decembrie 5, 2025

Drumul National 1C a luat-o la vale intre Ileanda si Baia Mare; Soseaua s-a surpat in mai multe locuri

drumul-national-1c-luat-o-la-vale-intre-ileanda-si-baia-mare-soseaua-s-a-surpat-in-mai-multe-locuri2_59936

Vorbim de un drum reabilitat, predat de bun in 2014 de firma care a incasat 241 de milioane de lei, plus TVA, pentru lucrari

rn

Drumul National 1C, care leaga Salajul de Baia-Mare, a luat-o la vale. Nu-i prima data. Lucru evident, reaqbilitarea, pe bani grei, s-a facut prost.
De data aceasta, insa, problema este mult mai grava. O portiune lunga de cativa metri de sosea s-a surpat, formandu-se un "crater" adanc de peste doi metri. Potrivit dejeanul.ro, in momentul de fata circulatia se desfasoara pe un singur sens in zona Pasului Mesteacan.
Lucrarile de reabilitare a Drumului National 1C intre Ileanda si Baia Mare au inceput in 2009 si au fost executate de firma spaniola FCC. In anul 2014, constructorul trebuia sa predea Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi o sosea reabilitata total, contra sumei de 241 milioane de lei, la care s-a adaugat si TVA.
In 2013, insa, inainte cu doar cateva luni de termenul final, cand cu totii credeau ca in sfarsit traficul spre Nordul tarii se va putea efectua in conditii civilizate, au aparut problemele.
In zona Pasului Mesteacan au aparut fisuri adanci in stratul de asfalt. Constructorul a incercat sa remedieze problema la inceput printr-un nou strat de asfalt, fara insa a lucra la cauza acestor surpari. Terenul a continuat sa fie instabil si, astfel, in incercarea de a rezolva problema cat mai repede, dar fara costuri prea mari, firma spaniola a tinut inchis un sens de circulatie timp de peste un an. Intre timp, termenul de executie a lucrarilor a expirat, iar drumul a fost adus la "perfectiune" doar din punct de vedere al aspectului, nu si al calitatii.
Fisurile din asfalt au devenit in timp crapaturi, iar mai apoi au aparut si denivelarile. Un sens de circulatie a fost inchis din nou si au avut loc lucrari ample, dar care nu au mai fost finalizate. Astfel, incet-incet, utilajele firmei de constructii au fost mutate din zona si au ramas doar indicatoarele rutiere care ii obligau pe soferi sa ocoleasca portiunea respectiva de drum.
Zilele trecute, inevitabilul s-a produs. Drumul a cedat in mai multe locuri si o portiune consistenta s-a surpat si a cazut cu tot cu asfalt si terasament in rapa din apropierea soselei.

rn

Drumul National 1H a cedat pe Dealul Virsoltului

rn

Reabilitarea s-a facut in urma cu patru ani, dar probleme au aparut si in 2015

rn

Drumul National 1H Rastoci – Zalau – Alesd, reabilitat in urma cu doar patru ani, crapa si o ia la vale. Fundatia drumului incepe sa cedeze, iar pe Dealul Virsoltului pe sosea au aparut numeroase zone unde asfaltul a crapat serios, in special pe sensul de urcare dinspre Virsolt spre Zalau.
Probleme pe DN 1H au fost si in 2015. Atunci, la un an si jumatate de la finalizarea lucrarilor, pe traseul Criseni – Rastoci au aparut numeroase gropi. Drumul era atunci în perioada de garantie de doi ani prevazuti în contract, iar problemele s-au rezolvat.
Probleme au fost pe DN1 H si in Bihor, pe segmentul limita judet Salaj – Alesd. Presa bihoreana a aratat ca pentru segmentul bihorean de drum, CNADNR a cerut constructorilor sa remedieze problemele – alunecari de teren de pe versantii dealului pe care iI strabate si gropi -, dar acestia au refuzat, replicând ca a fost gresita proiectarea drumului, nu executia.

rn

Drumul European E81, care ne leaga de Cluj, se rupe
si… rupt ramane pana se indura guvernul sa faca ceva

rn

Alunecarile de teren afecteaza drumul de doi ani, deocamdata surparile sunt doar semnalizate "corespunzator"

rn

Parcarea de pe drumul de pe Meses chiar inainte de intrarea in Zalau este surpata de vreo doi ani. Cum nu s-a luat nicio masura fata de alunecarea de teren, aceasta si-a vazut de treaba si, putin mai jos de parcare, a muscat serios din drumul european E81. Banda de circulatie pe sensul de coborare s-a ingustat periculos. Ca si cea din parcare, si aceasta noua prapastie este doar semnalizata. Un sofer nefamiliarizat cu situatia ar putea trece printr-o peripetie inspaimantatoare.
Prefectul Salajului, Florin Florian, a luat initiativa si a dispus, prin ordin de prefect, desemnarea unei comisii, care a fost in teren si a intocmit un proces verbal de constatare in perioada 12-16 martie. Constatarea e ca drumul european E 81, pe segmentul Zalau – Cluj, este afectat pe o lungime de 60 de metri, din cauza infiltratiilor de precipitatii in corpul drumului.
Directorul SDN Zalau, Ioan Chis, spune ca au fost luate masuri de urgenta, conform procedurilor, si au fost instalate balize de semnalizare, indicatoare de directionare. Dar si ca banda de coborare afectata este deschisa circulatiei si situatia este monitorizata 24 de ore din 24. Directorul Ioan Chis intocmeste zilnic rapoarte pe care le trimite directorului regional de la Cluj.

rn

Prefectul Florin Florian a facut tot ce tine de el

rn

Am luat legatura cu reprezentantul Guvernului in judetul nostru, prefectul Salajului, Florin Florian, care ne-a declarat ca are dicutii permantent la nivel inalt, inclusiv cu vicepremierul Viorel Stefan, responsabil si pentru situatiile de urgenta.
"Este initiat de Guvern un proiect de hotarare pentru alocarea de sume pentru infrastructura rutiera afectata de calamitati naturale, bani necesari pentru a se putea interveni pe aceste drumuri. Banii vor fi folositi din fondul de rezerva. Aceste situatii de pe DN1C si E81 sunt situatii de urgenta, situatii care s-au intaplat din cauza fenomenelor meteorologice. Exista un sistem de inventariere care va cuprinde toate situatiile de urgenta din tara, dar necesita timp pana cand va fi aprobat intr-o forma finala. Am avut discutii chair astazi (n.r. – 16 mai) cu vicepremierul Viorel Stefan, care este responsabil inclusiv de situatiile de urgenta. Ce a tinut de noi am facut si facem in continuare. Ne preocupa aceste probleme, am discutat cu toti factorii de decizie implicati", ne-a declarat Florin Florian, prefectul judetului Salaj.

rn

Directorul SDN Zalau, Ioan Chis, spune ca depinde
de guvern si ca reparatiile sunt foarte costisitoare

rn

Directorul de la Societatea de Drumuri Nationale Zalau, Ioan Chis, ne explica traseul demersurilor pentru repararea drumurilor pana la guvern, care trebuie sa gaseasca si sa aloce bani.
"A fost intocmit cate un proces verbal de calamitate pentru fiecare situatie in parte care au fost inaintat la Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj, care le-a transmis Guvernului, in vederea gasirii sursei de finantare pentru operatiunile de expertiza tehnica, intocmire proiect tehnic pentru repararea drumului si executia lucrarilor. Este vorba de o suma foarte mare necesara pentru a se repara aceste trei drumuri", ne spune directorul SDN Zalau, Ioan Chis.