Tuningul este un termen tot mai des intalnit in zilele noastre. Masini, telefoane mobile sau alte accesorii, devin „tunate” dupa buzunarul si dorintele posesorilor. Insa tuningul isi gaseste fani mai ales in domeniul auto, tot mai multi romani fiind interesati in a-si schimba infatisarea propriilor autoturisme.
Tuningul desemneaza actiunea sau preocuparea de a imbunatati, regla sau particulariza caracteristicile functionale sau estetice ale unui sistem tehnic existent; cu larga utilizare in sintagma „tuning auto”.
Multi cred ca tuningul auto inseamna schimbarea aspectului masinii in unul agresiv. Cei mai putin familiarizati cu termenul se asteapta sa vada o masina dotata cu praguri uriase, spoilere, prize de aer si eleroane mult exagerate. Dar nu e neaparat asa. In primul rand depinde de gusturile fiecarei persoane, pentru ca exista si un tuning discret, care schimba aspectul, dar de multe ori trece fara a fi macar observat.
„Tunarea” unei masini nu inseamna neaparat o tranformare externa, ci se poate face si una interioara, care ii ofera o imagine mai sport sau chiar mai atragatoare. Prin diferite mijloace, de exemplu, se creste puterea motorului, crescand totodata si satisfactia posesorului masinii.
Cosmetizarea exterioara presupune montarea de spoilere, eleroane, praguri, instalatii xenon, care nu au doar un rol vizual. Cu ajutorul kiturilor exterioare poate fi marita aderenta masinii la viteze mari. Daca discutam de cel intern, se pot modifica toate componentele normale in unele sport, ca sa nu mai vorbim de culoarea preferata de fiecare a tapiteriei si a bordului. Sonorizarea este un ^must have^ din acest punct de vedere, fiind preferata tuturor adeptilor unei personalizari auto. Boxele cat mai performante si mai bine pozitionate fac furori atat printre barbati cat si la „sexul frumos”.
Importanta este si puterea motorului. Nici o satisfactie nu este mai mare decat atunci cand pleci de pe loc inaintea celui aflat in paralel la semafor, si care are de altfel o masina foarte puternica.
Investitie de minim 50.000 de euro
Cei interesati sa investeasca intr-o afacere de acest gen trebuie sa dispuna de o suma mare de bani daca vor sa ofere clientilor o gama cat mai variata de produse. Totusi, o afacere in domeniu se poate deschide si cu o investitie medie care se poate dezvolta in timp. In linii mari, un investitor care doreste sa isi deschida o firma de tuning auto ar trebui sa dispuna de cel putin 50.000 de euro. In Romania, majoritatea firmelor de profil ofera echipamente atat pentru interior cat si pentru exterior, dar nu din productie proprie. Doar le monteaza si le comercializeaza. Majoritatea materialelor sunt importate din Austria, Gemania si Anglia. Orice fel de masina poate fi „tunata”, de la Logan pana la Subaru, dar exista si romani cu idei extravagante care isi „tuneaza” chiar si bolizii marca Ferrari sau Corvette.
Fitele costa cat masina
Fanii tuningului au, in general, intre 18 si 40 de ani. Cei care depasesc varsta de 40 de ani si sunt inca pasionati de masini cat mai excentrice prefera incorporarea unui sistem care sa cuprinda un telefon, un GPS si poate niste monitoare mai mici.
Nu toti posesorii de autoturisme isi permit, insa, sa isi personalizeze masina. Si asta pentru ca se gandesc de la inceput ca presupune o suma mult prea mare de bani pentru buzunarul lor. Iar preturile din piata de profil confirma asertiunea anterioara. Poate fi un lux daca doresti ceva cu adevarat inovator. Cea mai ieftina janta ajunge la 300 lei, iar daca va doriti un set bine cotat trebuie sa scoateti din buzunar cel putin 1.200 de euro. Spre exemplu posesorul unui BMW seria 3, din 2004, are de platit 1.600 de euro pentru suspensii sport, 1.000 de euro pentru un kit exterior, 900 pentru praguri si aproximativ 500 de euro pentru sistemul audio. In total, ar avea de cheltuit pentru acest moft, minimum 5.000 de euro. Si asta denota clar ca tunarea masinii nu e o optiune la indemana oricui… Pe piata locala s-au intalnit si cazuri de posesori de autoturisme care, pentru a avea un sistem audio cat mai bine pus la punct au scos din buzunar sume ce se invart in jurul valorii de 10.000 de euro.
Cresterea puterii masinii cu cateva zeci de cai putere implica o cheltuiala de cateva sute de euro. Pretentiosii care vor un salt de la 200 la 350 de cai au nevoie de cateva mii de euro.
Criza economica pune frana tuningului auto
La fel ca alte afaceri, si atelierele de cosmetizare auto au fost afectate de recesiunea economica. Din cauza scaderii numarului de clienti dispusi sa investeasca mii de euro in personalizarea masinilor, multe firme de tuning, candva foarte profitabile, s-au reprofilat pe accesorii ieftine, dar mai ales utile, sau au inceput sa faca reduceri substantiale.
Tuningul a devenit un lux pe care putini romani si-l mai permit. Potrivit specialistilor in domeniu, cei care mai au ceva bani in perioada asta merg pe reparatii auto, pe strictul necesar. Tinerii nu se mai inghesuie ca in 2008 sa-si monteze in masina un sistem audio mai nou si cu mai multe functii. Majoritatea clientilor se indreapta acum inspre atelierele auto si solicita sa li monteze la masini inchideri centralizate si alarme, tinand cont de faptul ca criza economica a dus si la o crestere de semnificativa a furturilor auto.
Si atelierele care s-au specializat in folierile auto suspina dupa clienti, asa ca au fost obligati sa scada tarifele. Cei mai fideli clienti ai acestui gen de cosmetizare a autoturismului au ramas taximetristii si persoanele tinere. O foliere totala costa aproximativ 600 lei (cu mult mai ieftin decat vopsitul), iar atelierele ofera garantie pana la trei ani. Comparativ cu anul 2008, firmele au scazut pretul cu aproape 20 la suta.
Tuningul – afacerea cu cai putere
Articole
15 ianuarie – Ziua Culturii Naționale și 175 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu
Azi, 15 ianuarie, se împlinesc 175 de ani de la nașterea celui mai mare poet român, Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850-15 iunie 1889). Începând din 2011, tot în 15 ianuarie este sărbătorită și Ziua Culturii Naționale. Este o sărbătoare care are loc anual și promovează cultura, arta și efortul academic, prin activități specifice. Cunoscut ca „Luceafărul poeziei românești”, Mihai Eminescu debutează în 12 ianuarie 1866, cu poezia „La mormântul lui Aron Pumnul”, apărută în broșura „Lăcrămioarele învățăceilor…
Mai mult...Sfântul Ioan Colibașul și prioritățile greșite ale vieții noastre
Sfântul Ioan Colibașul, adică ”cel care a trăit într-o colibă” sau ”Ioan cel sărac pentru Christos”, a fost un sfânt ascet care a trăit în secolul V. El este amintit atât în calendarul ortodox, cât și în cel greco-catolic, în fiecare an la data de 15 ianuarie. Ioan a trăit în vremea împăratului bizantin Leon I Tracul (457-474). El provenea dintr-o familie nobilă din Constantinopol, iar tatăl lui era general în armata bizantină. Ioan a beneficiat de…
Mai mult...