Un studiu arata ca laudele sunt cele care pot ajuta elevii sa se concentreze mai bine la ore si nu sanctiunile, releva Press Association.
Cercetarea efectuata pe 2.536 de copii cu varste cuprinse intre 5 si 12 ani demonstreaza ca adolescentii mai degraba tind sa asculte de cadrele didactice si sa se concentreze asupra activitatii scolare daca sunt laudati.
In jumatate dintre clasele desfasurate, profesorii au pus in aplicare un program comportamental in care elevilor li se comunica abilitatile sociale pe care ar trebui sa le puna in aplicare in timpul lectiilor si sunt recompensati pentru folosirea acestora.
La celelalte ore, profesorii au folosit masurile obisnuite de management al clasei.
Cercetatorii din cadrul Brigham Young University, Utah, au examinat numarul de declaratii laudative pe care le ofera profesorii, in comparatie cu numarul mustrarilor – raportul dintre lauda si mustrare – si impactul acestui comportament asupra copiilor.
Descoperirile, publicate in Educational Psychology, sugereaza ca in orele cu cel mai inalt raport dintre lauda si mutrare, elevii petrec un interval cu 20% pana la 30% mai lung acordand atentie profesorului sau activitatii de invatare, in comparatie cu cele unde acelasi raport a fost la nivelul cel mai scazut.
Situatia a fost similara atat in timpul orelor obisnuite cat si a celor in care profesorii au aplicat programul comportamental.
Insa, "din nefericire, cercetarile anterioare au aratat ca profesorii au deseori tendinta de a-si dojeni elevii pentru probleme de conduita intr-o masura egala sau chiar mai mare decat a-i lauda pentru comportament adecvat, deseori cu efect negativ asupra efectivelor de copii si a comportamentului elevilor", a spus unul dintre cercetatori, citeaza agerpres.
"Lauda este o forma de raspuns oferit de profesor, iar elevii au nevoie de aceasta reactie pentru a intelege felul in care trebuie sa se comporte si care anume conduita este apreciata de profesori", a mai spus acesta.