SERVIREA nu dezminte traditia
In pofida faptului ca are statutul unei unitati din sistema cooperatiei mestesugaresti, S.C. Servirea S.C.M. Zalau ar putea fi, pe drept, denumita o mica fabrica de scaune. Asta si pentru ca Servirea de… ieri, care era o cooperativa profilata pe diverse prestari de servicii cu timpul, s-a specializat, pentru productia de scaune, in exclusivitate.
De la scaunele cu papura, la cele tapitate
Primele tipuri de scaune produse la Servirea Zalau au fost cele cu sezut din papura sau din foi de porumb. Dupa 1990, concomitent cu disparitia fostelor sectii de prestari servicii – altele decat cele de tamplarie – s-au pus bazele unei activitati in scopul diversificarii productiei si a lansarii in fabricatie a unor tipuri de scaune noi, care aveau sa cucereasca, nu peste mult timp, Vestul Europei. Astfel, din 1990 incoace, deci intr-o perioada de aproximativ 20 de ani, au fost lansate in productie peste 50 de tipuri de scaune, dupa cum ne-a marturisit dl. Valentin Brandusan, presedintele S.C. Servirea S.C.M. Zalau.
„Am produs in toti acesti ani, de la simpli tabureti, la scaune pliante, sezlonguri si scaune tapitate, cu piele ecologica, intr-o gama bogata de modele si toate fabricate din lemn masiv, in principal fag.”
Primele contracte la export
Pietele externe pe care au ajuns pentru prima data scaunele cu marca „Servirea Zalau” au fost cele din Franta si Italia. Pe parcurs, urmare a faptului ca unitatea salajeana devenea tot mai cunoscuta datorita, in primul rand, calitatii si desingn-ului produselor sale, dar si a actiunilor de promovare prin participarea la targurile de profil sau utilizand site-ul cooperatiei mestesugaresti si cel propriu au fost perfectate contracte noi si cu firme din alte tari, precum Germania, Grecia si Austria. Bunaoara, cu firma Columbus din Austria afacerile pentru exportul de scaune s-au facut la scara mare. De exemplu, in 2007, 85% din productia realizata de Servirea a fost contractata numai cu aceasta firma, in sectia condusa de Victor Todorut lucrandu-se chiar si in program de trei schimburi.
„Anul 2007, cand aveam clienti din 4 tari -Austria, Germania, Franta si Grecia – a fost unul de varf pentru noi, atat la productie cat si la livrarile la export, ne-a precizat dl.Brandusan.Ma bucur sa spun ca in acel an incasarile noastre pentru scaunele exportate au depasit 1 milion de euro.”
Comenzile pentru scaune, folosite, cu precadere, in unitati de alimentatie publica (restaurante, crame, terase etc.), dar si in bucatarii sau pentru copii, erau, in perioada 2007-2008, atat de mari incat, uneori depaseau capacitatea de productie de la Servirea. In acele situatii s-a recurs chiar la selectarea clientilor, sau au fost cazuri cand unele contracte au fost indreptate spre alti producatori de scaune, tot din sistema cooperatiei mestesugaresti.
Lovitura sub centura: exportul… la pamant!
„Daca in 2007 am avut chiar si o comanda de 120.000 de scaune tapitate – retineti, numai pentru o singura firma! – fiind nevoiti sa livram zilnic la export cate un TIR de scaune (circa 5oo bucati) si daca din 1990 incoace, 90 % din productia noastra de scaune lua drumul exportului, in octombrie 2008 am primit… lovitura sub centura. Comenzile au cazut complet, deci exportul a ajuns la… pamant, ne-a relatat, cu o unda de tristete in glas, presedintele Brandusan. Da, din pacate acesta este crudul adevar, sau altfel spus, palma pe care ne-a dat-o si noua, in 2008, criza economica. Au picat total pietele din Franta, Italia si Austria, tari in care livram inainte produse de sute de mii de euro dar unde, din 2008, n-am mai exportat nici un scaun macar.”
„Criza, totusi, nu ne-a ingenuncheat”
„Cu toate ca ne-a lovit rau si pe noi, totusi, criza nu ne-a ingenuncheat, afirma, increzator, presedintele de la Servirea. Fiind cunoscuti in Europa, am intreprins o adevarata campanie de revenire pe piata, reusind, astfel, sa reluam relatiile de parteneriat cu cativa fosti clienti din Germania si Grecia. Drept urmare, am inceput productia pentru onorarea noilor comenzi, fiind, normal, reluate apoi si livrarile la export.
De asemenea, una dintre solutiile… salvatoare, ca sa o numesc asa, care s-a dovedit foarte eficienta dupa adoptarea ei, a fost reorientarea spre piata interna. Astfel, daca inainte vreme livrarile pe aceasta piata erau doar ocazionale, in scurt timp, vanzarile la intern au ajuns la 40 %. Iar … norocul nostru a constat in faptul ca in acea perioada au inceput sa …rasara unitati noi de tipul pensiunilor sau al salilor de nunti, pentru care scaunele erau indispen-sabile functionarii.”
Ca Servirea Zalau n-a… capotat in fata crizei o demonstreaza si faptul ca nici in 2009 si nici in 2010 n-a fost trimis in somaj nici un salariat din cei direct productivi. Ba mai mult, au fost angajati inca 10 – 7 in 2009 si 3 in anul in curs. Cat privesc salariile, acestea au fost platite la zi, din 2006 ele fiind achitate fara nici o intarziere.
Semne bune pentru… maine
Anul 2010 a inceput bine pentru Servirea, dovada ca se lucreaza la capacitate si ca exista comenzi si la export. Se fac vanzari si la intern numai ca, in cazul acestei piete, unitatea intampina greutati cu incasarile produselor livrate din cauza aceleiasi… boli care macina economia romaneasca si anume, fiscalitatea excesiva. „Sunt sperante ca, in 2010 exportul sa ajunga la 70 %, iar in 2011 piata externa sa fie relansata si sa atingem din nou cota de 90 % la livrarile peste granita”, a concluzionat, increzator, dl. presedinte Valentin Brandusan.
