200 de milioane de euro imprumut de la Banca Mondială pentru calitate in invăţămant
Banca Mondială a aprobat la începutul acestei săptămâni un împrumut de 200 milioane de euro pentru Proiectul privind învătământul secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE), care urmează a fi implementat de Ministerul Educatiei şi Cercetării ştiintifice în următorii şapte ani.
Proiectul se concentrează pe şcoli cu un procent redus de promovare la examenul de bacalaureat şi pe grupuri de elevi şi studenti expuşi riscului de nepromovare, iar activitătile din cadrul proiectului vor urmări reducerea abandonului şcolar şi universitar, precum şi creşterea numărului absolventilor de învătământ superior.
Activitătile includ finantări acordate liceelor pentru a veni în sprijinul elevilor care se pregătesc pentru examenul de bacalaureat şi admiterea în învătământul superior şi care au nevoie de cursuri suplimentare de pregătire, consiliere şi îndrumare, dar şi pentru dotări, Proiectul vizează şi revizuirea programelor şcolare, perfectionarea cadrelor didactice şi revizuirea unor aspecte legate de cadrul national de evaluare şi examinare, pentru a îmbunătăti calitatea educatiei în ciclul secundar superior.
Sute de elevi sălăjeni, în special de etnie romă, abandonează şcoala
329 de elevi au abandonat şcoala în anul şcolar 2013 – 2014, cei mai mulţi fiind din învăţământul liceal – 129. Dintre aceştia, 99 de elevi au fost din mediul rural şi 20 din mediul urban. Şi din învăţământul gimnazial au abandonat şcoala 111 elevi, din care 75 din mediul urban şi 36 din mediul rural. stop_coloana Alţi 58 de elevi din învăţământul primar, 22 din învăţământul profesional şi nouă din învăţământul postliceal au abandonat şcoala în anul şcolar 2013 – 2014.
Numărul de elevi care au abandonat şcoala în anul şcolar 2013 – 2014 a fost cu 48 mai mare decât în anul şcolar 2012 – 2013, când au fost înregistrate 281 de cazuri de abandon şcolar.
Dintre motivele abandonului şcolar, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj amintesc apartenenţa la etnia romă, situaţia materială precară în familie, plecarea la muncă în străinătate şi dezinteresul pentru sistemul de educaţie.
Elevii sălăjeni de etnie romă sunt „fruntaşi” la abandonul şcolar, lucru confirmat de autorităţile sălăjene. În anul şcolar 2012 – 2013, Prefectura, Inspectoratul Şcolar şi Asociaţia „Şanse Egale” Zalău au evaluat 20 de şcoli din judeţ cu un procent ridicat de elevi de etnie romă. Rezultatele au scos la iveală că doar cinci la sută dintre elevii romi au urmat învăţământul liceal şi doar unu la sută au terminat liceul. Cauzele sunt multiple: dezinteresul părinţilor faţă de educaţia copilului (aceştia având şi ei un nivel foarte scăzut de şcolarizare); situaţia financiară precară, căsătoriile timpurii, sau exploatarea copiilor din punct de vedere economic.
