Doar 112 tinere din Salaj au profitat de extinderea campaniei de vaccinare gratuita impotriva virusului care cauzeaza cancerul de col uterin, desi in farmacii acest vaccin costa 15 milioane de lei vechi.
Extinderea campaniei de vaccinare gratuita impotriva cancerului de col si la tinerele cu varste de peste 14 ani nu a dus la o crestere semnificativa a numarului celor care au acceptat vaccinul, dupa ce in prima parte a campaniei, adresata exclusiv elevelor din clasele a VI-a si a VII-a, se vacci-nasera mai putin de 10 la suta din fetele vizate. Potrivit datelor primite de la Mihai Cheseli, purtatorul de cuvant al Directiei de Sanatate Publica Salaj, vaccinul anti hPV (impotriva papiloma, virusului ce cauzeaza cancerul de col uterin) a fost administrat al doar 444 de fete, dintre care 332 sunt elevele de 12 – 14 ani vaccinate in prima parte a campaniei, de la inceputul lunii decembrie. Extinderea campaniei la tinerele pana in 24 de ani a adus doar 112 persoane vaccinate in plus, 64 cu varste cuprinse intre 15 si 19 ani si 48 intre 20 si 24 de ani. Toate cele 444 de fete vaccinate pana acum vor primi, zilele acestea, doza a doua a vaccinului (programata la o luna de la prima), urmand ca in cursul lunii mai sa primeasca cea de-a treia (si ultima) doza.
Din cauza gradului mic de acceptare a vaccinului, Ministerul Sanatatii a decis sa nu mai suplimenteze dozele repartizate initial fiecarui judet, asa cum anuntase la inceputul campaniei, asa ca vacci-nurile ramase in Salaj mai ajung – a precizat Mihai Cheseli – doar pentru administrarea dozelor a doua si a treia fetelor care au primit deja prima doza. Vaccinul se gaseste si in farmacii, insa el costa aproximativ 1.500 de lei.
2.000 de romance mor anual de cancer de col
Romania este pe primul loc in lume la mortalitatea prin cancer de col uterin, anual decedand din aceasta cauza aproximativ 2.000 de femei, iar in fiecare an sunt inregistrate peste 3.000 de cazuri noi de boala. Cu toate acestea, gradul de acceptare a vaccinul este extrem de mic, si asta in special datorita informatiilor vehiculate in media cu privire la potentiale efecte adverse pe termen lung, cum ar fi infertilitatea.