Efectul cresterii pretului la combustibil este scumpirea tuturor produselor si, fireste, scaderea nivelului de trai

rn

Motorina standard a trecut pragul psihologic de 6 lei pe litru. Dupa ce a fost tinuta o perioada de cateva saptamani la cativa bani sub sase lei, benzinariile au renuntat intr-un final sa se mai fereasca de pragul de 6 lei, prag depasit de mult, si cu mult, de benzina si motorina premium.

rn

Soferii simt diferenta de pret si alimenteaza "mai cu frica". De la începutul anului si pâna acum pretul motorinei a crescut cu 12 procente, iar cel al benzinei cu 17 procente.
Potrivit Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pietei carburantilor administrat de Comisia Europeana, la începutul saptamânii, pretul mediu al motorinei standard în România era estimat de 5,95 de lei pe litru, iar cel al benzinei de 5,81 de lei pe litru. La pompa, însa, proprietarii de masini cu motoare diesel au avut parte de o surpriza. Motorina, cel mai consumat carburant la noi, a depasit sase lei pe litru la sortimentul standard în unele benzinarii.
Nici la benzina nu stam mai bine. De la începutul anului si pâna acum s-a scumpit cu 84 de bani litrul, in timp ce motorina s-a scumpit cu 64 de bani litrul.
In raport cu preturile practicate la motorina in tarile UE, stam prost. Pretul mediu de la noi este mai mare decât în Austria, Polonia, Malta sau Bulgaria.

rn

Firmele vor avea probleme in a ramane competitive

rn

Cunoscutul analist economic salajean dr. ec. Alexandru Tamba ne spune ca, avand in vedere faptul ca combustibilii se utilizeaza in toata economia nationala, efectul cresterii preturilor la acestia este cresterea preturilor la toate produsele.
"Din punct de vedere al persoanei juridice (n.r. – firme), cheltuielile cu combustibilul reprezinta un element de cost care se va regasi in pretul produsului finit sau al serviciilor pe care le presteaza.
Cresterile de preturi la combunstibili se vor resimti in buzunarul consumatorului final, care este persoana fizica. Cei mai afectati de aceste cresteri sunt persoanele cu venituri mici, care vor avea cel mai mult de suferit.
Din punct de vedere al competitivitatii, persoanele juridice au de suferit. Combustibilul este un element de cost care pune presiune pe el si pe pretul final al produsului. Cresterile de preturi la combustibili au o podere importanta in cresterea preturilor la toate produsele, pentru ca conbustibilii se utilizeaza in toata economia nationala", ne explica economistul Alexandru Tamba.