În România au fost deschise anul trecut două segmente de autostradă, în lungime totală de circa 30 de kilometri.
În noiembrie 2021 s-a deschis lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda, cu o lungime de 24,3 km, alături de care a devenit funcțional încă un kilometru și jumătate din lotul 1, care nu putea fi folosit în absența lotului 2. O lună mai târziu, s-a deschis o bucată din Autostrada A3. E vorba despre lotul 1 al traseului Târgu Mureș – Ogra ( de la Târgu Mureș la Ungheni), cu o lungime de 4,5 kilometri.
O hartă a autostrăzilor și drumurilor expres din țară aflate în lucru sau deschise anul trecut a fost realizată de 130km.ro, un site care prezintă informații la zi despre proiectele de autostrăzi din România.
Potrivit unui grafic realizat de 130km.ro, cei mai mulți kilometri de autostradă s-au dat în folosință în anul 2012 (144 kilometri), iar cei mai puțini în 2017 (15 kilometri).
Cum stau lucrurile pe Autostrada A3: București – Borș
Potrivit sursei citate, primul tronson, București – Ploiești (65,2 km), este deschis integral circulației. Pe următorul tronson, de la Ploiești la Brașov, este deschis circulației traseul Râșnov – Cristian (6,3 km).
Tronsonul Brașov – Târgu Mureș este eliminat din planurile guvernului, scrie 130km.ro, acesta fiind înlocuit cu traseul Sebeș – Turda de pe autostrada A10. Pe lotul de la Târgu Mureș la Gilău, sunt deschise tronsoanele Târgu Mureș – Ungheni (4,5 km); Ungheni – Ogra (10,1 km); Ogra – Iernut (3,6 km); Iernut – Chețani (17,9 km); Câmpia Turzii – Gilău (51,7 km). Pentru tronsonul Chețani – Câmpia Turzii (15,7 km), contractul a fost reziliat în martie 2021, licitația fiind reluată.
Pe tronsonul Gilău – Borș, e deschis segmentul Gilău – Nădășelu (9,5 km). Bucata Nădășelu – Mihăiești (16,8 km) este în lucru, având termen de deschidere anul 2023. Tot în lucru, cu termen de deschidere anul viitor, sunt și sectoarele Mihăiești – Zimbor (13,3 km) și Zimbor – Poarta Sălajului (13,3 km).
Loturile Poarta Sălajului – Zalău (15,14 km) și Zalău – Nușfalău (25,84 km) sunt în curs de licitare. Bucata Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,6 km) este în lucru, având ca teren de deschidere anul în curs. Pentru sectorul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,4 km) a fost desemnat constructorul. De la Chiribiș la Biharia (28,9 km) se lucrează, termenul de finalizare fiind anul acesta, iar sectorul Biharia – Borș (5,4 km) este deschis circulației.