Consilierul Adrian Margin a facut o critica-spectacol in ultima sedinta, din decembrie. Stai sa vezi, explica Tiberiu Marc, ca nu e chiar asa rau, dar au fost intarzieri la achizitii si se pot face lucruri si la anul

rn

Procesul verbal al ultimei sedinte din 2019 a Consiliului Judetean Salaj, din data de 21 decembrie, scoate in evidenta pagubosul managment al conducerii judetului
Consilierul judetean Adrian Margin, de la PNL, i-a adresat o avalansa de reprosuri sefului Consiliului Judetean, Tiberiu Marc, presedinte al PSD Salaj, pe care l-a acuzat de incompetenta si ca tine Salajul in subdezvoltare.
Tiberiu Marc – dupa ce a anuntat primul punct de pe ordinea de zi, proiectul de hotarare privind adoptarea executiei bugetului judetului pe perioada 1 ianuarie – 14 decembrie 2018 – a invitat consilierii la discutii. Iar consilierul Adrian Margin atat a asteptat.
"Domnule presedinte, stimati colegi. Bugetul de venituri si cheltuieli este de regula un instrument de management al oricarei institutii, de coordonare si control. In executia bugetara pe care o avem in fata, este oglinda si indicatorii de performanta ai institutiei noastre si mie mi se pare ca este de plans. As vrea sa va pun o singura intrebare si apoi sa intru in cateva comentarii de detaliu.
Puteti sa ne spuneti, domnule presedinte, pentru ca aveti vechime, cea mai mare dintre noi cei de aici, daca a existat vreodata un alt an cu asemenea executie bugetara catastrofala? Eu nu-mi amintesc de cand stiu eu sa fi vazut realizari de 5%", a inceput Adrian Margin furtuna.
Presedintele Tiberiu Marc a dat un raspuns ca un discurs politic, cu explicatii pe margine, cu referiri la cheltuielile de functionare si asistenta sociala, fara sa ajunga la obiect.
"Acuma, in decursul anului ati luat tot felul de cifre, din diverse locuri si ati facut o interpretare a bugetului asa cu ati crezut de cuviinta. Vreau sa va spun ca spre deosebire de bugetele societatilor comerciale, bugetul autoritatii publice are doua componente, cea de functionare si cea de dezvoltare, care sunt ca si structura exact reglementate. Daca vorbim numai de componenta de dezvoltare, la inceputul anului am introdus proiecte la valoarea lor nominala, sigur incercand sa acoperim cu resursa toata valoarea proiectelor. In decursul anului, o parte dintre ele au intrat in executie, o parte din cauza intarzierilor in achizitii s-au derulat mai incet decat am prognozat si prin urmare exista in acest moment o acoperire sau o realizare a executiei pe partea de dezvoltare mai slaba, decat cea pe care am prognozat-o la inceputul anului. Daca luati lucrurile secvential, atunci puteti sa luati de ici de colo, cate o cifra si sa o speculati. De ce am facut aceasta propunere de proiect pe partea de dezvoltare, sau de alocari pe partea de dezvoltare, pe considerentul ca este preferabil sa-ti propui sa faci mai mult chiar cu riscul de a realiza, intr-o proportie mai scazuta, decat sa-ti propui sa faci puin si sa realizezi acel putin. Nu intotdeauna componenta de dezvoltare a fost acoperita cu resurse la Consiliul judetean. Deci, eu nu as aprecia aceasta realizare ca fiind una catastrofala, este mai putin decat ne-am propus, dar sunt create totodata premise ca proiectele care au fost in diverse faze de evaluare si care au fost in sfarsit finalizate cu contracte de executie, sa se poata realiza in anul viitor. Nu stiu cat de atenti ati fost la structura bugetului, pe partea de functionare, dar vreau sa va uitati macar la o cifra. Din totalul cheltuielilor pe partea de functionare, aparatul propriu are un procent sub 9%. Cea mai mare parte o reprezinta cheltuielile care sunt aferente asistentei sociale si protectiei copilului, aproape 66%, al institutiilor descentralizate sau subordonate ale Consiliului judetean, a compara sectiunea de functionare cu sectiunea de dezvoltare pe un buget public, este doar o comparatie intre doua cifre, pentru ca ele nu sunt comparabile asa cum v-am spus, pentru ca sunt elemente diferite in cele doua sectiuni", a fost raspunsul pe mai multe carari dat de Tiberiu Marc.

rn

Si totusi, Margin insista, fara sa tina cont de "greutati",
ca o executie bugetara mai proasta nu se poate

rn

Adrian Margin a tinut-o insa intr-una mortis, sa-i scoata ochii lui Tiberiu Marc, subliniind ca grupul consilierilor judeteni PNL nu a votat aprobarea bugetului, nici a rectificarilor de pe parcursul anului.
"Acuma, daca ne uitam la sectiunea de dezvoltare si eu nu inteleg aici, discutam aici de un plan bugetar initial, cu rectificari pe parcursul anului si la sectiunea de dezvoltare, fata de 88 milioane cat ne-am bugetat initial in ianuarie, am ajuns in 14 decembrie sa ne bugetam la 16 milioane lei si sa ne raportam realizari de 9 milioane lei. Daca ne raportam la planul initial pe care l-am propus, realizarea nu se socoteste asa, o sa vedem ca din ce ne-am propus s-a facut 10%.
Iar Tiberiu Marc a insistat si el ca Margin nu pricepe, ca au fost greutati cu achizitiile.
"Eu v-am explicat inainte ca fata de alocarea initiala, la aprobarea bugetului, cand am trecut valorile de referinta pentru fiecare contract in parte, care erau valorile maxime ale contractului in cursul anului, am facut rectificari si am diminuat aceste valori in functie de posibilitatea de realizare efectiva care in majoritatea situatiilor nu a depins de executivul Consiliului judetean, ci de greutatea cu care o serie de achizitii publice s-au derulat, din motive pe care vi le pot explica. Majoritatea contestatiilor au succes datorita calitatii proaste a ofertelor. Deci, oferta de calitate proasta este motiv pentru contestatii, pentru ca contestatiile se fac intre competitori, nu se fac intre autoritatea contractanta si ofertanti", a fost explicatia lui Marc.

rn

Consiliul Judetean a functionat de 171 de milioane
si a dezvoltat Salajul de numai 9 milioane in 2018

rn

Oricare ar fi explicatia, consilierul judetean Adrian Margin a pus punctul pe "i", subliniind nefirescul situatiei in care Consiliul Judetean cheltuie pentru functionare 171 de milioane de lei, iar judetul se dezvolta de doar 9 milioane de lei.
(…) haideti sa schimbam un pic structura bugetului Consiliului Judetean Salaj, in interesul dezvoltarii judetului, pentru ca daca ne-am planificat, in 2018, 161 milioane lei cu cheltuieli de functionare, care sunt 65% dintr-un total buget de 250 milioane, avem doar 35%, deci 88 milioane lei, planificate pentru dezvoltare. In schimb, la realizari suntem asa: 172 milioane lei cheltuieli de functionare, 9 milioane lei cheltuieli de dezvoltare, dintr-un total de 181 realizari, rezulta ca pentru cheltuieli de dezvoltare avem 5% realizari, iar pentru functionare 95% din total cheltuieli ale judetului. Consider ca raportul ar trebui sa fie invers", a punctat Margin de unde a pornit cu expunerea necazului lui.

rn

Angajatii Consiliului Judetean inghit cu 2,5 milioane
de lei mai mult decat cheltuiala pentru dezvoltare

rn

"Vi se pare suficient 9 milioane realizari investitii, in judetul Salaj intr-un an de zile, comparat numai cu cheltuielile de personal din sectiunea de functionare care sunt 11,5 milioane lei? Deci, am avut cheltuieli de personal de 11,5 milioane lei si investiile 9 milioane lei, ca sa nu mai comparam sectiunea de functionare cu cea de investitii, ci vreau sa ma refer doar la investitii. Nu o sa ne dezvoltam niciodata, nu o sa avem infrastructura niciodata, pentru ca infrastructura genereaza locuri de munca, in principal, daca noi nici nu ne propunem sa facem ceva. In sensul acesta am spus, sa ne propunem in 2019 sa ne planificam un obiectiv ca ceea ce ne propunem sa si facem", a scos in evidenta consilierul judetean Adrian Margin o hiba strigatoare la cer in Consiliul Judetean, care a platit angajatii cu 11,5 milioane ca acestia sa investeasca in dezvoltarea judetului 9 milioane. Altfel spus, il platim pe un oarecare cutare cu 11,5 lei sa administreze cu folos noua lei.