Peste 500 de blocuri care nu au semnat noul contract al Companiei de Apă, au scăpat momentan de debranşările la apă, datorită modificării Regulamentului Serviciu
Apă-Canalizare, care dă posbilitatea acestora să-şi individualizeze consumul de apă.
AsociaÅ£ia de Dezvoltare a Infrastructurii din Bazinul Hidrografic SomeÅŸ – Tisa, ce reuneÅŸte reprezentanÅ£ii administraÅ£iilor publice locale ÅŸi judeÅ£ene din regiunea deservită de Compania de Apă SomeÅŸ, Cluj a modificat regulamentului privind serviciul de alimentare cu apă ÅŸi canalizare ÅŸi a introdus varianta individualizării. „Pentru a ieÅŸi din acest blocaj, am completat un articol din acest regulament, prin care dăm posibilitatea ca benficiarii să opteze pentru una dintre cele trei soluÅ£ii: să iÅŸi constituie o ascociaÅ£ie de locatari, să iÅŸi aleagă un reprezentat legal sau a treia variantă prin care pot să iÅŸi individualizeze consumul. Individualizarea se poate face in două moduri. Prima variantă fiind una pe orizontală, prin care beneficiarii iÅŸi pot pune un branÅŸament in faÅ£a uÅŸii sau individualizarea pe verticală, care implică o baterie de apometre in subsolul blocului. Aceste individualizări se fac contra cost”, a menÅ£ionat Tiberiu Marc, preÅŸedintele Consiliului JudeÅ£ean (CJ) Sălaj. Consumatorii care incă nu s-au decis, au la dispoziÅ£ie termenul de 31 mai pentru a alege una din variante. In momentul in care aleg să iÅŸi individualizeze consumul trebuie să intocmească un proiect, care apoi trebuie avizat de către Compania de Apă SomeÅŸ. Beneficiarii au in acest caz, un termen de 180 de zile pentru execuÅ£ia lucrărilor. La nivelul operatorului cel mai bun exemplu de practică este cel al asociaÅ£iilor”. Nu incurajăm individualizarea, dar fiecare iÅŸi alege ce variantă doreÅŸte. Am făcut completarea regulamentului ca să existe ÅŸi această variantă. Doar in Zalău ÅŸi in Jibou sunt probleme privind asocierea. Acest regulament s-a aplicat in toată aria in care Compania de Apă oferă servicii, din păcate asocierea nu a funcÅ£ionat doar la Jibou ÅŸi Zalău, restul oraÅŸelor Cehu Silvaniei, Cluj-Napoca, Gherla, Huedin ÅŸi Dej s-au conformat, iar gradul de incasare in cazul asociaÅ£iilor fiind unul foarte mare, de 98 la sută”, a adăugat Marc. Vasile Dărăban, directorul executiv al AsociaÅ£iei Regionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic SomeÅŸ,-Tisa, a menÅ£ionat faptul că in urma calculelor făcute pe un bloc cu zece apartamente, costul total al individualizării ar veni undeva la 2000 de euro, ceea ce inseamnă 800 de lei pe apartament. In urma acestei decizii de modificare a regulamentului s-au sistat debranşările la apă, insă situaÅ£ia este doar provizorie, in funcÅ£ie de opÅ£iunile locatarilor se va decide următorul pas.
Individualizarea – valabilă doar in masă
„Este adevărat ca s-a luat decizia de sistare a debranşărilor. La regulamentul aprobat in luna septembrie, in completarea unui articolul a apărut posibilitatea consumatorilor de a-ÅŸi individualiza consumul. A fost decizia autorităţilor locale ÅŸi judeÅ£ene care au considerat că este benefic să existe in regulament varianta unei individualizării in acest sens. Acestă variantă presupune ca toÅ£i locatarii unui bloc să aibă aceeaÅŸi opÅ£iune ÅŸi anume de a se separa. Pană in 31 mai nu vom sista apa, după care să vedem care este situaÅ£ia^, a spus Marcel Zaharia, directorul Sucursalei Zalău a Companiei de Apă SomeÅŸ, Cluj.
30 de blocuri debranÅŸate au primit apa inapoi
Potrivit lui Marcel Zaharia, ieri, s-a sistat apa la 20 de blocuri din zona Brădet şi Stadion, dar pentru scurt timp, pentru că după modificarea regulamentului le-a adus apa inapoi. Dintre cele 11 blocuri cărora le-a fost sistată apa luni, potrivit lui Marcel Zaharia, cinci blocuri s-au grăbit să işi incheie noile contracte. In prezent, la nivel de Zalău, potrivit lui Tiberiu Marc, preşedintele CJ Sălaj, 540 de blocuri au semnat noile contracte din cele aproximativ 1100.
DSP nu poate aplica contravenţii pe sistarea apei
In legislaţia (Ordinul 536/1997), există la nivel de recomandare prevăzut necesarul minim de apă potabilă, care trebuie asigurat zilnic unei persoane, anume 50 de litri. Cu privire la sistatea apei, Direcţia de Sănătate Publică Sălaj a transmis că nu are responsabilitate in domeniul contractării serviciilor publice. Contravenţiile la modul de respectare a prevederilor Legii 51/2006 se aplică de către reprezentanţii imputerniciţi. ^Direcţia de Sănătate Publică Sălaj va lua legătura cu reprezentanţii locali ai instituţiilor respective pentru a se informa cu privire la măsurile luate, in acelaşi timp va monitoriza calitatea apei potabile şi va supraveghea starea de sănătate a populaţiei in vederea evitării unor situaţii de risc asupra sănătăţii^, a spus Mihai Cheşeli, purtătorul de cuvant DSP Sălaj.