinte, asa ca pe lânga programul comun avem si timp individual care îl elibereaza pe celalalt partener în caz ca apare ceva urgent pe plan profesional. Gestionarea resurselor limitate de timp ne face sa fim o echipa tot mai eficienta, mai unita si mai performanta, si sa ne bucuram de familie si de cariera în acelasi timp”, explica Anamaria Ciuhuta – Blogger&Trainer – www.financialparenting.eu.
3. Determinare si disciplina. “Au fost multe motive care m-au determinat sa încep un proiect pe cont propriu; si în capul listei a fost cel care se refera la flexibilitatea organizarii timpului meu astfel încât sa am un echilibru între viata personala si cea profesionala. Desi eram convinsa ca voi reusi sa am acest echilibru, m-am lasat condusa de ideea ca, fiind la început de drum, trebuie sa muncesc mult, foarte mult, macar pâna pun business-ul pe picioare si apoi, cândva, ma voi putea relaxa. Dupa 3 ani de lucru, fiind atenta la reactiile mele, mi-am dat seama ca acel moment nu va veni niciodata daca eu nu îmi schimb perspectiva. Asta deoarece atunci când lucrezi pentru propriul vis întotdeauna mai poti face ceva, întotdeauna mai poti îmbunatati, întotdeauna mai poti contacta un potential colaborator. si este foarte dificil sa te opresti. Doar în momentul în care am constientizat ca din viata mea lipseste exact ceea ce mi-am dorit mai mult, si anume timp cu familia mea, am putut sa îmi creez acest echilibru. La început a fost fortat, obligându-ma pur si simplu sa închid laptopul înainte sa-mi iau copilul de la gradinita dupa-amiaza si sa nu îl mai deschid atâta timp cât el era treaz. Nu a fost deloc usor, ma mânca mâna sa verific mailul, paginile de Facebook, Linkedin etc. Însa dupa vreo doua saptamâni mi-am dat seama ca puteam fi foarte eficienta în 8 ore condensate de munca. si, mai mult decât orice, eram mult mai fericita fiindca facusem loc astfel familiei în viata mea. Acum stiu ca a avea un echilibru între viata personala si cea de business depinde doar de alegerea mea. si, asa cum iau decizii în business pe care le aplic cu determinare si disciplina, tot asa trebuie sa ma comport si când vine vorba de viata personala”, declara Maria Duduman – Fondator www.fabine.ro
4. Transforma timpul cu copiii în timp special cu copiii. “Am învatat sa nu mai am sperante false. Când am de lucru, nu plec de la premiza ca dragii mei copii ma vor lasa sa o fac de buna voie. stiu ca nu va fi asa si atunci ma asigur ca ma conectez cu ei înainte. Timp Special si o hârjoneala pe cinste îi umple atât pe ei, cât si pe mine cu iubire, voie buna si energie pozitiva. Orice om vesel va fi mult mai dispus sa îti acorde spatiul si timpul de care ai nevoie pt a-ti face treaba. De asemenea, ma asigur ca si eu îmi încarc bateriile cu câte o escapada la cafenea, teatru sau sport, doar pentru mine. Atât business-ul, cât si copiii cresc mai armonios când mama e calma si concentrata”, afirma Irina Nichifiriuc Specialist Parenting si blogger www.sfatulmamei.com.
5. Învata sa spui NU. “Nu e nevoie sa fii prezenta la toate activitatile copilului, sa bifezi toate aniversarile, sa sari sa ajuti pe toata lumea din jurul tau, sa fii prezenta la toate evenimentele de business si nu trebuie sa fii implicata în 100 de lucruri pe care sa le faci superficial si sa te frustrezi ca esti obosita. Priveste pe termen lung: te ajuta cu ceva activitatea X pe viitor? Are impact în educatia copilului, în relatiile tale sau în buzunar? Daca nu, atunci ofera-ti tie timpul pe care esti dispusa sa îl oferi celorlalti si productivitatea ta va creste”, explica Alina Bota, fondatoarea Mamprenoare.
6. Fa din timpul de munca o parte cu adevarat integrata în drumul tau spre sanatate!“As face miscare, dar munca îmi ia tot timpul nealocat familiei. Sanatatea mea are de suferit din pricina sedentarismului, însa nu am ce face. Daca as avea timp, mi-as pregati mesele si nu as mai tot mânca patiserii, pe fuga sau fast-food. Asa gândeam si eu atunci când eram angajat. De cand am devenit Health Coach, am început sa vad totul din alta perspectiva. Dupa cum ne sugereaza si curentul Desksercize, putem integra miscarea în munca. Cum? Foarte simplu: profitând de cladirile cu cel putin 4 etaje pentru a face cât mai multe ture de scari pe zi, profitând de birourile moderne care permit jocul de glezna sub birou, cvasi-continuu sau la intervale, dar mai ales evitând sa stam toata ziua pe scaun! Se poate tasta din picioare la fel de bine, iar pozitia este una mult mai naturala omului! Poate cel mai important de retinut ar fi sa facem miscare 5 minute la fiecare 25 de minute pentru ca energia corpului sa nu stagneze iar focusul sa se diminueze cu fiecare pauza uitata. Cât despre mâncare…Va provoc sa încercati, sa va cronometrati cât dureaza sa va asamblati o salata cu ou, avocado sau carne înainte de a iesi pe usa dimineata. Sa fie 5 minute? Sa fie 7? Oare mai încap atunci scuze sa iesim cu mâna goala?”, declara Iulia Broscoi – Health Coach.
7. Alatura-te unei comunitati! Se spune ca este nevoie de un sat întreg ca sa cresti un copil. Pentru a creste si copii si afaceri ai nevoie de o comunitate nationala care sa te sustina, sunt de parere #mamprenoarele. Conditia obligatorie de functionare într-o comunitate e însa sa fii si tu dispusa sa le sustii la nevoie pe membrele comunitatii.

rn

Dr. Tanase Tasente
General Manager – Agentia de relatii publice Plus Communication