rn
rn
rn
rn
Presedintele Klaus Iohannis va participa luni, 30 septembrie, la ceremonia de deschidere a anului universitar 2019-2020, la Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca (UBB). Evenimentul, care va avea loc în Aula Magna, marcheaza un secol de la constituirea UBB ca universitate româneasca si consfinteste excelenta academica si de cercetare a institutiei de învatamânt superior clujene. Tot atunci va decora toate cele sase universitati de stat clujene, cu prilejul aniversarii a 100 de ani de învatamânt românesc la Cluj.
rn
rn
Ce este „România educata"
rn
rn
"România Educata" este proiectul Presedintelui Klaus Iohannis care îsi propune sa transforme educatia din România prin dezvoltarea unei culturi a succesului bazat pe performanta, munca, talent, onestitate si integritate.
rn
rn
Înca din decembrie 2018, Presedintele a lansat în dezbatere publica rezultatele Proiectului România Educata si de atunci au fost colectate mai multe feedback-uri din societate. Vizita la Cluj Napoca, la deschiderea anului universitar, este cu siguranta un bun prilej pentru a readuce în atentia opiniei publice.
rn
rn
Cu ce difera "România educata" de alte propuneri de reforma
rn
rn
„România educata” nu doreste sa fie o reforma punctuala introdusa de la început ca proiect de lege, ci o viziune si strategie rezultata din consultarea actorilor importanti din societate. Proiectul a permis contributia publicului larg si a tinut cont de contextul social si economic national si global.
rn
rn
Aceasta abordare trebuie consolidata cu un efort de creare a consensului pentru a preveni o revenire la situatiile anterioare în care diverse reforme importante din domeniu au fost diluate printr-o multitudine de modificari legislative haotice aparute în Parlament.
rn
rn
Ce îsi propune "România educata" pentru învatamântul superior
rn
rn
Universitatile din Europa, inclusiv cele românesti, sunt din ce în ce mai influentate de globalizare si de europenizare. De altfel, Presedintele Klaus Iohannis a sprijinit, în Consiliul European, propuneri de integrare a învatamântului superior precum crearea de universitati europene sau cresterea numarului de mobilitati pentru studenti si cadre didactice.
rn
rn
Aceste masuri vor oferi noi oportunitati universitatilor românesti, mai ales în conditiile în care situatia actuala din învatamântul superior este una îngrijoratoare. De exemplu, doar 24,6% din tinerii de 30-34 de ani au finalizat studii universitare, plasând România pe ultimul loc din Uniunea Europeana. Finantarea alocata pentru cercetare ne plaseaza detasat pe ultimul loc din Uniune.
rn
rn
Proiectul "România Educata" vine cu o serie de propuneri de reforma atât în cadrul învatamântului superior cât si a celui preuniversitar, în care sunt formati viitorii studenti. De exemplu, îsi propune sa creeze rute de acces speciale pentru tinerii din educatia profesionala care exceleaza. Acestia ar trebui sa poata ajunge usor în învatamântul superior tehnic, aspect important în conditiile utilizarii tot mai pronuntate a tehnologiei în industrie.
rn
rn
În cadrul universitatilor, se doreste o mai buna formare a cadrelor didactice, eliminarea plagiatului si cresterea generala a calitatii actului educational. Contactul cu alte universitati europene este esential, iar la orizontul anului 2030, Presedintele doreste ca 20% din studentii de licenta si master si 90% din cei de la doctorat sa aiba macar un stagiu de mobilitate în afara granitelor.
rn
rn
Care va fi rolul universitatilor în dezvoltarea României
rn
rn
Dezvoltarea tehnologica, inteligenta artificiala si competitia globala vor obliga România sa aiba o forta de munca din ce în ce mai educata pentru a ramâne competitiva economic. Astfel, rolul universitatilor în dezvoltarea tarii noastre va deveni din ce în ce mai important.
rn
rn
Pentru a garanta ca ceea ce se preda este relevant, „România educata” propune dezvoltarea de mecanisme de anticipare a competentelor necesare absolventilor, dar si a unui sistem permanent si functional de monitorizare a insertiei profesionale a absolventilor. Aceste masuri au ca obiectiv o mai buna corelatie a finantarii diverselor domenii de studiu cu nevoile reale ale tarii dar si o mai buna informare a viitorilor studenti legata de sansele reale de angajare de dupa absolvire.
rn
rn
Totodata, „România educata” propune masuri – atât în educatia preuniversitara cât si cea universitara – de crestere a echitatii si a participarii la educatia universitara. Desi exista o perceptie ca accesul la facultate se face prea usor, acesta este dat de calitatea slaba a educatiei în general, nu de numarul celor care finalizeaza studiile universitare.
rn
rn
Nu în ultimul rând, propunând cresterea finantarii pentru cercetare si facilitarea cooperarii internationale, "România educata" doreste sa transforme România într-o tara care creeaza si produce valoare adaugata.
rn
rn
Toate aceste seturi de masuri sunt necesare si urgente. Fara ele, România nu va avea o forta de munca suficient calificata pentru a face fata exigentelor unei economii moderne si se confrunta cu riscul unei subdezvoltari permanente. Presedintele Klaus Iohannis doreste ca în al doilea mandat sa construiasca consensul necesar pentru a relansa educatia universitara între jaloanele trasate de proiectul "România educata".
rn
rn
rn