In decursul celor 20 de ani care au trecut de la Revolutia din 22 Decembrie 1989, noi cetatenii Romaniei ne-am exercitat dreptul constitutional de a vota alesii parlamentari (deputati si senatori) si alesii locali (consilieri si primari), presedintele tarii, europarlamentarii care ne reprezinta tara precum si optiunea noastra in referendumurile organizate la nivel national.
In conformitate cu legislatia in vigoare, la fiecare scrutin, primarii in functie au inaintat, la solicitarea Institutiei Prefectului, propuneri de persoane pentru functia de prese-dinte si loctiitor al biroului electoral al sectiilor de votare, desemnarea facandu-se de catre presedintele tribunalului prin tragere la sorti in sedinta publica.
In cazul alegerilor organizate pana acum, fara exceptie, indiferent de puterea politica nationala si locala, desemnarea presedintilor birourilor sectiilor de votare si loctiitorilor acestora s-a facut in mod transparent din randul persoanelor din listele inaintate de primar.
In vederea organizarii alegerilor prezidentiale din 22 noiembrie 2009, Institutia Prefectului prin adresa nr. 10939/16.10.2009 a transmis pe suport electronic (CD) tabelul cuprinzand lista cu persoanele aflate in vechea baza de date propuse la alegerile anterioare, solicitandu-se analizarea posibilitatii mentinerii acestor persoane sau operarea unor inlocuiri acolo unde este cazul, si la latitudinea primarului.
Prin adresa nr. 10283/22.10.2009 am inaintat Institutiei Prefectului propunerile pentru presedintii birourilor sectiilor de votare si loctiitorilor acestora pe suport electronic CD si format document.
In data de 13.11,2009, data tragerii la sorti, am constatat cu stupoare si nedumerire ca din lista cu persoanele desemnate si avizate de Autoritatea Electorala Permanenta un numar semnificativ de persoane au fost inlocuite cu altele fara experienta in organizarea de alegri si mai mult, simpatizante ale unor formatiuni politice si participante active la actiunile organizate de acestea, ceea ce ar putea determina compromiterea procesului electoral din data de 22 noiembrie 2009 si 6 decembrie 2009 daca va fi cazul.
Astfel in lista cu presedintii birourilor sectiilor de votare si loctiitorii acestora, urmare a tragerii la sorti, un numar de 8 persoane nu au figurat pe lista intocmita de mine (dupa o atenta analiza) ca primar ales si inaintata prin adresa Institutiei Prefectului. Este inexplicabil faptul ca din cele 4 sectii de votare din orasul Jibou la doua din acestea au fost desemnate pentru functia de presedinte si loctiitor al biroului sectiei de votare persoane care nu au fost propuse de primar.
Imi pun deci urmatoareale intrebari:
De ce au fost inlocuite 8 din persoanele propuse de mine, ca primar, cu altele care asemenea primelor nu au studii juridice, dar spre deosebire de cele din lista inaintata de mine nu au nici experienta necesara in organizarea alegerilor?
Oare actiunea de desemnare a fost influentata de elementul politic, partinic si subiectiv?
Imi exprim public nemultumirea cu privire la modul de desfasurare a acestei etape a organizarii alegerilor prezidentiale si totodata ingrijorarea in ce priveste lipsa de experienta si exercitiu, precum si subiectivismul celor 8 persoane care ar putea duce la compromiterea procesului electoral ce va avea loc.
In ciuda faptului ca o modificare recenta de ordin legislativ prin OG 95/03.10.2009, cu iz politic, permite minimizarea rolului primarului in stabilirea listei propunerilor, am considerat necesar sa-mi exprim public dezacordul privind cele intamplate care in opinia mea afecteaza insasi democratia cladita in cei 20 de ani de la revolutie.