Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA), informeaza ca pâna la data de 31 august (în zilele lucratoare) rentierii agricoli trebuie sa se prezinte, personal ori prin mandatar/curator/tutore, la oricare centru judetean al APIA, respectiv al Municipiului Bucuresti, pentru obtinerea vizei aferente anului 2017, pe carnetele de rentier agricol. Potrivit APIA Salaj, anul acesta sunt asteptati circa 200 de rentieri pentru vizarea carnetului. Cuantumul rentei agricole reprezinta echivalentul în lei a 100 de euro pe an pentru fiecare hectar de teren agricol extravilan înstrainat si pentru care s-a încheiat acord cu investitorul si echivalentul a 50 de euro pentru fiecare hectar arendat. Beneficiarii rentei agricole trebuie sa prezinte la APIA urmatoarele documente în original: carnetul de rentier agricol; actul de identitate al solicitantului; decizia de la comisia de expertiza medicala – pentru solicitantii pensionati pe caz de boala gradele I si II / decizia de la comisia de expertiza medicala si decizia de pensionare la limita de vârsta – pentru solicitantii pensionati pe caz de boala gradele I si II a carei pensie de invaliditate devine pensie pentru limita de vârsta; procura notariala autentificata/curatela/hotarâre jude-catoreasca definitiva si irevocabila din care sa reiasa ca solicitantul este tutore legal al rentierului agricol, în original, numai pentru cazurile în care solicitarea vizarii carnetului de rentier agricol este facuta de un reprezentant legal; contractul/contractele de arendare încheiat/încheiate pâna la data de 30 septembrie 2011, cu respectarea prevederi-lor Legii arendarii nr. 16/1994*), cu modificarile si completa-rile ulterioare, sau încheiat/încheiate dupa data de 1 octom-brie 2011, cu respectarea prevederilor Codului civil.*) Legea nr. 16/1994 a fost abrogata prin art. 230 lit. r) din Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011; extras de cont pe numele rentierului agricol, deschis la oricare banca de pe teritoriul României, în lei. (extrasul se depune optional); declaratia pentru obtinerea vizei anuale conform mo-delului din Anexa la Normele metodologice de aplicare a prevederilor „titlului XI Renta viagera agricola din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, norme aprobate prin Ordinul nr. 1272/2005. În cazul în care se constata ca datele declarate de solici-tanti nu corespund realitatii, dreptul de a primi renta viagera agricola se suspenda pâna la data completarii dosarului conform prevederilor legale în vigoare. Plata rentei viagere agricole se efectueaza într-o singura rata anuala, pâna la data de 30 noiembrie a anului urmator celui pentru care aceasta este datorata, prin raportarea la cursul mediu de schimb valutar calculat de Banca Nationala a României din anul pentru care aceasta se datoreaza, prin mandat postal sau virament bancar.

rn

Renta viagera agricola înceteaza la data decesului rentierului. În cazul decesului rentierului, renta datorata acestuia în anul 2017 poate fi încasata de mostenitorii sai, cu conditia respectarii prevederilor art.8 din Legea 247/2005 Titlu XI, si a depunerii la oricare Centru judetean al APIA, respectiv al Municipiului Bucuresti, pâna la data limita 15.10.2018, a cererii de mostenitor însotita de urmatoarele documente justificative:
-carnetul de rentier al defunctului (obligatoriu în original),
-copie a certificatului de deces,
-copie a actului de succesiune (certificat de mostenitor sau certificat de calitate de mostenitor, certificat de legatar, hotarâre judecatoreasca de succesiune investita cu formula ,,definitiva si irevocabila ),
-copie B.I/C.I./pasaport al mostenitorului, împuternicire/declaratie notariala din care sa reiasa acordul celorlalti mostenitori privind solicitarea si încasarea rentei viagere agricole datorata rentierului (original),
-extras de cont pe numele mostenitorului.
La depunere se prezinta documentele în original în baza carora functionarul APIA va certifica pe copia depusa la dosarul rentierului, conform cu originalul.
Pentru persoanele pentru care s-a efectuat plata pâna la data de 30 noiembrie a anului urmator celui pentru care aceasta este datorata, dar care nu au intrat în posesia rentei, procedura de plata se poate relua si dupa acest termen pâna la 3 ani de la data-limita anuala de plata, inclusiv în caz de deces, catre mostenitorii acestora.