decembrie 5, 2025

Bancile triseaza – isi atrag clientii cu reclame mincinoase

bancile-triseaza-isi-atrag-clientii-cu-reclame-mincinoase0_57324

Bancile mizeaza in continuare pe faptul ca nu tot romanul are cunostinte financiar-bancare sau juridice si continua sa-si pacaleasca clientii. Autoritatea Nationala pentru protectia Consumtorilor (ANPC) a controlat si a amendat 15 banci cu sume totale de peste 500.000 de lei, pentru reclame mincinoase sau lipsa informarii clientilor legat de unele clauze. Cele 15 banci sanctionate sunt: Raiffeisen Bank, Piraeus BANK, BCR, Bancpost, UNICREDIT, Credit Europe, CEC BANK, OTP BANK, BRD, GARANTI BANK, ALPHA BANK, ING, LIBRA INTERNET BANK, Banca Transilvania si Leumi Bank, potrivit news.ro.

rn

La Raiffeisen, inspectorii ANPC au gasit pliante in care nu se mentiona tipul dobânzii practicate, o alta campanie prezinta un anumit nivel al dobânzii ca fiind "exclusiv pentru Cluj", desi era valabila si pentru alte localitati in aceleasi conditii.
ING Bank mentiona ca avantaj la acordarea unui credit absenta unor comisioane, desi acestea erau excluse prin lege.
La Alpha Bank s-au descoperit nereguli la mai multe tipuri de credite: in publicitate nu se mentiona rata dobânzii, durata creditului, dobânda anuala efectiva (DAE), valoarea totala platita de catre consumator si valoarea ratelor lunare si posibilele fluctuatii ale ratei de schimb valutar.
Unicredit prezenta in pliantele publicitare ca la creditele imobiliare au avantaj comision 0 la rambursarea anticipata, desi comisionul a fost eliminat prin lege.
La Bancpost controlul ANPC a relevat c? în unele cazuri un tip de serviciu este valabil pentru o perioad? limitat?, ulterior fiind îns? extins, dar ?i c? în cazul dobânzii la un credit nu se specific? dac? aceasta este fix? sau variabil?.
La Banca Transilvania, echipa de control a constatat abateri la contractele pentru carduri de credit. Banca percepea alte tarife decat cele înscrise în pliantele publicitare. Mai mult decat atat, informatii importante pentru client din contracte erau scrise cu caractere foarte mici si într-un loc putin vizibil.
În cazul BCR, publicitatea pentru un credit pentru achizitionarea unei locuinte nu avertiza cu privire la variatia indicelui de referinta, la fluctuatia veniturilor proprii. De asemenea, au fost constatate deficiente în continutul mai multor contracte de credit.
La publicitatea unor credite imobiliare de la BRD, inspectorii ANPC au constatat ca erau mentionate avantaje care de fapt nu existau.
Protectia Consumatorilor a gasit nereguli si la CEC Bank, unde comisionul de retragere numerar în reteaua proprie era prezentat ca avantaj al unui card de credit, dar s-a dovedit ca acel comision se percepea pentru orice retragere de numerar. Nereguli au fost gaste si la un serviciu de transfer bani din strainatate.
Repsonsabilii ANPC au aplicat sanctiuni si au trasat sarcini bancilor pentru intrarea in conformitate si restituirea sumelor incasate necuvenit, acolo unde este cazul.