decembrie 5, 2025

Dupa Zalau, Cehu Silvaniei si Jibou recunosc si ele ca fac deszapezire tot cu sare si nisip

dupa-zalau-cehu-silvaniei-si-jibou-recunosc-si-ele-ca-fac-deszapezire-tot-cu-sare-si-nisip0_57909

Folosirea nisipului si a sarii pe drumurile publice e interzisa de doi ani, pentru ca strica asfaltul si masinile; fie juristii din primarii nu stiu inca acest lucru, fie autoritatile locale incalca legea cu buna stiinta

rn

Scriam, zilele trecute, despre faptul ca pentru deszapezirea drumurilor se foloseste sare si nisip, desi legislatia interzice acest lucru inca din anul 2015. Am dat ca exemplu Primaria Zalau, care, urmare a unei solicitari facute de senatorul PMP Cristian Lungu, a recunoscut ca foloseste nisip si sare ca materiale antiderapante in sezonul rece. Motivarea Primariei Zalau pentru nerespectarea legi este ca drumurile sunt cu gropi si denivelari. Aceeasi solicitare, trimisa la Cehu Silvaniei si Jibou, arata ca tot sarea si nispiul sunt materialele folosite pentru curatarea drumurilor. De altfel, cele doua primarii nici macar nu au alte antiderapante pe stoc.

rn

Primaria Cehu Silvaniei s-a pregatit de iarna
cu 800 de tone de nisip si 200 de tone de sare

rn

Aflam, din raspunsul formulat de Primaria Cehu Silvaniei, ca la nivelul orasului activitatea de deszapezire se efectueaza cu mijloace proprii, prin Sectorul de Gospodarire Comunala.
“La aceasta data dispunem de un stoc de 800 tone nisip, 200 tone sare si 1.000 litri stoc carburant”, scrie in raspunsul semnat de viceprimarul Ciprian Antisan.
Nici urma de clorura de calciu, in conditiile in care aceasta substanta este cea recomandata pentru a fi folosita ca material antiderapant, pentru ca nu distruge nici drumurile, nici masinile.

rn

La Jibou, primaria se lauda cu 40 de tone
de sare si 150 de metri cubi de nisip sortat

rn

La solicitarea senatorului Cristian Lungu, primaria Jibou a raspuns cu o copie a unei anexe a Caietului de sarcini privind activitatea de curatare si transport al zapezii de pe caile publice. Lista cu materialele folosite cuprinde “sare industriala – 40 tone; nisip sortat 0,3 mm – 150 metri cubi”.
Nici la Jibou nu pomeneste nimeni de clorura de calciu sau de o alta substanta asemanatoare, care sa curete partea carosabila fara a deteriora asfaltul.

rn

Nisipul si sarea sunt interzise din 2015

rn

Ordinul de ministru nr. 82 din 9 martie 2015 privind aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localitatilor spune clar ca “utilizarea clorurii de sodiu (sarea – n.red.) numai în amestec cu inhibitori de coroziune se utilizeaza în cazul în care temperatura nu scade sub – 10 grade Celsius. Pentru temperaturi mai scazute se va utiliza clorura de calciu sau alte substante chimice care au un grad de coroziune redusa. Utilizarea clorurii de sodiu fara ca aceasta sa fie amestecata cu inhibitori de coroziune sau împreuna cu nisip sau alte materiale care prin actiunea de împastiere pot produce deteriorari prin actiunea abraziva ori prin lovire si/sau înfundare a canalizarii stradale este interzisa”.
Acum, fie juristii din primarii sunt mult in urma cu legislatia si habar nu au de reglementarile noi, nici macar la doi ani de la intrarea lor in vigoare, fie primariile incalca Ordinul de ministru cu buna stiinta. Oricum, noi ramanem cu drumuri din ce in ce mai ciuruite dupa fiecare iarna si ne grbim, de multe ori, sa dam vina pe cei care au turnat asfaltul. Vedem ca si autoritatile locale au parte lor de vina, iarna de iarna.