112 a făcut o listă neagră cu nesimţiţi care abuzează de Serviciul de Ambulanţă
S-au dus vremurile în care sălăjenii puteau face solicitări false la Serviciul Judeţean de Ambulanţă (SJA) Sălaj pentru a profita de o cursă gratuită la Zalău. Potrivit Ioanei Tămaş, director medical al SJA Sălaj, cei de la 112 au o listă neagră cu cei care fac solicitări false. “Există persoane care fac solicitări false, dar acestea nu prea mai ajung la noi, deoarece apelurile sunt preluate de cei de la 112. Aceştia au o listă cu numerele de telefon de pe care s-a sunat abuziv şi în aceste cazuri nu ne mai dau legătura. Uneori îşi dau seama şi fac verificări, resună ei persoanele care ne-au sunat când li se pare că solicitarea sună dubios”, a precizat ieri Ioana Tămaş în cadrul unei conferinţe de presă.
Directorul medical a spus că s-a întâmplat să aibă solicitări în care pacienţii spun că au simptome de urgenţă doar pentru ca ambulanţa să vină, precizând că aceste solicitări se fac de multe ori de pacienţii care au nevoie de consultaţii stomatologice. “Multă lume ştie că Serviciul de Ambulanţă răspunde solicitărilor de urgenţă şi atunci comunică telefonic simptome de urgenţă, dar care nu se regăsesc în realitate la bolnav. Mai păţim cu pacienţi care au nevoie de consult stomatologic, evită să spună că au probleme de natură stomatologică şi ne spun că au cefalee (durere de cap – n.r.), ameţeli”, explică Tămaş. Directorul medical a precizat că tot ce pot face în aceste cazuri e să administreze un calmant şi să recomande persoanei să se prezinte la stomatolog.
În ceea ce priveşte cheltuielile făcute de ambulanţă în aceste cazuri sau timpul pierdut care se putea acorda unei urgenţe reale, nimeni nu poate face nimic, deoarece nu există un cadru legal în care să se poată sancţiona cei care apelează la ambulanţă fără să aibă, de fapt, nevoie de servicii de urgenţă. “Nu avem ce să facem, din nefericire, şi nici nu putem să nu mergem la caz, pentru că nu ai de unde să ştii niciodată ce este la celălalt capăt al firului”, spune Tămaş.
Din păţaniile echipajelor de la Ambulanţă
Atacaţi cu toporul, sechestraţi şi ameninţaţi cu pistolul
Managerul SJA Sălaj, Liviu Balint, a precizat ieri că au fost cazuri de agresiune faţă de personalul din ambulanţă. stop_coloana “Au fost cazuri de agresiune. Cei de la 112, dar şi colegii noştri de la dispecerat, cunosc în mare parte persoanele care au probleme şi în acel moment solicităm şi sprijinul colegilor de la Poliţie şi de la Jandarmerie pentru a nu mai întâmpina probleme cum au fost anul trecut, când au fost atacaţi cu toporul sau au fost sechestraţi. Am avut un caz chiar şi în Zalău, în Păcii, unde s-a folosit un pistol, dar nu ştiu dacă până la urmă s-a dovedit dacă era de jucărie sau real, iar o colegă prezentă la apel a fost sechestrată”, povesteşte Balint.
Pentru a evita astfel de incidente s-a întocmit un plan comun de acţiune între SJA Sălaj, ISU, Jandarmi şi Poliţie. “Avem un protocol cu ISU, Jandarmeria şi Poliţia astfel încât, în cazul în care sunt persoane agresive sau cunoscute cu probleme psihice, stau în ascultare şi cei de la Poliţie. Automat, fără să se mai solicite din partea noastră sprijinul lor, ei sunt obligaţi să meargă personal sau să trimită echipaje ale Jandarmeriei în sprijinul echipajelor noastre. Dacă ajungem la faţa locului şi ne dăm seama că situaţia poate degenera, pentru că telefonic nu poţi să-ţi dai seama, atunci ne retragem din zonă, solicităm sprijinul Poliţiei şi când vine Poliţia mergem la caz”, explică Ioana Tămaş.
2.509 de solicitări a avut Serviciul Judeţean de Ambulanţă (SJA) Sălaj în luna martie, potrivit informaţiilor transmise de managerul SJA Sălaj, Liviu Balint. Din acestea, 165 au fost solicitări cu medic şi 1.130 de solicitări cu asistenţi medicali. De asemenea, SJA Sălaj a fost solicitat la 31 de accidente rutiere şi pentru a constata 39 de decese.
Pentru aceste solicitări s-au parcurs 104.312 de kilometri. Cele mai multe solicitări au fost în Zalău, respectiv 1.343 de solicitări, din totalul de 2.509.
