decembrie 5, 2025

Salajenii sunt printre cei mai afectati de legea care impune ITP anual pentru masinile mai vechi de 12 ani

salajenii-sunt-printre-cei-mai-afectati-de-legea-care-impune-itp-anual-pentru-masinile-mai-vechi-de-12-ani07_58285

Din prima zi a acestui an au intrat in vigoare prevederile legislative potrivit carora inspectia tehnica periodica (ITP) va trebui facuta mai des decat pana acum in cazul masinilor vechi. 

rn

Legea prevede ca autoturismele noi, înmatriculate pentru prima data în România, trebuie sa faca prima inspectie tehnica periodica dupa trei ani, nu dupa doi cum era pana acum, iar pentru masinile mai vechi de 12 ani inspectia tehnica periodica trebuie facuta în fiecare an, nu doar o data la doi ani, ca pana acum.

rn

Pe drumurile Salajului circula
cele mai vechi masini din tara

rn

Masura vizeaza o majoritate covarsitoare a soferilor salajeni, in conditiile in care judetul are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din tara.
Un studiu realizat la finele anului trecut de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme din Romania arata ca parcul auto din Salaj are o vechime medie de peste 15 ani. Varsta medie a parcului auto la nivel national este de 13,3 ani. Doar in Ilfov, Arges si Bucuresti vârsta medie a parcului auto este sub media nationala. Cele mai noi masini sunt în judetul Ilfov, cu o medie a parcului de 10 ani, urmat de Bucuresti (10,6 ani) si Arges (12,6 ani). “n judetele Constanta, Giurgiu, Calarasi, Tulcea, Braila, Galati, Vrancea, Brasov si Iasi parcul auto are vârste medii cuprinse între 13 ani si 13,5 ani. În Ialomita, Prahova, Dâmbovita, Vâlcea, Sibiu, Cluj, Bacau si Neamt masinile au în medie o vechime cuprinsa între 13,5 si 14 ani.
“n alte 22 de judete din totalul de 42, parcul auto are o vechime medie de peste 14 ani, cu maxime de peste 15 ani în Mehedinti, Arad, Caras Severin, Suceava si Salaj.

rn

Un sfert dintre masinile de pe drum
sunt pericole pe patru roti

rn

Controalele perioadice efectuate de Registrul Auto Roman au demonstrat legatura care exista intre o masina foarte uzata tehnic si gradul de siguranta scazut pe care il prezinta. La nivel national, 63,1 la suta dintre vehiculele mai vechi de 15 ani au prezentat deficiente care compromit siguranta rutiera.
“n Salaj, de exemplu, au fost verificate in trafic de Registrul Auto Roman, din punct de vedere tehnic, in prima jumatate a anului 2017, 1.439 vehicule. Un sfert dintre ele (24,39 la suta) au fost considerate neconforme din punct de vedere al securitatii rutiere. Inspectorii RAR au constatat proasta functionare a instalatiei electrice de iluminare si semnalizare, defectiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzatoare a sasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de directie sau în articulatiile puntilor fata si spate.

rn

Masinile vechi ne plaseaza
la loc fruntas pe harta accidentelor

rn

Potrivit datelor oficiale, Salajul se numara printre judetele cu cei mai multi morti pe sosele, cu mai mult de 70 de morti la mia de accidente rutiere. Statistica ia in calcul patru categorii: sub 50 de morti, intre 50 si 60, intre 60 si 70 si peste 70 de morti intr-o mie de accidente.
78 de persoane mor, in medie, la o mie de accidente produse pe drumurile din Salaj.
“n judetele unde parcul auto este mai nou, numarul scade la aproximativ jumatate (43 de morti la mia de accidente in Prahova, 47 de morti la mia de accidente in Prahova). Pentru comparatie, in judetul Cluj se inregistreaza, in medie, 61 de morti la mia de accidente rutiere.
“n Satu Mare, Bistrita Nasaud, Bihor si Maramures, toate judete cu parcuri auto cu o vechime medie de 14 ani, numarul mortilor la mia de accidente variaza intre 74 si 103 (Maramures – 74, Bistrita Nasaud – 85, Bihor – 92, Satu Mare -103.