Potrivit Codului Rutier, cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii incepand cu data de 1 noiembrie, dar sunt obligatorii chiar si in octombrie (sau in orice alta luna a anului) in cazul in care se circula pe drumuri publice acoperite cu zapada, gheata sau polei.
De asemenea, vehiculele de transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, precum si vehiculele de transport cu mai mult de noua locuri trebuie sa aiba anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate.

rn

Dar ce nu stiu cei mai multi soferi este ca tot pot primi amenda chiar daca au anvelope de iarna si cred ca pot circula fara griji pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei.
In cazul in care anvelopele sunt uzate politia ne poate amenda cu pana la 725 de lei. Producatorii de anvelope au prevazut anvelopele cu martori de uzura. Acestia sunt pozitionati intre blocurile profilului de pe anvelopa, au o inaltime de 1,6 mm si sunt minim sase astfel de indicatori.
Practic limita maxima de uzura este de 1,6 mm, iar limita pentru minima siguranta este de 2 mm. In concluzie, limita minima admisa precizata in Codul Rutier este data de martorul de uzura care este pe anvelopa.
Politistul poate aplica astfel o amenda, conform Codului Rutier( art. 100, punctul 6) din clasa II, adica cu 4-5 puncte, ceea ce inseamna pana la 725 de lei, plus masura de retinere a certificatului de inmatriculare.
Iata si textul de lege: "Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice: – conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decat cele prevazute in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori sunt uzate peste limita admisa". Practic aceasta prevedere legala se poate aplica tuturor categoriilor de anvelope.

rn

In ajutorul soferilor, Pilotul de raliu, Titi Aur, probabil cel mai bun sofer din Romania, cel care ofera sfaturi cu privire la conducerea corecta si in norme de siguranta a unei masini, a explicat ce trebuie sa faca acestia pentru a-si pregati masina de iarna, dar si ce cauciucuri nu ar trebui niciodata sa folosim.

rn

"Obligatoriu trebuie puse cauciucuri de iarna. Cand temperatura este sub 6 grade, chiar daca e zapada sau nu, ud sau nu, aderenta este mai buna cu cauciucuri de iarna. Pentru ca multi considera ca ele isi fac treaba doar daca este zapada. Dar nu, la temperaturi mai mici de 6 grade ele sunt obligatorii. Vin tot felul de intrebari de genul "daca azi sunt 12 grade, ce fac, pun cauciuri de vara?". Vorbim, atentie, de temperatura asfaltului, nu a aerului. Roata sta pe drum, nu in aer. Asta inseamna ca daca sunt 12 grade afara, solul nu va ajunge neaparat la mai mult de 5-6 grade, daca noaptea a fost frig", a declarat, in exclusivitate pentru dcnews.ro, Titi Aur.
"Important este si ce cauciucuri folosim. Sub nicio forma cauciucuri all season, care sunt percepute ca un avantaj financiar. Daca vrem cu adevarat siguranta, nu le folosim sub nicio forma. Pentru ca un cauciuc all-season este ca si cum mi-as lua o jacheta semi-calduroasa pe care vreau sa o folosesc si vara si iarna. si voi ajunge la concluzia ca nu ma simt bine nici vara, nici iarna. Vara imi va fi prea cald, iarna prea frig si tot asa. Asa ca iarna palton, vara tricou. Deci ca sa fiu in siguranta, iarna cauciucuri de iarna, vara cauciucuri de vara. Fara all-season.
Cum imi aleg cauciucurile? In functie de ce imi doresc mai mult si cat imi permit sa platesc. Cauciucul poate fi mai eficient la aderenta, mai putin zgomotos, ma poate ajuta la consum. Sau pot renunta la factorul fonic si la consum, daca vreau aderenta mai buna", a mai explicat Titi Aur.