In sedinta ordinara de joi 19 septembrie 2019, Dana Crisan, consiliera PNL-ului a ridicat din nou, in Consiliul Local Zalau, problema comunicarii, din partea Primariei, cu privire la grindina din 28 mai 2019 si la despagubirile legate de acestea.
rn
Consiliera a reamintit cum s-a comunicat in acele zile, cand s-a creat isteria despagubirilor, iar parerea acesteia a fost ca suntem tot acolo. Fara sa numeasca ziarul nostru a facut o referire la situatia prezentata intr-un articol scris de noi, prin care semnalam ca un cetatean a trimis mai multe mail-uri la Primarie, dar nu a primit nici un raspuns. Cetateanul avea informatii ca s-au facut despagubiri in urma grindinii din mai si vroia sa stie pe ce criterii s-au acordat acestea, dat fiind ca si el a facut cerere la Primarie in aceasta privinta.
rn
Consiliera, exact ca si noi de altfel, astepta sa vada un drept la replica din partea Primariei pe seama acelui articol. Lasam la o parte ca nu de putine ori am auzit povesti, cum ca, ziarul nu ar acorda drept la replica. Primaria in loc sa comunice in mod oficial, pe site-ul propriu sau sa raspunda la solicitarea noastra, a ales sa publice pe pagina de facebook un comunicat, in care afirma ca nu este Primaria ceea care acorda aceste despagubiri. In acel comunicat se arata ca s-a primit un raport din partea Agentiei Judetene de Plati si Inspectie Sociala cu acele persoane care vor fi despagubite, criteriile pe baza carora se acorda acele despagubiri si suma acordata fiecarei persoana.
rn
Tinem sa precizam ca aceste explicatii au fost comunicate si publicate pe facebook, doar dupa ce am facut noi solicitare de informare, pe baza a ceea ce cetateanul respectiv ne-a semnalat. Altfel multi dintre dumneavoastra nu ati fi stiut de ele, iar ne comunicand clar aceste lucruri, de la bun inceput, s-a lasat loc la interpretari, despre cum s-au dat si pe ce baza s-au dat, pe ce relatii s-au dat aceste despagubiri. Pentru ca, exact cum spunea Dana Crisan, oamenii au facut cererile la Primarie si raspunsul tot de la Primarie il (mai) asteapta. In acest caz, legat de despagubirile legate de grindina din mai, raspunsul a venit in maniera si dupa modalitatea pe care v-am prezentat-o.
rn
De partea cealalta, viceprimarul Tudor Balajel a opinat ca daca "comunicam ceva si nu e pe placul cetateanului, nu inseamna ca nu comunicam". El a afirmat ca de aceasta problema, s-a ocupat in mod express Mihaela Onutan. De Onutan poate va amintiti, e cea despre care Graiul Salajului a publicat un articol referitor la copy-paste-ul din Primaria Oradea, la proiectul de hotarare pentru actualizarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Zalau. La vremea respectiva tot Balajel spunea, ca cei responsabili vor fi sanctionati pentru ca au adus prejudicii de imagine intregului colectiv din Primaria Zalau. Nici in acel caz lucrurile nu s-au lamurit si nu au mai fost comunicate, nici oficial si nici pe facebook. In cadrul sedintei locale, Onutan la cererea lui Balajel a prezentat consilierilor ceea ce trebuia sa ne transmita noua, celor care am semnalat problema si am solicitat informatii. Pentru a va putea pune la curent asupra faptului ca s-au acordat despagubiri pentru grindina la 120 de persoane, pe criterii de excluziune sociala, adica chiar daca v-ati platit taxele, din cei 10.000 care au facut cereri despagubirile acordate in valoare de 1500 lei au mers la cei care au fost declarati de catre Agentia Judeteana de Plati si Inspectie Sociala cu risc de excluziune sociala. Asta pentru a va scuti de niste drumuri la Primarie, in caz ca nu urmariti pagina de facebook a Primariei care mai mult face altceva, decat sa informeze. Rolul nostru ca ziar, nu este doar de a ne numara like-urile si ne-a lauda cu ele, sau a ne rezuma doar la a prelua, ceea ce ne transmite o institutie sau alta, ci de a verifica, daca ceea ce se transmite, este si adevarat. Verificare pe care de multe ori nu reusim sa o facem, tocmai din cauza filtrarii informatiei, mai mult sau mai putin intentionat sau datorita scuzelor legate de protectia datelor cum a fost in cazul AJPIS Salaj. Atata timp cat nu este o transparenta cine ne garanteaza noua ca aceste despagubiri s-au dat intr-adevar la oameni care aveau cu adevarat nevoie? Acesta este, unul dintre motivele, pentu care apelam de fiecare data la cetateni, sa ne semnaleze la redactie, daca observa o discrepanta, intre ceea ce Primaria comunica oficial (indiferent de canalul de comunicare folosit) si realitatea lucrurilor. De exemplu, daca aveti cunostiinta (si probe) ca cineva a primit aceste despagubiri fara sa le merite va rugam sa ni le semnalati.