DIICOT preia atributii de la parchete / Eliberarea conditionata va fi mai dificila / Pedepse mai mari pentru infractiuni contra persoanei

rn

Ministrul Justitiei, Ana Birchall, a anuntat joi ca a initiat un proiect de OUG pentru modificarea unor acte legislative, ca raspuns la cazul Caracal.

rn

Principalele modificari propuse de Ministerul Justitiei:
– instanta poate dispune eliberarea conditionata doar daca sunt îndeplinite cumulativ anumite conditii. Pana acum, nu era nevoie de cumularea conditiilor;
– a crescut de la 60 la 65 de ani de la care instanta poate dispune eliberarea conditionata;
– pentru a fi eliberat conditionat, condamntii pe viata trebuie sa fi executat minim 25 de ani, fata de 20 ani pe regula veche;
– se majoreaza cu o treime limitele speciale ale pedepsei daca lipsirea de libertate în mod ilegal vizeaza o persoana aflata în imposibilitatea de a se apara sau de a-si exprima vointa;
– se considera lipsire de libertate si fapta comisa asupra unui copil cu varsta de pana la doi ani;
– perchezitia poate fi efectuata oricand, si în intervalul 20.00 – 6.00 în cazul infractiunii flagrante sau cand perchezitia se face într-un local deschis publicului la acea ora;
– in cadrul constatarii infractiunii flagrante se poate patrunde într-o locuinta sau în orice spatiu delimitat în orice mod ce apartine ori este folosit de o persoana fizica sau juridica, pentru prinderea faptuitorului ori pentru a pune capat activitatii infractionale, precum si pentru înlaturarea unei primejdii privind viata, integritatea fizica sau bunurile unei persoane;
– DIICOT a primit competente pentru a ancheta infractiunile împotriva persoanei, care erau pana acum la Parchetele de pe langa tribunale;
– judecatorii sunt obligati sa solutioneze "deîndata", si nu în 24 de ore ca acum, cererile procurorilor pentru perchezitii domiciliare.

rn

Ana Birchall a mai spus ca modificarile au fost propuse dupa ce grupul de lucru interinstitutional de la Ministerului Justitiei a analizat în regim de urgenta legislatia penala si procesual penala în cazul infractiunilor grave si foarte grave, contra persoanei, în special în situatiile în care este afectata valoarea sociala suprema aparata de legea penala, respectiv viata, libertatea si integritatea corporala si sexuala. De remarcat ca sporirea competentelor DIICOT vine pe fondul acuzatiile din spatiul public potrivit carora aceasta directie specializata în criminalitate organizata nu ar fi avut competenta pentru anchetarea cazului de la Caracal.

rn

Iata cateva dintre principalele deficiente legislative prezentate de Birchall în conferinta de presa:
– deficiente în modul de incriminare a infractiunii de "Lipsire de libertate în mod ilegal";
– ca beneficiul liberarii conditionate se acorda prea usor persoanelor condamnate pentru infractiuni grave îndreptate împotriva persoanei;
– ca exista necorelari între Constitutia Romaniei si Codul de procedura penala în materia perchezitiei domiciliare si a infractiunii flagrante;
– ca pentru o aparare sociala eficienta, este necesar ca unele dintre infractiunile grave împotriva persoanei sa fie instrumentate de o structura specializata a Ministerului Public, cu expertiza necesara si cu capacitatea de a coagula resursele necesare abordarii unor astfel de cauze;
– necesitatea înaspririi regimului sanctionator al infractiunii de lipsire de libertate în mod ilegal si incriminarea separata a faptei comise prin rapire – ca forma agravata a lipsirii de libertate în mod ilegal precum si prevederea unor variante agravate, raportate la victima.

rn

Prim-procurorul adjunct al Parchetului de pe langa Tribunalul Salaj si fost procuror sef DNA Cluj, procurorul Crin Bologa – unul dintre cei mai buni procurori din tara, cere abrogarea modificarilor legilor Justitiei facute prin OUG-uri din ultimii doi ani.

rn

"Am fost consultati si noi inainte de a aparea proiectul de Ordonanta de Urgenta si in cateva propuneri de modificare a legislatiei se regasesc si propunerile noastre. De exemplu modificarea termenelor de eliberare conditionata, adica marirea acestor termene si a procentelor pentru ca de la jumate ajungem la doua treimi sau la cinci septimi in mai multe cazuri grave. Deci in ceea ce priveste marirea termenelor in care se pot acorda eliberarea conditionata noi ne-am pronuntat pozitiv. De asemenea marirea varstei de la 60 la 65 de ani este o propunere in care se regaseste si propunerea noastra. In schimb noi, Adunarea Generala a Procurorilor din Salaj, am facut propuneri ca in cazul infractiunilor grave sa nu fie permisa eliberarea conditionata. Adica daca o persoana pentru omor sau pedofilie primeste o pedeapsa de 20 de ani sau 10 ani sa execute integral pedeapsa. Propunerea aceasta nu se regaseste in proiectul de Ordonanta. Per ansamblu propunerile sunt pozitive, dar nu suficiente ca sa fie suficient si sa avem parghii de lupta impotriva infractionalitatii si a infractionalitatii grave. In primul rand trebuie abrogate toate modificarile la Legile Justitiei facute prin OUG in ultimii doi ani.", ne-a declarat fostul sef DNA Cluj, procurorul Crin Bologa.