Biciclistii vor plati amenzi de cel mult 725 de lei pentru nerespectarea regulilor de circulatie in trafic, in scadere comparativ cu pragul anterior de 1.160 de lei, potrivit unor modificari recente la Codul Rutier.
rn
Parlamentul Romaniei a adoptat in aceasta saptamana o serie de modificari la Codul Rutier, insa noutatile nu vizeaza soferii, ci doar biciclistii. In calitate de for decizional, Camera Deputatilor a votat o modificare prin care unele amenzi platite de biciclisti vor fi reduse.
Astfel, biciclistii care nu respecta regulile de circulatie in trafic vor plati amenzi corespunzatoare clasei a II-a de sanctiuni, cuprinse intre 580 lei si 725 lei. Pana acum, in astfel de situatii, biciclistii erau nevoiti sa suporte amenzi din clasa a III-a de sanctiuni, care sunt cuprinse intre 870 lei si 1.160 lei.
Schimbarea legislatiei in aceasta privinta a fost adoptata cu doua argumente: pe de o parte, politistii evita sa aplice amenzi biciclistilor pentru ca valoarea acestora este prea mare, iar pe de alta parte numeroase persoane evita sa utilizeze bicicleta ca mijloc de transport alternativ din cauza amenzilor prea mari.
Pentru ca noile reguli sa se aplice, legea adoptata de Parlament trebuie doar sa fie promulgata de presedinte si publicata in Monitorul Oficial.
Pe de alta parte, dotarea necorespunzatoare a bicicletei cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente va fi penalizata in continuare cu amenzi din clasa a III-a de sanctiuni (870 lei – 1.160 lei), asa cum se intampla si in prezent.
Va reamintim ca autoritatile au anuntat tot in aceasta saptamana ca nu intentioneaza sa plafoneze valoarea punctului de amenda la 145 de lei si in 2020. Prin urmare, punctul de amenda va ajunge la 223 de lei si va genera o crestere cu peste 50% a amenzilor rutiere, inclusiv pentru biciclisti.
rn
Soferi: Amenzile rutiere ar putea creste cu peste 50% de la 1 ianuarie 2020: cea mai mica amenda ar urma sa fie aproape 450 de lei
rn
Guvernul nu intentioneaza sa plafoneze valoarea punctului de amenda la 145 de lei si in 2020, caz in care punctul de amenda va ajunge la 223 de lei si va genera o crestere cu peste 50% a amenzilor rutiere.
Potrivit legislatiei in vigoare, valoarea unui punct de amenda reprezinta 10% din salariul minim brut. In prezent, salariul minim brut este de 2.080 de lei, iar autoritatile intentioneaza sa-l mareasca la 2.230 de lei incepand din 1 ianuarie.
Cu toate acestea, in 2018 si 2019, autoritatile au decis sa plafoneze punctul de amenda la 145 de lei, conform valorii din momentul in care salariul minim era de 1.450 de lei.
Plafonarea urmeaza sa expire in 31 decembrie 2019, iar reprezentantii Guvernului au anuntat ca nu intentioneaza sa o prelungeasca si pe parcursul anului 2020.
In cazul in care Guvernul nu se va razgandi, iar salariul minim brut va creste la 2.230 de lei, valoarea unui punct de amenda va creste cu aproximativ 53%, de la 145 de lei la 223 de lei.
In conditiile in care cea mai mica sanctiune din Codul Rutier se pedepseste cu doua puncte de amenda, cea mai mica amenda rutiera ar urma sa fie de 446 de lei, comparativ cu valoarea actuala de 290 de lei.