Dezbaterea privind pensiile speciale a ajuns la momentul în care se pune problema impozitarii lor peste un anumit plafon. Deocamdata, pragul de la care se va aplica impozitarea nu este stabilit, decizia urmând a fi luata la nivel politic. Pâna sa vedem impozitarea pensiilor, sa trecem în revista asa-zisele pensii speciale si cum functioneaza ele.

rn

Rfi.ro prezinta o analiza realizata de expertul în legislatia muncii, Valentin Ionescu.
Iata, asadar, mecanismul legal prin care functioneaza pensiile asa-zis speciale. Printr-o lege din anul 2015, s-a stabilit ca baza de calcul pentru pensiile militare de stat sa fie calculata ca medie a soldelor sau salariilor medii brute realizate în sase luni consecutive din ultimii cinci ani de activitate. Pentru militarii si politistii care au o vechime de 25 de ani, pensia de serviciu se calculeaza la 65% din baza de calcul, iar pentru cei care au o vechime mai mare se adauga la pensie 1% din baza de calcul pentru fiecare an de vechime în plus. Dar printr-un alt articol de lege se permite ca pensia sa creasca de la 65% la 85% din baza de calcul.
Pentru judecatori si procurori, printr-o lege din anul 2004, se stabileste ca pensia celor care au o vechime de peste 25 de ani sa fie în cuantum de 80% din media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni de activitate înainte de pensionare.
Printr-o lege din anul 2015, diplomatii cu o vechime de cel putin 15 ani în Ministerul Afacerilor Externe se pot pensiona la cerere la vârsta de 60 de ani. Pensia de serviciu se calculeaza la 80% din salariul brut la care se adauga indemnizatiile si sporurile din ultima luna de activitate.
Pentru senatori si deputati, indemnizatia pentru limita de vârsta, asa cum se numeste pensia speciala a parlamentarilor, se calculeaza în limita a trei mandate ca produs al numarului lunilor de mandat cu 0,55% din indemnizatia bruta lunara a unui parlamentar.
Pe baza unei legi din anul 2007, personalul aeronautic navigant civil are dreptul la o pensie de serviciu de 80% din media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni de activitate.
Cu toate aceste date în fata, lucrurile sunt mai clare. În primul rând, terminologia de specialitate nu include termenul de pensii speciale. Ele se numesc oficial pensii de serviciu. De aceea, atunci când vorbim de pensii speciale, ele nu se pot defini pe baza legii.
In al doilea rând, pensiile de serviciu sunt cu adevarat speciale. Ele sunt speciale de la modul în care se calculeaza baza de calcul a pensiei, respectiv luarea în considerare a ultimei perioade de activitate, care coincide evident cu cele mai mari venituri, pentru ca în acesti ani salariile ajung la cel mai mare nivel pe baza functiilor si a vechimii acumulate.
Pensiile sunt speciale pentru ca iau în calcul un cuantum foarte mare din baza de calcul, adica 80% sau 85% din veniturile obtinute în perioadele cele mai favorabile.
De asemenea, pensiile pot fi speciale pentru ca legislatia ofera si o vechime mai mica decât în cazul pensiilor bazate pe contributivitate, adica 25 de ani fata de 35 de ani.
Desigur, pensiile de serviciu sunt speciale pentru ca nu se bazeaza pe principul contributivitatii. Cea mai mare parte a acestor pensii este platita direct din bugetul de stat si nu de la bugetul asigurarilor sociale. Ceea ce este corect, pentru ca în caz contrar ar fi afectat si pensiile obtinute pe baza contributivitatii.
Rezultatul acestei arhitecturi este foarte clar. Pensiile de serviciu sunt mult mai mari decât cele pentru care s-au platit contributii de asigurari sociale. In concluzie, stâlpii statului au avut grija sa îsi faca legi pe baza carora si-au dat pensii foarte mari. Ceilalti, din sectorul privat, nu au decât sa munceasca si sa plateasca pensiile celor care s-au aflat în serviciul statului.