In 27 iunie, Graiul Salajului a tratat subiectul despre votul in Diaspora la prezidentiale care a urma sa se desfasoare pe parcursul a trei zile, dupa decizia Comisiei speciale a Camerei Deputatilor pentru elaborarea, modificarea si completarea propunerilor legislative in materie electorala. Urmare acestui fapt va redam urmatorul punct de vedere curpins intr-o scrisoare deschisa adresata celor mai importante institutii din Romania si primita pe adresa redactiei:

rn

Scrisoare deschisa: Votul in strainatate, din nou jumatati de masura?

rn

Coalitia Nationala pentru Modernizarea Romaniei (CNMR) in colaborare cu Asociatia Romanilor din Italia (ARI) va prezinta urmatoarele:

rn

Nu stim cat de bine cunosc senatorii si deputatii comisiei speciale a Parlamentului situatia din teren, dar ultimele modificari propuse pentru completarea legislatiei in materie electorala ne apar tot ca jumatati de masura, ineficiente in demersul de a se asigura un proces electoral transparent si accesibil tuturor romanilor care se afla in strainatate.

rn

Astfel, se propune din nou suplimentarea sectiilor de votare, desi MAE a avertizat ca si-a atins limita de resursa umana si logistica sub acest aspect. Deci, pe de-o parte, guvernul ne spune ca nu mai poate extinde partea logistica, iar, pe de alta, Parlamentul e pe cale sa-l incarce, si mai mult, cu noi imperative legislative. Sa intelegem ca va incepe din nou un ping-pong de incriminari si derobari intre autoritati, pe spinarea romanilor care n-au alta vina decat ca vor sa voteze?

rn

Pe aceeasi linie, a unei aparente fracturi intre ce se vrea si ce se poate, se propune adaugarea – in afara Duminicii desemnate oficial – a inca doua zile de vot, Sambata si Vinerea anterioare. Aici apar mai multe impedimente. in afara de faptul ca – in aceste zile ale saptamanii – multi romani muncesc si, deci, numai de votat nu le arde, majoritatea locatiilor in care se poate organiza un scrutin prezidential sunt si ele ocupate. Vineri, de la ora 12 (cum suna propunerea), se desfasoara inca activitatea autohtonilor, va fi foarte greu pentru reprezentantii MAE roman sa gaseasca spatii libere. Cu asemenea program, nu numai ca nu poate fi vorba de suplimentarea sectiilor, dar va fi aproape imposibil ca partea romana sa mai acceseze acele spatii care, pana acum, doar pentru ziua de Duminica, le fusesera puse la dispozitie – sau inchiriate – de primariile locale. Mai pe romaneste, ce se poate doar Duminica nu se poate si Vineri.

rn

O asemenea gandire, “de birou”, tradeaza inadecvarea factorilor decizionali din tara la situatia specifica din teren si, de aici, apare riscul de a produce normative legislative nu numai ineficiente, dar care risca sa nu poata fi puse deloc in practica, sa blocheze procesul. Refuzul consultarii cu membrii comunitatilor de romani care traiesc de ani de zile in strainatate si cunosc cum vin de se aseaza lucrurile in acele parti ale lumii se va razbuna, din nou, si la viitorul scrutin prezidential.

rn

Trei zile – in loc de una – pot aduce si alte probleme. Turismul electoral va primi unda verde. Una e sa alergi de colo-colo intr-un timp inghesuit, de o sigura zi si alta – sa ai la dispozitie trei zile bune, in care, de exemplu, cu un singur autobuz inchiriat, poti sa faci turul multor sectii… Cu votanti diferiti sau cu aceiasi. Pomenile electorale ar capata, si ele, un alt aplomb. Nu mai vorbim de situatia hilara ca votul in strainatate sa inceapa, Vineri la ora 12, chiar in timp ce in tara campania electorala se va afla la maximul de intensitate – desi, potrivit legii, campania trebuie sa se incheie cu 24 de ore inaintea inceperii scrutinului. Putem sa-i tinem pe romanii plecati din tara „cu urechile astupate” in ziua de Vineri?

rn

Daca Parlamentul ar avea curaj si ar dori sa rezolve aceasta problema, odata pentru totdeauna, atunci solutia ar fi una singura: inscrierea tuturor celor care vor sa voteze intr-un registru al romanilor din strainatate, urmata de arondarea lor pe sectii de votare, pe criteriul ordinii de inscriere combinat cu criteriul distantei cat mai mici dintre adresa de resedinta si sectia disponibila. Cei care nu doresc sa-si dea adresa pot vota unde doresc, dar dupa cei inscrisi in registru, luandu-si astfel riscul de a se autoexclude. Cercul vicios trebuie rupt. Pot exista liste suplimentare pentru cei aflati in tranzit – excursii, concedii etc. si ei trebuie sa arate unde locuiesc – hotel, rude etc. Fata de incarcarea rezultata din registru, guvernul ar sti cate sectii sa infiinteze si unde. Dintr-o data, toata discrepanta dintre „cerere” si „oferta” ar disparea si – odata cu ea – si posibilitatea altercatiilor de la sectii, reale sau provocate.

rn

Paralel cu prezenta la urne, ar putea functiona si sistemele „prin corespondenta” si/sau „votul electronic”. S-ar rezolva astfel si problema romanilor aflati in imposibilitate de a se prezenta la urne – detentie, boala, izolare geografica etc. Ei s-ar putea inscrie in registru prin asistenta consulara.

rn

Asociatia Romanilor din Italia sta la dispozitie autoritatilor parlamentare sau guvernamentale de la Bucuresti cu toata expertiza pe care a acumulat-o, confruntandu-se in ani cu identificarea si solutionarea problemelor romanilor aflati departe de casa si cu birocratia administratiilor locale, oriunde s-ar afla ele. Cu conditia ca sa se doreasca rezolvarea votului din strainatate – cu adevarat si pe termen lung.

rn

Eugen Terteleac

rn

Presedinte ARI

rn

Vicepresedinte CNMR