decembrie 5, 2025

Numarul de scoli si de elevi scade in Salaj in ritm alert

numarul-de-scoli-si-de-elevi-scade-in-salaj-in-ritm-alert0_57541

Inspectoratul Scolar Judetean a prezentat ieri raportul privitor la starea invatamantului salajean in anul scolar 2016 – 2017. Prezentarea raportului facuta de mai marii invatamantului judetean este deschisa pretentios cu un citat din Anatole France – „Educatia nu masoara cât de mult ai memorat sau cât de multe stii, educatia reprezinta capacitatea de a face diferenta între lucrurile pe care le stii si cele pe care nu le stii”. Dincolo de intentia de bine pe care si-o anunta Inspectoratul Scolar Judetean prin cuvintele lui Anatole France, intram in detalii care arata ca marile probleme ale invatamantului salajean prezente si in raportul din anul trecut si in cele din alti ani se mentin, agravand situatia unui invatamant salajean decadent. Semn ca ori nu s-a facut ce trebuie, ori nu s-a facut cum trebuie. 

rn

Doua aspecte, ambele ingrijoratoare, se repeta annual. Efectivele de copii scad dramatic si numarul unitatilor de invatamant se tot reduce. Abandonul scolar este si el in crestere, semn ca salajenii, sub presiunea greutatilor, renunta sa-si mai instruiasca copiii.

rn

Salajul a pierdut 32 de scoli si gradinite in doi ani

rn

Incepand cu 1 septembrie 2016, in judet s-au desfiintat 12 scoli primare, toate din mediul rural, si doua gradinite, tot din mediul rural. S-au reinfiintat, in schimb, doar doua unitati de invatamant.
In anul scolar 2015 – 2016 au fost inchise, de asemenea, 10 scoli primare si 8 gradinite, fara a se infiinta vreuna noua.

rn

Abandonul scolar este mai mare ca oricand

rn

In anul scolar 2016 – 2017, figurau inscrisi, la debutul anului, 29.066 de elevi. 189 de elevi au abandonat, pe parcurs, cursurile. 48 proveneau din invatamantul primar, 86 erau elevi de gimnaziu, 3 de la invatamantul liceal de zi, 5 de la seral, 35 de la invatamantul profesional, 12 de la postliceal.
Pentru comparatie, la inceputul anului scolar 2015 – 2016 erau inscrisi 29.502 de elevi, iar 166 de elevi au abandonat scoala. 26 erau de la scoala primara, 77 din ciclul gimnazial, 18 de la invatamantul liceal de zi, 40 de la seral, 2 de la scoli profesionale.
Dintre motivele abandonului scolar, se pot mentiona, spune Inspectoratul Scolar Judetean, apartenenta la etnia roma, situatia materiala precara în familie, plecarea la munca în strainatate a parintilor, dezinteresul pentru sistemul de educatie.

rn

Invatamant de proasta calitate

rn

Cu ocazia inspectiilor efectuate in anul scolar 2016 – 2017, au iesit la iveala vechile minusuri, copiate parca din raportul pe anul scolar 2015 – 2016. Sunt enumerate, in raportul Inspectoratului Scolar, intocmirea formalã a unor documente existente în portofoliul responsabilului de arie curriculara; slaba participare a educatoarelor la cursuri de formare si perfectionare, un motiv frecvent invocat fiind acela al costurilor ridicate; proiecte curente de lectii (stagiari si definitivat) destul de sumare si fara corelatie între componenta proiectiva si cea actionala; calculatorul si videoproiectorul sunt integrate mai rar în lectii sau cu deficiente; valorificarea insuficienta a interdisciplinaritatii si integrarea si exersarea sporadica a competentelor socio-lingvistice si pragmatice în orele de limbi moderne; folosirea insuficienta a autoevaluarii si interevaluarii realizate de catre elevi ca mijloc pentru îmbunatatirea învatarii; temele de casa nu sunt întotdeauna valorificate în noua activitate; cadre didactice care nu s-au desprins înca de stilul traditional de predare-evaluare, preponderent frontal, fara o prea mare implicare a elevilor în desfasurarea activitatilor de învatare; unii elevi nu sunt implicati suficient în activitatea didactica si nici în proiecte educative; preocupare scazuta pentru utilizarea cunostintelor, deprinderilor si aptitudinilor în situatii de învatare diverse, cu grad înalt de complexitate; la unii elevi învatarea este mecanica, nu logica si constienta, iar greselile de ortografie, scrisul ilizibil si omisiunile de litere sunt îngrijorator de frecvente; indulgenta nefondata în acordarea calificativelor de foarte bine la unele discipline; slaba sprijinire a elevilor din partea familiei.

rn

Inspectoratul prezinta si un capitol cu aspecte pozitive, insa in termeni vagi, pretentiosi dar neconcludenti; si exemplificam: "evaluarea este ritmica (dovada notele înregistrate în cataloagele scolare), obiectiva si însotita de explicatii si comentarii care permit elevului sa-si masoare corect capacitatile, deprinderile, aptitudinile; timpul didactic este bine gestionat de majoritatea cadrelor didactice; relatia profesor-elev este buna, profesorii stimuleaza creativitatea elevilor, gândirea critica, toleranta si respectul reciproc; curriculum-ul oferit elevilor asigura acestora sanse egale pentru pregatirea lor; un mare numar de elevi manifesta interes fata de activitatile organizate si desfasurate de unitatea de învatamânt, în special fata de activitatile extracurriculare; copiii prescolari demonstreaza, îndeosebi în mediul urban, un nivel înalt de utilizare al cunostintelor, deprinderilor si aptitudinilor specifice nivelului de vârsta, fiind în permanenta stimulati pentru îmbogatire epistemica; prescolarii raspund, în general, bine la activitatile desfasurate sub diverse forme de organizare, la sarcinile de lucru propuse, simtindu-se confortabil atât în activitatile liber alese, cât si în cadrul activitatilor desfasurate pe domenii experentiale”.

rn

 Elevii se imputineaza mai ceva ca soldatii in vreme de razboi

rn

In ceea ce priveste efectivele de elevi, numarul acestora scade deamatic, daca analizam statisticile Inspectoratului Scolar.
In invatamantul prescolar, de exemplu, aveam in anul scolar 2011 – 2012 9.051 de copii, numarul lor reducandu-se pana la 7.427 in anul scolar 2016 – 2017.
La invatamantul gimnazial aveam 9.913 elevi in anul scolar 2011 – 2012, iar anul scolar trecut erau inscrisi 9.217 elevi.
Numarul de unitati scolare cu personalitate juridica scade odata cu numarul elevilor. Daca in anul scolar 2009 – 2010 aveam in judet 141, in anul scolar 2010 – 2011 au ramas 126, apoi in 2011 – 2012 au fost 115, pentru ca in anul scolar 2012 – 2013 sa ramana doar 104. Din anul scolar 2013 – 2014, numarul lor a urcat din nou la 115, ramanand la acest nivel pana in anul scolar trecut, inclusiv. Diferena dintre anul scolar trecut si anul scolar 2009 – 2010 este de minus 26.