Transportul in comun privat din Salaj se dovedeste un succes, in timp ce Transurbis devine etalonul ineficientei
Dupa anul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, 2007, firmele de transport in comun din judetul Salaj au inceput sa ridice standardele de calitate si sa ofere un raport pret-calitate care sa-i avantajeze mult pe calatorii salajeni.
rn
Numerosi salajeni au lasat in ultimii ani masina de o parte pentru a circula cu microbuzele si autocarele firmelor de transport in comun. Motivele sunt multe, in special pretul scazut al biletelor fata de o cursa cu autoturismul propriu, confortul, de la aer conditionat pana la televizor pe curse mai lungi, dar si respectarea cu strictete a orarelor de parcurs. Soferii au renuntat la masina si pentru a nu mai avea stresul condusului.
Cifrele oferite de Institutul National de Statistica confirma cresterea numarului de calatori cu mijloacele de transport in comun. Daca in 2007 numarul de bilete vandute in Salaj era de 10 milioane, cifra a crescut in zece ani cu doua milioane, pana la 12 milioane de bilete vandute.
rn
Preturile operatorilor privati din judet
te fac sa renunti la autoturism
rn
Daca alegi sa circuli cu mijloacele de transport in comun ajungi sa faci o cursa de Bucuresti, de Cluj sau de Oradea mult mai ieftin decat cu masina personala.
Pentru o cursa spre Bucuresti cu autoturismul trebuie sa alimentezi de aproximativ 200 de lei, la cei 550 de kilometri care trebuie parcursi. Dus-intors, ajungi la 400 de lei, plus stresul si oboseala de pe drum. O firma de transport in comun iti ofera insa conditii optime de calatorie, inclusiv televizor, iar pretul unui bilet de la Zalau la Bucuresti este de 110 lei, adica jumatate din cheltuiala cu masina personala, conform site-ului autogari.ro.
Pana la Cluj trebuie sa alimentezi de aproximativ 50 de lei, in timp ce cu un mijloc de transport in comun mergi cu 20 de lei. Pentru o cursa pana la Oradea trebuie sa alimentezi masina de aproximativ 60 de lei, in timp ce cu un operator privat platesti pe bilet maxim 35 de lei.
rn
Transurbis merge impotriva curentului
rn
Daca transportul in comun operat de privati este confortabil, eficient si avantajos, operatorul de transport in comun din Zalau, Transurbis, merge impotriva curentului. Lipsa de eficienta este ilustrata de subventia pe care o plateste Primaria Zalau, de 4,5 milioane de lei. Subventia reprezinta chiar mai mult de jumatate din bugetul de functionare al Transurbis, de 9,3 milioane de lei.
Din 2010 si pana in prezent, numarul de calatori scade constant, si cu 30 la suta pe an. Daca in 2010 Transurbis vindea 766.420 de bilete, in 2014 a vandut doar 520.132 de bilete.
Raportat la cele 12 milioane de bilete vandute in total in Salaj de operatorii de transport in comun, biletele Transurbis reprezinta doar 5 la suta din total.
Un sondaj realizat de Primaria Zalau si publicat in Planul de Mobilitate Urbana a orasului arata ca zalauanii sunt foarte nemultumiti de conditiile oferite de Transurbis.
Din totalul populatiei care foloseste autobuzele Transurbis, 22 la suta considera ca mijloacele de transport sunt necorespunzatoare pentru nevoile acestora, iar alti 17 la suta au reclamat accesibilitatea fata de statiile Transurbis. Alti 18 la suta considera ca frecventa de circulatie a autobuzelor este foarte redusa.
rn
O cursa cu autobuzul e mai scumpa
la Zalau decat la Dej sau la Focsani
rn
Din sondajul Primariei rezulta ca 33 la suta din calatorii Transurbis se plang de pretul mare al biletului, comparativ cu lungimea cursei.
“n Zalau, un bilet il cumperi cu 4 lei, in timp ce la Dej te plimbi cu autobuzul cu doar 3,5 lei, iar la Focsani cu 3,6 lei. La Bucuresti, biletul este doar 2,5 lei. Peste tot, biletul are doua calatorii.
La Zalau, un abonament lunar este 60 de lei, iar la Focsani este 45 de lei.
Pretul unui bilet din Zalau, de 4 lei, este echivalent cu cel din Cluj sau din Oradea. Singura diferenta este ca la Cluj sau Oradea cu 4 lei poti alege intre autobuz sau tramvai, dar parcurgi si distante mult mai lungi.
rn
Autobuzele Transurbis intarzie de 34 de ore intr-un an
rn
Societatea de transport in comun din Zalau, SC Transurbis SA, subventionata de Primaria Zalau cu mai bine de jumatate din suma necesara pentru functionare (4,5 milioane subventie din bugetul de 9,3 milioane), are in medie intarzieri de peste 2.000 de minute tntr-un an. Altfel spus, autobuzele Transurbis intarzie 34 de ore pe an, conform datelor preluate de pe site-ul Primariei Zalau, din Strategia de Mobilitate Urbana.
rn
Cele mai multe intarzieri ale autobuzelor Transurbis au fost constatate tn statia de autobuz de la Tenaris Silcotub, pe partea cu fabrica, de unde se urca oamenii cand ies de la munca. In aceasta statie intarzie, in medie, cel putin 66 de autobuze din cele care opresc aici intr-un an.
Cele mai multe minute de intarziere au fost inregistrate tn statia de autobuz de la Silvania, chiar din centrul orasului. Totalul minutelor de intarziere intr-un an in statia Silvania este de 212 minute. Cele mai putine minute de tntarziere, 36 de minute, au fost tn statia Codiflor, a doua statie de la baza Transurbis din Bradet, de unde pornesc autobuzele spre centru.
rn
Primaria nu ne recomanda
sa luam trenul din Gara Zalau
rn
S-au cheltuit 6 milioane de euro pentru modernizarea Garii de Nord din Zalau, tnsa Primaria ne tndeamna, tn Planul de Mobilitate Urbana, sa circulam cu autocarul, nu cu trenul. Recomandarea dateaza de pe vremea primarului Radu Captlnasiu de la PNL, coleg de partid pe vremea reabilitarii garii cu deputatul Mirel Talos, cel care a avut ideea de a moderniza gara.
"Pentru locuitorii judetului Salaj, calatoria cu trenul a ajuns sa fie ineficienta si sa piarda teren în favoarea mijloacelor individuale de transport sau a operatorilor de transport interurbani si interjudeteni rutier. Pentru o calatorie spre Cluj, achizitionarea unui bilet de tren costa 21 lei, iar timpul de deplasare este de aproximativ 3 – 4 ore, iar biletele sunt disponibile doar la clasa a II-a. Pentru aceeasi cursa, dar cu autocarul, aceasta deplasare costa tntre 18-20 lei si dureaza circa 1 ora si 45 de minute (tn 2016).
La fel ca si în cazul Clujului, deplasarea spre Oradea se confrunta cu aceeasi problema. Nici pe ruta Zalau-Satu Mare CFR Calatori nu reuseste sa concureze cu mijloacele rutiere de transport", ne spune Primaria Zalau.
rn
