Cum a transformat pandemia sistemul de învățământ și cât de pregătiți se simt profesorii din România pentru școala online
Sistemul de învățământ este printre cele mai afectate sectoare de pandemia de Coronavirus. Situația epidemiologică din țara noastră impune desfășurarea cursurilor în sistem online. Majoritatea covârșitoare a instituțiilor de învățământ care și-au închis porțile și au trecut exclusiv în sistem de învățământ online sunt în această situație din cauza ratei de incidență a cazurilor de Coronavirus din localitățile în care acestea funcționează. Deciziile de trecere în scenariul roșu, școală închisă și cursurile făcute online, se iau la nivel local, în funcție de situația epidemiologică din localități. În Zalău, de exemplu, toate unitățile de învățământ își desfășoară activitatea în scenariul roșu.
Trecerea de la lecțiile predate la clasă la cele bazate exclusiv pe videoconferințe a adus cu sine multe provocări atât pentru profesori, deoarece aceștia trebuie să facă un efort mai mare pentru a capta atenția elevilor, cât și pentru elevi, deoarece atenția lor este mult mai scăzută acasă ,în mediul comod lor. Un lucru e cert: pentru ca educația online să funcționeze și să fie eficientă e nevoie de noi metode de a preda. Dar oare cât de pregătite se simt cadrele didactice pentru a face față cu brio acestei situații?
Potrivit unui sondaj realizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, aproximativ 66,2% dintre profesori au confirmat că au nevoie de cursuri de perfecționare pentru a putea preda online. 45,7% dintre cadrele didactice afirmă că autoritățile locale nu au ajutat școala în niciun fel în această perioadă. Potrivit aceluiași sondaj, 37% dintre respondenți au spus că au achiziționat din venituri proprii un laptop/tabletă pentru a putea preda, în timp ce 16,8% dintre profesori afirmă că unitățile de învățământ nu au pus la dispoziția cadrelor didactice măști și materiale igienico-sanitare.
53,6% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar spun au urmat în ultimii 5 ani cel puțin un curs de formare. Cu toate acestea, cei mai mulți dintre ei (66,2%) consideră că au nevoie și de alte cursuri specializate pentru a putea preda online. Din totalul respondenților, peste 40% predau exclusiv în sistem online (scenariul roșu), 32,7% în sistem hibrid (scenariul galben) și doar 25% față în față (scenariul verde).
Sondajul s-a desfășurat în perioada 27 octombrie-2 noiembrie 2020, având ca și grup țintă cadrele didactice ,în încercarea de a se afla situația reală din școlile din România în perioada stării de alertă și contextul pandemic în care ne aflăm. La acest chestionar au răspuns peste 8.500 de profesori, cei mai mulți dintre aceștia (40,4%) fiind în categoria de vârstă 40-49 de ani.
Ce a făcut ministerul invățământului din 11 martie până la sfârșitullunii august? NIMIC! Din 1 septembrie s-au apucat prin CCD -uri să formeze profesori în domeniul platformelor de învățare online. Atât. Ulterior școlile trebuie să se descurce fără infrastuctură corespunzătoare, fără internet necesar in special la sate. Ministerul, guvernul se tot laudă cu niște tablete ca re nu mai apar. Ce vor face niște elevi fără internet cu acestea? Desigur nimic. Dar acest minister incapabil știe să amenințe cadrele didactice. Pe cei din acest minister cine ar trebui să-i verifice și să-i destituie. Majoritatea ar trebui să plece deoarece nu au reușit decât să creeze un haos total.