Caracteristica de seama a Saptamanii Patimilor sunt Deniile, slujbe speciale savarsite in toate Bisericile ortodoxe.

rn

Biserica ne aduce aminte, zi de zi, momentele tensionate traite de Iisus, inainte de rastignirea Sa pe cruce: Cina cea de taina, Rugaciunea din Gradina Ghetsimani si vanzarea Lui de Apostolul Iuda.

rn

Luni

rn

in Denia de Luni se face pomenirea patriarhului Iosif cel frumos, o icoana a lui Hristos pentru ca Iosif a fost invidiat de evrei, asemenea lui Iisus, si a fost vandut de ucenicul sau pe treizeci de arginti. Tot in aceasta Sfanta zi de Luni se face pomenire si despre smochinul ce s-a uscat prin blestemul lui Iisus.

rn

Pilda lui Iosif cel iertator

rn

Fericitul Iosif este vrednic de pomenire pentru ca a depasit ispitele dorind sa ramana fara de pacat. A fost intemnitat pe nedrept, fiind acuzat de desfranare. Dupa ce a talmacit semnificatia unor vise pe care le-a avut faraonul: sapte vaci grase, urmate de sapte vaci slabe, dar si sapte spice de gau pline urmate de sapte spice de grau uscate ( semnifica anii de belsug, urmati de anii de seceta). Sfantul Iosif l-a invatat pe faraon cum sa depaseasca perioada de seceta. Fiind eliberat din inchisoare, Iosif a fost numit administrator si a condus peste tot Egiptul.

rn

Pilda smochinului neroditor

rn

Luni, in Bisericile ortodoxe se reaminteste Pilda smochinului neroditor, o parabola care indeamna la reflectie. De fapt, aceasta pilda, spusa de Iisus oamenilor, este o parabola rostita de El in Noul Testament: Venind din Betania, Iisus era flamand si s-a oprit langa un smochin intalnit pe drum, vrand sa-si astampere foamea.

rn

Hristos a cautat smochine, dar pomul avea doar frunze. Pentru ca n-a gasit fructele cautate, in pomul neroditor, Domnul L-a blestemat si smochinul s-a uscat, datorita blestemului. Parabola aceasta este istorisita si in Evanghelia lui Matei (21, 17-19). Prin Pilda smochinului neroditor, Domnul a vrut sa-i convinga pe conationalii Sai ca are putere sa pedepseaca indaratnicia lor. insa, fiind bun, Iisus n-a vrut sa fie aspru niciodata cu oamenii, de aceea, si-a aratat puterea fata de un smochin.

rn

Marti se face pomenirea celor zece fecioare. Este o pilda care are menirea sa ne tina treaza datoria de a trai permanent in Hristos. Din pilda retinem ca cinci fecioare au avut doar candela fara ulei, iar celelalte cinci au avut si candela si ulei. Candela fara ulei reprezinta relizarea de sine in totala nepasare de ceilalti. Candela cu ulei reprezinta evlavia insotita de milostenie.

rn

Miercuri se face pomenirea femeii pacatoase care a spalat cu lacrimi si a uns cu mir picioarele Mantuitorului, inainte de Patima Sa, ca simbol al pocaintei si indreptarii omului pacatos.

rn

Joia Patimilor este inchinata amintirii a patru evenimente deosebite din viata Mantuitorului: spalarea picioarelor ucenicilor, ca pilda de smerenie, Cina cea de Taina la care Mantuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugaciunea arhiereasca si inceputul patimilor prin vinderea Domnului. Dupa ce a savarsit Cina cea de Taina, Mantuitorul le da ucenicilor o noua porunca: „Sa va iubiti unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, asa si voi sa va iubiti unul pe altul”.

rn

Vinerea Mare: Patimi Mantuitorului; marturisirea talharului celui recunoscator care a dobandit raiul. „Soarele s-a intunecat, pamantul s-a cutremurat si multi din morminte au inviat”. Prohodul Domnului, vineri seara.

rn

Sambata Mare: se praznuieste ingroparea lui Hristos cu trupul si pogorarea la iad cu dumnezeirea pentru a ridica din moarte la viata vesnica pe cei din veac adormiti.