Unicul bulevard al Zalaului ofera in fiecare zi motive de nervi soferilor care raman prinsi minute bune in blocaje interminabile provocate chiar de semafoarele care ar trebui sa asigure fluidizarea traficului. Nici pietonii nu sunt scutiti de neplaceri, fiind obligati sa se „teleporteze” in zece secunde de pe o parte pe alta a strazii.
In loc sa fluidizeze circulatia, semafoarele din Zalau „reusesc”, mai ales in orele de varf, sa creeze blocaje in traficul din oras.
Desi este un oras mic, in care ar trebui sa se circule in conditii relativ decente, Zalaul se poate „lauda” cu un trafic de cosmar, mai cu seama in zona centrala. Dar nu numai. Doamne fereste sa mai si ploua, pentru ca atunci nici nu prea se mai poate vorbi de trafic, ci doar de blocaje in circulatie si de nervi, multi nervi la volan. Si cum pentru orice problema trebuie sa gasim un vinovat, vina este cel mai la indemana de pus in acest caz pe sistemul de semaforizare a orasului, gandit parca sa creeze el insusi blocaje in trafic.
Cozi de zeci de metri la Scala
Cel mai bun exemplu de blocaj in trafic provocat chiar de semafor este ceea ce se intampla in mod constant in zona Scala, unde soferii care vin din centru si vor sa vireze stanga pe str. Simion Barnutiu, catre Spitalul Judetean, pleaca la culoarea verde a semaforului din fata complexului Perla, pentru a fi nevoiti sa se opreasca la numai cativa metri, pentru ca semaforul de la Scala indica rosu. Si de parca n-ar fi fost destul ca se formau astfel cozi de cel putin zece masini, Directia de Administrare a Domeniului Public Zalau, care se ocupa de semaforizarea Zalaului, a crescut de aproximativ doua saptamani cu 30 de secunde timpul de asteptare la semaforul in cauza, facand ca, mai ales in orele de varf, coada de masini sa se intinda de la Scala pana in zona CEC. Potrivit inginerului Aurel Bican, seful Serviciului de semnalizare rutiera din cadrul DADP, cresterea timpului respectiv s-ar fi facut tocmai pentru a evita blocajele, in sensul ca cele 30 de secunde in plus s-au adaugat si pentru masinile care vireaza dreapta sau merg in fata la semaforul de la Perla. Cu alte cuvinte, s-a urmarit evitarea unor eventuale blocaje ale masinilor care vin dinspre centru si vor sa mearga spre gara, soferii care se indreapta spre Spitalul Judetean fiind doar victime colaterale.
Avem semafoare sincronizate???
Intrebat de ce nu se rezolva toate aceste probleme printr-o programare sincronizata sau corelata a semafoarelor, care sa asigure o circulatie fluenta in oras, inginerul DADP ne-a declarat ca, de fapt, in Zalau semafoarele chiar sunt corelate, insa numai intre anumite ore, si anume: 6,30 – 7,30, 8,30 – 13,00 si 18,00 – 23,00. In aceste intervale, Bican ne-a asigurat ca, odata ce am primit verde la semaforul de la Ciuperca, daca vom circula cu o viteza constanta de 50 de km/ora si daca avem noroc si de conditii normale de trafic, vom prinde tot verde la toate semafoarele de pe bulevard. In rest, corelarea semafoarelor nu este posibila – ne-a explicat el – din cauza intensificarii traficului.
Trece cine poate!
Nici pietonilor nu le este mult mai bine atunci cand vine vorba despre semafoare. La trecerea de pietoni de la Silvania, timpul alocat traversarii celor patru benzi de circulatie este de doar 11 secunde, ceea ce este imposibil de parcurs la pas normal chiar si de o persoana sprintena. Varstnicii, mai ales daca mai au si probleme de motricitate, n-au absolut nici o sansa sa se incadreze in timpul alocat. Nici aici, reprezentantul DADP nu vede nici o problema, trecerea respectiva respectand „standardul de dimensiune si de timp”. Mai mult, Aurel Bican a apreciat ca nici faptul ca majoritatea pietonilor ajung pe partea opusa a strazii pe culoarea rosie a semaforului nu este o problema, intrucat regulamentele de circulatie prevad ca doar la pornire trebuie sa fie verde semaforul, nu si cand pietonul ajunge la finalul traversarii.
Verde la Unicum, rosu doi pasi mai in jos
Problema de la semaforul Scala se regaseste, aproape la indigo, si in zona Magazinului Silvania, pe sensul de coborare de pe strada Ghoerghe Doja. Astfel, soferii care au culoarea verde la semaforul de la coltul Restaurantului Unicum sunt nevoiti sa se opreasca dupa numai cativa metri, pentru ca la semaforul urmator, de la Silvania, este rosu. Cum si aici a crescut timpul de asteptare dupa modificarea operata de DADP, cozile de la semaforul de la Silvania urca binisor pe strada Gheorghe Doja, spre disperarea soferilor blocati in trafic cu piciorul pe frana.
Lucrarile de pe strada 9 Mai agraveaza problemele din trafic
Numarul soferilor „victime colaterale” a crescut simtitor in ultima perioada din cauza lucrarilor ce se desfasoara pe strada 9 mai (din fata Casei de Cultura a Sindicatelor Zalau), care ii obliga pe cei care vor sa ajunga dinspre Silvania spre zona din spatele Prefecturii sa faca un ocol pe la Scala si de acolo sa se intoarca pe strada Crisan. Din cauza acelorasi lucrari, semaforul din zona Galeriilor Meses nu functioneaza, ceea ce creste presiunea pe semaforul de la Perla, supraaglomerat aproape in permanenta.