Intr-o conferinta de presa care a avut loc vineri, 25 ianuarie, la sediul PNL Salaj, deputatul Lucian Bode a vorbit despre ultimele noutati legate de Centura Ocolitoare a Zalaului tronsonul II, un proiect nefinalizat de aproape 10 ani.
rn
"inca de la inceput doresc sa subliniez faptul ca am uzat si voi uza de toate parghiile legale pe care le am la dispozitie pentru ca acest obiectiv important pentru economia municipiului Zalau si a judetului Salaj sa fie realizat. Va reamintesc faptul ca acest proiect a fost deblocat in anul 2016 de catre administratia Capilnasiu si guvernul Ciolos. Atat in 2017, cat si in 2018, am uzat de pozitia pe care o am in Comisia pentru Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor, solicitand alocarea de fonduri guvernamentale pentru realizarea acestui obiectiv. De asemenea, in acesti 2 ani, am avut numeroase intalniri cu reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, ai CNAIR, interesandu-ma de evolutia proiectului. Astazi, 25 ianuarie 2019, stadiul revizuirii studiului de fezabilitate pentru VO Zalau, tronsonul II, este urmatorul:
Dupa o colaborare zbuciumata dintre Primaria Zalau si firma de proiectare pe parcursul anului 2018, in decembrie 2018 am vazut in spatiul public o informatie care ne-a socat: Asociatia Pro Infrastructura prezenta public un document in care se vorbea despre centura Aradului si raul Mures – o bataie de joc la adresa zalauanilor in primul rand. in decembrie 2018, CTE a Ministerului Transporturilor a solicitat firmei de proiectare revizuirea a doua capitole : capitolul semnalizari (care era gresit in totalitate) si capitolul legat de studiile Geo, care era partial gresit. Pe data de 15 ianuarie 2019 CTE a respins studiul de fezabilitate, solicitand firmei de proiectare sa revina cu o documentatie revizuita pana pe data de 23 ianuarie 2019. Din pacate, acest lucru nu s-a intamplat, iar astazi, 25 ianuarie 2019, studiul de fezabilitate este refacut partial, firma de proiectare luandu-si un nou angajament cu termenul de 1 februarie 2019, data pana la care se angajeaza sa predea documentatia completa. Daca acest lucru se va intampla, in saptamana 4-8 februarie 2019, CTE si Comisia de Siguranta Rutiera vor aviza favorabil acest proiect, urmand ca Guvernul sa emita o Hotarare de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici (in functie de valoarea contractului). Dupa aceasta etapa urmeaza procedurile de achizitie, proiectare+executie. Optimist, vorbim despre inceputul anului 2020, interval in care ar putea demara lucrarile de executie ale acestui obiectiv (in conditiile in care pe parcursul anului 2019 se va reusi finalizarea proiectului tehnic si obtinerea tuturor avizelor si acordurilor necesare).
Iata care este stadiul exact al revizuirii studiului de fezabilitate pentru VO Zalau tronsonul II.
Nu doresc sa caut acum vinovatii pentru aceste intarzieri, dar cateva lucruri pot fi constatate. in primul rand, CNAIR se pare ca a intocmit un caiet de sarcini caruia cu indulgenta i-am putea spune rudimentar. in al doilea rand, firma de proiectare si-a batut joc de acest contract si a venit cu un plagiat grosier; mai mult, au incalcat toate termenele asumate prin contract.
Primaria Zalau, in calitate de beneficiar, a avut o abordare neserioasa. inteleg ca pe acest subiect primaria tine legatura cu secretarul de stat din MT, Calin Fort. Ma intreb de ce nu fac publice aceste date? Probabil Calin Fort este un sprijin pentru Primaria Zalau precum "punctul de sprijin" din teoria lui Arhimede: dati-mi un punct de sprijin si voi muta Pamantul din loc. inteleg ca PSD Salaj si, probabil, si Fort doresc sa renunte la pozitia de secretar de stat din MT, din considerente de natura politica, imediat ce "rezolva" cu revizuirea studiului de fezabilitate. Daca este adevarat, eu le transmit sa nu mai astepte degeaba luna martie, pe considerentul: "Maurul si-a facut datoria, Maurul poate sa plece!".