Aproximativ 18.350.000 de cetateni cu drept de vot sunt asteptati, duminica, la urne, pentru alegerea presedintelui si pentru a raspunde „DA” sau „NU” la referendumul national privind oportunitatea unui Parlament unicameral si reducerea numarului de parlamentari la maximum 300.
Cei 18.347.397 de alegatori, dintre care 1.790.727 in Bucuresti, au dreptul la un singur vot, in fiecare tur de scrutin organizat pentru alegerea presedintelui Romaniei si in cadrul referendumului national.
Alegatorii care opteaza, atunci cand se prezinta la urne, sa voteze doar pentru alegerea presedintelui Romaniei sau doar in cadrul referendumului national nu vor putea ca in cursul aceleiasi zile sa revina la sectia de votare si sa participe la evenimentul electoral la care anterior au renuntat. Aceasta decizie a fost luata de Biroul Electoral Central pentru interpretarea unitara a legii.
Astfel, potrivit deciziei BEC, alegatorii care si-au exprimat dreptul de vot la alegerile pentru presedintele Romaniei si la referendumul national din 22 noiembrie, pentru ambele evenimente electorale sau pentru unul singur dintre acestea, si carora li s-a aplicat pe actul de identitate timbrul autocolant sau, dupa caz, stampila cu mentiunea „VOTAT” si data scrutinului, nu isi vor mai putea exercita inca o data dreptul de vot, in data de 22 noiembrie.
In cazul in care alegatorul opteaza pentru participarea la un singur eveniment electoral, el va semna in rubrica destinata semnaturii pentru exprimarea respectivului drept de vot. In acest sens, presedintele biroului electoral al sectiei de votare va intreba alegatorul daca doreste sa isi exercite dreptul de vot atat pentru alegerea presedintelui Romaniei, cat si pentru referendum sau numai pentru unul dintre aceste scrutine.
BEC a mai decis ca alegatorii care doresc sa isi exercite dreptul de vot la referendumul national vor primi in mod obligatoriu toate buletinele de vot corespunzatoare ambelor intrebari de la referendum, unul negru si unul albastru, neavand posibilitatea de a opta pentru una sau alta dintre intrebari. Votarea, atat pentru alegerile prezidentiale cat si pentru referendumul national, incepe la ora 7.00 si se incheie la ora 21.00.
Alegatorii voteaza la sectia de votare unde sunt arondati potrivit domiciliului, cu exceptiile prevazute de lege.
Membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare si persoanele insarcinate cu mentinerea ordinii voteaza la sectia de votare unde isi desfasoara activitatea. Alegatorii care in ziua votarii se afla in alta localitate decat cea de domiciliu voteaza numai la sectiile de votare speciale, dupa ce declara in scris pe propria raspundere ca nu au mai votat si nu vor mai vota la acel tur de scrutin.
In preziua votarii, presedintele biroului electoral al sectiei de votare impreuna cu membrii acestuia trebuie sa fie prezenti la sediul sectiei de votare si sa dispuna masurile necesare pentru asigurarea ordinii si corectitudinii operatiunilor de votare.
Potrivit legii, presedintele biroului electoral al sectiei de votare asigura, cu sprijinul primarului, indepartarea materialelor de propaganda electorala de orice tip din si de pe sediul sectiei de votare si dispune fixarea posturilor de paza in jurul localului de vot.
In ziua votarii, activitatea biroului electoral al sectiei de votare incepe la ora 6.00. In intervalul de timp pana la inceperea votarii, presedintele biroului electoral al sectiei de votare, in prezenta celorlalti membri, verifica urnele, listele electorale, buletinele de vot si stampilele si asigura aplicarea stampilei de control pe ultima pagina a fiecarui buletin de vot. La scrutinul de duminica, accesul alegatorilor in sala de vot are loc in serii corespunzatoare numarului cabinelor.
Alegatorul prezinta actul de identitate biroului electoral al sectiei de votare, care verifica daca alegatorul este inscris in copia de pe lista electorala permanenta, dupa care alegatorul semneaza in lista la pozitia destinata acestuia.
Potrivit legii, prin act de identitate se intelege cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori pasaportul diplomatic, pasaportul diplomatic electronic, pasaportul de serviciu, pasaportul de serviciu electronic, pasaportul simplu, pasaportul simplu electronic sau temporar, titlul de calatorie, iar in cazul elevilor din scolile militare, carnetul de serviciu militar, valabile in ziua votarii. Pasaportul simplu, pasaportul simplu electronic, pasaportul simplu temporar si titlul de calatorie pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de catre cetatenii romani care voteaza in strainatate sau de cetatenii romani cu domiciliul in strainatate.
La alegerile pentru presedintele Romaniei pot vota in baza titlului de calatorie numai cetatenii romani aflati in strainatate. Potrivit legii, listele electorale permanente cuprind cetatenii romani cu drept de vot care au implinit varsta de 18 ani pana in ziua alegerilor inclusiv.
Pe liste separate vor fi inscrisi, inainte de a vota, alegatorii care se prezinta la vot si fac dovada cu actul de identitate ca domiciliaza in raza teritoriala a sectiei de votare respective insa au fost omisi din copia listei electorale permanente, membrii biroului electoral al sectiei de votare, persoanele insarcinate cu mentinerea ordinii si care nu sunt inscrise in copia listei electorale permanente din acea sectie.
Vor fi trecuti in liste separate si alegatorii care in ziua votarii se afla in alta comuna, oras sau municipiu decat cel de domiciliu, precum si alegatorii care voteaza la sectiile de votare din strainatate.
Pe o lista separata vor fi inscrisi alegatorii care isi exercita dreptul de vot prin intermediul urnei speciale.
Pentru alegatorii netransportabili din motive de boala sau invaliditate, din tara, presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate aproba, la cererea scrisa a acestora, ca o echipa formata din cel putin doi membri ai biroului electoral sa se deplaseze cu o urna speciala si cu materialul necesar votarii – stampila cu mentiunea „VOTAT”, buletine de vot si timbre autocolante necesare pentru a se efectua votarea. In raza unei sectii de votare se utilizeaza o singura urna speciala.
Cererea din partea alegatorului trebuie sa fie depusa cel mai tarziu in preziua votarii si trebuie sa fie insotita de copii ale unor acte medicale sau alte acte oficiale din care sa rezulte ca persoanele respective sunt netransportabile. Urna speciala poate fi transportata numai de membrii biroului electoral al sectiei de votare si numai in raza teritoriala arondata la respectiva sectie de votare.
Cererile de votare prin intermediul urnei speciale se pot face in scris si de catre persoanele aflate in executarea unei pedepse privative de libertate care nu au fost lipsite de drepturile electorale sau de persoanele aflate in arest preventiv si se depun la directorii penitenciarelor sau ai locurilor de detinere, cel mai tarziu cu doua zile inaintea votarii.
Dupa prezentarea actului de identitate si inscrierea alegatorului in listele electorale, presedintele biroului electoral al sectiei de votare ii incredinteaza acestuia buletinul de vot si stampila cu mentiunea „VOTAT”, pe care alegatorul o va aplica pe buletinul de vot.
Daca alegatorul opteaza sa voteze in cadrul referendumului, acesta va trimi doua buletine, de culori diferite, care contin, separat, cele doua intrebari pentru care seful statului a initiat consultarea populara – „Sunteti de acord cu trecerea la un Parlament unicameral?” si „Sunteti de acord cu reducerea numarului de parlamentari la maximum 300 de persoane?”.
In cazul scrutinului pentru alegerea sefului statului, alegatorii voteaza separat, in cabine inchise, aplicand stampila cu mentiunea „VOTAT” inauntrul patrulaterului care cuprinde prenumele si numele candidatului pe care il voteaza. Participantul la referendum isi va exprima vointa in mod individual, intr-o cabina inchisa, aplicand stampila „VOTAT” numai in unul dintre cele doua patrate ale buletinului de vot, corespunzator optiunii sale.
Presedintele biroului poate lua masuri ca stationarea unui alegator in cabina de votare sa nu se prelungeasca nejustificat.
Vor fi considerate nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicata stampila de control a sectiei de votare, buletinele de alt model decat cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost aplicata stampila cu mentiunea „VOTAT”, buletinele de vot la care stampila cu mentiunea „VOTAT” este aplicata pe mai multe patrulatere sau in afara acestora.
Legea mentioneaza ca votul este considerat valabil exprimat daca, desi stampila cu mentiunea „VOTAT” aplicata a depasit limitele patrulaterului, optiunea alegatorului este evidenta, daca tusul s-a imprimat si pe cealalta parte a foii pe care a fost aplicata stampila cu mentiunea „VOTAT” si daca stampila a fost aplicata de mai multe ori in acelasi patrulater sau atat intr-un patrulater, cat si in afara oricarui alt patrulater.
De asemenea, efectuarea de stersaturi sau acoperirea prin scriere a buletinelor de vot nu atrage nulitatea acestora; buletinele de vot nule nu intra in calculul voturilor valabil exprimate.
Biroul Electoral Central a mai stabilit ca introducerea unui buletin de vot in alta urna decat cea special destinata nu atrage nulitatea acestuia.
Legea pentru alegerea presedintelui Romaniei stipuleaza ca prezenta oricarei persoane in cabinele de vot, in afara celei care voteaza, este interzisa. Totusi, alegatorul care, din motive temeinice, constatate de presedintele biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze singur are dreptul sa cheme in cabina de votare un insotitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din randul persoanelor acreditate sau al membrilor biroului electoral al sectiei de votare.
Dupa ce au votat, alegatorii vor indoi buletinele, astfel incat pagina netiparita care poarta stampila de control sa ramana in afara, si le vor introduce in urna, avand grija sa nu se deschida. Indoirea gresita a buletinului nu va atrage nulitatea acestuia.
La cererea alegatorului, in cazul in care acesta a aplicat gresit stampila cu mentiunea „VOTAT”, dar nu a introdus buletinul in urna, presedintele biroului electoral al sectiei de votare ii poate elibera, numai o singura data, un nou buletin, retinand si anuland buletinul de vot initial.
Stampila incredintata pentru votare se restituie presedintelui biroului electoral al sectiei de votare, care aplica pe actul de identitate al alegatorului stampila cu mentiunea „VOTAT” sau un timbru autocolant, dupa caz, si inscrie data scrutinului.
Presedintele biroului electoral al sectiei de votare este obligat sa ia masurile necesare pentru ca alegerile sa decurga in bune conditii, atributiile acestuia intinzandu-se si in afara localului de votare, in curtea acestuia, in intrarile in curte, in jurul localului de vot, precum si pe strazi si in piete publice, pana la o distanta de 500 de metri.
Pentru mentinerea ordinii, acesta are la dispozitie mijloacele de ordine asigurate de primar si de prefect, impreuna cu reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor.
In afara de membrii biroului electoral al sectiei de votare, de candidati si de observatori, nicio alta persoana nu poate stationa in locurile publice din zona de votare sau in localul de vot mai mult decat timpul necesar pentru votare. Pe durata votarii se interzice membrilor birourilor electorale, persoanelor insarcinate cu mentinerea ordinii si persoanelor acreditate sa poarte ecusoane, insigne sau alte insemne de propaganda electorala.
In ziua votarii, intre orele 7.00 si 21.00 sunt interzise comercializarea si consumul bauturilor alcoolice in spatiul de protectie al sectiei de votare.
Biroul Electoral Central a hotarat ca in sectiile de votare pot fi amplasate mijloacele de inregistrare video care sa asigure supravegherea desfasurarii procesului electoral.
Mijloacele de inregistrare video pot fi indreptate spre interiorul localului de vot astfel incat sa poata surprinde si identifica cetatenii care isi exercita dreptul de vot, in momentul in care introduc buletinele de vot in urne, cu respectarea prevederilor legale referitoare la secretul votului.
Presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate suspenda votarea pentru motive temeinice, durata totala a suspendarilor neputand depasi o ora.
In timpul suspendarii, urnele de votare, stampilele, buletinele de vot si celelalte documente si materiale ale biroului electoral al sectiei de votare vor ramane sub paza permanenta. De asemenea, nu poate parasi sala de votare mai mult de jumatate din numarul membrilor biroului electoral al sectiei de votare in acelasi timp.
La ora 21.00 presedintele biroului electoral al sectiei de votare declara votarea incheiata si dispune inchiderea salii unde se voteaza. Alegatorii care la ora 21.00 se afla in sala unde se voteaza pot sa isi exercite dreptul de vot.
Legea electorala stabileste ca sunt contraventii inscrierea cu buna stiinta a unui alegator in mai multe liste electorale permanente si refuzul de a permite alegatorului, care face dovada faptului ca are dreptul, sa voteze la sectia de votare la care se prezinta pentru exercitarea dreptului de vot.
Constituie contraventii refuzul de a primi si inregistra o intampinare, contestatie sau orice alta cerere, formulata in scris si refuzul de a inmana buletinul de vot si stampila cu mentiunea „VOTAT” alegatorului care a semnat in lista electorala sau inmanarea buletinului de vot unui alegator care nu prezinta actul de identitate ori care refuza sa semneze pentru primirea acestora in lista electorala.
Pot fi sanctionati cu amenda contraventionala persoanele care refuza sa se conformeze dispozitiilor presedintelui biroului electoral al sectiei de votare cu privire la asigurarea ordinii in localul de vot si in imprejurimi.
Savarsesc, de asemenea, o contraventie cei care continua propaganda electorala dupa incheierea acesteia sau ii sfatuiesc pe alegatori, in ziua votarii si la sediul sectiilor de votare, sa voteze sau sa nu voteze un anumit candidat precum si membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare, persoanele insarcinate cu paza, persoanele acreditate sau operatorii de sondaj ai institutelor de sondare a opiniei publice care poarta pe durata votarii ecusoane, insigne ori alte insemne de propaganda electorala.
Legea consemneaza, la capitolul contraventii, si neaplicarea pe actul de identitate a stampilei cu mentiunea „VOTAT” sau a timbrului autocolant, precum si retinerea actului de identitate, fara motive intemeiate, de catre membrii biroului electoral al sectiei de votare. Contraventiile prevazute de legea electorala privind alegerea sefului statului se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 10.000 de lei.
Legea electorala prevede pedeapsa cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani pentru o serie de infractiuni, cum ar fi impiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercitiu al dreptului de a alege sau de a fi ales, pentru exercitarea votului fara a avea acest drept, de doua sau mai multe ori si prin introducerea in urna a mai multor buletine de vot decat are dreptul un alegator.
Cu aceeasi pedeapsa va fi sanctionata utilizarea unei carti de alegator sau a unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals sau violarea prin orice mijloace a secretului votului de catre un membru al biroului electoral al sectiei de votare. Atacul, prin orice mijloace, asupra localului sectiei de votare se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.
Oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze ori sa nu voteze un anumit candidat se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Pentru deschiderea urnelor inainte de ora stabilita pentru inchiderea votarii este prevazuta o depedeapsa cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda, iar pentru incredintarea urnei speciale altor persoane decat membrilor biroului electoral al sectiei de votare ori transportarea acesteia in alte conditii decat cele legale se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Falsificarea prin orice mijloace a inscrisurilor de la birourile electorale se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi, cu aceeasi pedeapsa fiind sanctionata si inscrierea in copia de pe lista electorala permanenta a unor persoane care nu figureaza in aceasta lista.
De asemenea, introducerea in uz sau folosirea unui program informatic cu vicii care altereaza inregistrarea ori insumarea rezultatelor obtinute in sectiile de votare sau determina repartizarea mandatului in afara prevederilor legii se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.
Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si introducerea de date, informatii sau proceduri care duc la alterarea sistemului informational national necesar stabilirii rezultatelor.
Peste 18 milioane de romani sunt asteptati, duminica, la urne
Articole
APIA: Fermierii pot cere banii de motorină
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potenţialii beneficiari că până la data de 31 ianuarie 2025, inclusiv, se depun Cererile de plată pentru rambursarea ajutorului de stat pentru cantităţile de motorină achiziţionate şi utilizate în agricultură aferente trimestrului IV al anului 2024 (perioada 01 octombrie – 31 decembrie 2024). Cererile se depun la APIA Sălaj de către administrator/ reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia, caz în care împuternicirea este emisă de către administratorul /reprezentantul legal…
Mai mult...Comisia Europeană a aprobat bani pentru fermierii români afectați de secetă. Cine primește banii
Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare de două miliarde de lei (400 de milioane de euro) pentru despăgubirea fermierilor români afectați de secetă. Vor primi sprijin financiar din acești bani producătorii agricoli care au fost afectaţi în mod direct de seceta severă din perioada septembrie 2023 – august 2024. Sumele sunt pentru culturi de grâu, triticale, orz, ovăz, rapiţă, floarea soarelui şi porumb. Pentru a beneficia de ajutoare financiare, producătorii agricoli trebuie…
Mai mult...