Mare minune, mare! Arheologii Muzeului Judetean de Istorie si Arta Zalau au reusit sa descarce de sarcina arheologica inca aproximativ trei kilometri din traseul salajean al viitoarei Autostrazi Transilvania, Comisia Nationala de Arheologie dandu-si, vineri, avizul pentru documentatiile depuse de acestia. Lungimea totala a traseului liber de sarcina arheologica a ajuns, astfel, la 4,5 kilometri (cei trei kilometri de acum, plus inca cei aproximativ 1,4 kilometri descarcati in 2007). Dupa cum ne declara, vineri, intr-o conferinta de presa, noul director al Muzeului Judetean, Alexandru Matei, diferenta pana la lungimea totala contractata de institutie cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, de sapte kilometri, o reprezinta o portiune necercetata inca, in lungime de 1,7 kilometri, plus suprafata aferenta celor sase situri ce necesita cercetari mai detaliate, a carei lungime este estimata la 800 de metri. Potrivit lui Matei, lucrarile efectuate pana acum au inghitit aproape toti banii alocati prin contract (aproximativ patru miliarde de lei vechi, din care mai sunt de decontat 800 de milioane), pentru acoperirea portiunii ramase mai fiind nevoie, conform aceleiasi surse, de inca aproximativ cinci miliarde.
Intrebat cum va impulsiona venirea unui arheolog la conducerea Muzeului Judetean ritmul lucrarilor de descarcare la autostrada (unul extrem de lent pana acum), Alexandru Matei a declarat ca va incerca sa schimbe sistemul de lucru printr-o mecanizare a sapaturilor, dupa modelul vecinilor unguri cu care o parte din arheologii salajeni au colaborat la constructia autostrazilor de acolo (la descarcarile de sarcina premergatoare, mai exact). El a explicat ca, folosindu-se un excavator pentru decopertarea suprafetelor, se obtine un randament mult mai bun fata de munca manuala si o scurtare semnificativa a timpului de lucru. Matei nu a omis sa puna ritmul lent al lucrarilor de pana acum si pe seama fostei conduceri, in special a sefului Sectiei de Arheologie, Gheorghe Tamba, care „n-a fost in stare nici sa-si termine documentatiile”.
Cat despre momentul in care cei sapte kilometri, la care se lucreaza de mai bine de trei ani, vor fi, in sfarsit, descarcati integral de sarcina arheologica, Alexandru Matei a apreciat ca asta se va intampla in aproximativ sase luni, dar numai daca ritmul decontarilor va fi unul adecvat. Referitor la urmatoarea portiune ce va trebui descarcata dupa finalizarea primilor sapte kilometri contractati, Matei a recunoscut ca, daca va fi licitatie pentru desemnarea echipei de arheologi, Muzeul Judetean nu are nici o sansa. Si asta, se pare, nu din cauze profesionale, ci pentru simplul fapt ca, fiind o institutie care se autofinanteaza, are costuri mai mare la o astfel de lucrare, decat institutele de arheologie, spre exemplu, unde salariile sunt platite de stat.