Reprezentanții industriei energiei regenerabile au solicitat negocieri cu Ministerul Energiei cu privire la implementarea schemei contractelor pentru diferență (CfD) care urmează să fie lansată anul acesta. Contractul pentru Diferență este un mecanism de piață care va funcționa prin stabilizarea veniturilor pentru producătorii de energie regenerabilă la un nivel de preț fix fie în urma unor licitații pentru acordarea sprijinului de tip CfD, fie prin negociere directă.

Investitorii în regenerabile care ar urma să se califice pentru sprijin, cer un acces garantat la rețea pentru energia produsă, în condițiile în care legislația actuală nu mai acordă prioritate la preluarea energiei regenerabile. Producătorii cer ca indiferent de situația din Sistemul Energetic Național (SEN), energia electrică produsă de aceste noi capacități trebuie să fie preluată în rețea fără vreo limitare și înainte de producția celorlalte surse din SEN deși în timpul verii sistemul se poate confrunta cu situații de supraproducție. Solicitările industriei producătoare de energie regenerabilă, eoliene și fotovoltaice, țin de diminuarea riscului comercial al proiectelor care urmează să adere la această schemă.

Guvernul României se pregătește să lanseze, în premieră pentru piața locală, a mecanismului contractelor pentru diferență (CfD), un mecanism de sprijin pentru a stimula dezvoltarea capacităților de producție a energiei electrice din surse regenerabile, eoliene și fotovoltaice, conform informațiilor prezentate de site-ul de specialitate e-nergia.ro. Pe baza proiectului Ministerului Energiei și a anunțurilor publice, ar urma să se organizeze două licitații, una anul acesta și o a doua în 2025, în urma cărora ar trebui să intre în sistem circa 5.000 MW noi care să beneficieze de acest mecanism de sprijin.

Ce este un contract CfD și cine poate beneficia de sprijin din partea statului

Conform Hotărârii de guvern privind aprobarea cadrului juridic general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin Contracte pentru Diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, un CfD (Contract pentru Diferență) este un mecanism de piață care funcționează prin stabilizarea veniturilor pentru producătorii de energie la un nivel de preț fix stabilit fie în urma unor licitații pentru acordarea sprijinului de tip CfD fie prin negociere directă.

Plata pentru diferență CfD este o plată efectuată în temeiul unui contract CfD:

a) de către contrapartea CfD către un beneficiar CfD, care se bazează pe cantitatea de energie electrică livrată în SEN măsurată care beneficiază de CfD și se calculează pe baza diferențe, dintre prețul de exercitare și prețul de referință, în situațiile în care prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare; sau

b) de către un beneficiar CfD către contrapartea CfD, care se bazează pe cantitatea de energie electrică livrată în SEN măsurată care beneficiază de CfD și se calculează pe baza diferenței dintre prețul de referință și prețul de exercitare, în situațiile în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare;

Producătorii obțin venituri din vânzarea de electricitate pe piață: în cazul în care prețul obținut este sub cel fix negociat, aceștia obțin dreptul de a încasa diferența, iar dacă este peste cel fix, rambursează diferența. Conform Wall-Street.ro, un exemplu de CfD sunt unitățile 3 și 4 de la Cernavodă. Practic, statul român le garantează investitorilor creditele pentru construirea reactoarelor prin contracte de acest tip.

Comisia Europeană promovează contractele pentru diferență ca o alternativă la actualul model al pieței de energie (contractele PPA), care a dus la scumpiri semnificative în contextul crizei din ultimii ani. Contracte pe termen lung, fie că sunt CfD sau PPA, ar putea stabiliza prețurile, speră Comisia.

Obiecțiile producătorilor de energie verde care vor să intre în schema CfD

Conform e-nergia.ro, industria regenerabilă susține intenția Guvernului, dar are mai multe observații, expuse în cadrul școlii de vară pentru presă organizate recent de Asociația Română pentru Energie Eoliană (RWEA).

În primul rând, producătorii solicit prioritizarea accesului la rețea pentru capacitățile de producere din surse regenerabile, pentru capacitățile dezvoltate prin intermediul mecanismului CfD netrebuind să existe limite de producere.

Legislația actuală nu mai acordă prioritate la preluarea energiei produse din surse regenerabile. Producătorii cer, astfel, ca indiferent de situația din Sistemul Energetic Național (SEN), energia electrică produsă de aceste noi capacități trebuie să fie preluată în rețea fără vreo limitare și înainte de producția celorlalte surse din SEN.

În al doilea rând, beneficiarii nu primesc plata pentru diferență CfD în intervalele în care prețul de referință este negativ. Astfel, producătorii recomandă recunoașterea unui nivel minim de prețuri dacă intervalele de timp cu prețuri negative au o pondere de cel puțin 5% din anul calendaristic, prețul maxim de exercitare să fie stabilit cu luarea în calcul a riscurilor de această natură).

Conform explicațiilor analiștilor e-nergia, rentabilitatea unui proiect de tipul celor de producere a energiei regenerabile, chiar și a celor finanțate prin CfD care reduce mult riscul pentru investitor, depinde de câtă energie va “vinde” un parc foto sau eolian și, desigur, care va fi prețul cu care producătorul reușește să vândă energia produsă sistemului național.

Prețul negativ probabil va deveni o realitate mult mai des întâlnită și în România vara (anul acesta a apărut, în premieră, și la noi) pe fondul supraproducției din fotovoltaic, susțin analiștii. La cum este gândită acum, schema CFD nu permite plăți către investitor în momentul în care prețul pieței este negativ. Așadar, producătorul fie va plăti ca să i se preia energia, fie va opri capacitatea, cel mai probabil.

În acest ultim caz, asta înseamnă mai puțină producție, ceea ce va diminua profitabilitatea proiectului – un parc solar de exemplu, este gândit să funcționeze în România la 1.200 de ore pe an la puterea nominală, dar, din cauzele de mai sus, producția sa și, implicit, vânzarea energiei, vor fi mai reduse, arată sursa citată.

Producătorii mai cer ca prețul de exercitare maxim să fie stabilit într-un mod realist (să suporte întreruperile/ limitările, precum să țină cont și de direcția de evoluție a Pieței de Echilibrare), prin raportarea la specificitățile pieței locale; (recomandăm să nu fie mai mic de 120 Euro per MWh). Costul tehnologiei să fie principalul factor determinant al acestui preț de exercitare maxim;

Prețul de exercitare maxim este prețul la care care statul începe licitația pentru atribuirea capacităților puse de investitori “pe masă” pentru a se califica la schema. Producătorii pot licita venind cu un preț de exercitare sub acest nivel maxim pentru capacitatea pe care vor să o construiască prun acest mecanism. Iată că “regenerabilii” recomandă Guvernului un preț de plecare la aceste licitații de 120 de euro/MWh – posibil un preț destul de mare comparativ cu ce își dorește statul – nu știm încă de la ce nivel se va porni – dar cu argumentul că acest preț ar trebui, din nou, să diminueze din riscul de operare specific industriei regenerabile – nu se știe cât se va produce efectiv din cauza limitărilor impuse de operatorii rețelei, costurile cu echilibrarea sunt mari etc.

Lista completă a doleanțelor comunității producătorilor de energie eoliană și fotovoltaică este prezentă aici.

Cum va funcționa schema CfD în România

În calitate de producător de energie regenerabilă, pentru a intra în schema de compensare cu Ministerul Energiei, vor avea loc două runde de licitații, fiecare cu oferte separate pentru tehnologiile de producere de energie eligibile – eoliană onshore și solar fotovoltaică – cu o capacitate totală de 5.000 MW, arată Ministerul Energiei în nota informativă pentru investitorii interesați să pună în funcțiune noi capacități pe baza acestui mecanism, citată de Economica.net.

Capacitățile totale vizate sunt:

  • Capacitate instalată de 1.000 MW pentru producerea de energie electrică din eolian onshore respectiv de 1.000 MW pentru producerea de energie electrică din surse solar fotovoltaice, ambele ca urmare a primei runde de licitații care va avea loc până la sfârșitul anului 2023 („licitaţie CfD 2023″); și
  • Capacitate instalată de 1.500 MW pentru producerea de energie electrică din eolian onshore respectiv 1.500 MW pentru producerea de energie electrică din surse solar fotovoltaice, ambele ca urmare a celei de a doua runde de licitații care va avea loc în prima jumătate a anului 2025.

Odată câștigată licitația de către producătorul de energie regenerabilă, sprijinului prin schema CfD va fi de maximum 15 ani de la data începerii plății. Beneficiarii vor putea să își comercializeze producția de energie conform acordurilor lor comerciale. În momentul în care prețul de referință al energiei electrice este sub prețul de exercitare, beneficiarii vor primi o plată suplimentară pentru diferență. În cazul în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul plătește diferența contrapărții CfD.

Pentru a participa la licitația necesară intrării în schema CfD, ofertele producătorilor vor trebui să indice un preț de exercitare (EUR/MWh), capacitatea de producere care urmează să fie instalată și o dată țintă de punere în funcțiune.

Plățile CfD vor fi efectuate pentru fiecare MWh de energie electrică generată și livrată în Sistemul Electroenergetic Național, contorizată prin contorul dedicat pentru capacitatea atribuită CfD.

Prețurile de referință vor fi media lunară ponderată a prețului pieței pentru ziua următoare (PZU). Prețul va fi ponderat pentru aceeași tehnologie de producere supusă sprijinului CfD. Diferențele de plată vor fi calculate în euro și convertite în lei înainte ca plata să fie efectuată în lei, utilizând media lunară a cursurilor de schimb zilnice Leu/Euro publicate de BNR.

Prețul de exercitare va fi indexat anual, în conformitate cu Indicele prețurilor de consum din zona euro.

Sursa: Ziare.com