decembrie 5, 2025

Solutia pentru traficul din centrul Zalaului e chiar sub nasul nostru

solutia-pentru-traficul-din-centrul-zalaului-e-chiar-sub-nasul-nostru0_57221

Modul in care s-a dezvoltat centrul Zalaului in zona din fata halei agroalimentare si oportunitatile ivite odata cu finantarea primita recent de la Guvern pentru reabilitarea strazilor Crasnei si Closca aduc si Primaria, din aproape in aproape, spre o solutie pentru traficul aglomerat.

rn

E deja o regula ca la orele de varf traficul sa fie sugrumat in centrul municipiului, pe segmentul de la ceas, prin spatele Prefecturii, apoi pe langa hotel Porolissum, catre iesirea in bulevard de la Primarie. Se sta, de multe ori, zeci de minute in coloana. “Ajuta” si semafoarele prost corelate.
Ca perspectiva apropiata, transformarea unei strazi din zona centrala in strada cu dublu sens ar rezolva simtitor problema aglomeratiei si a ambuteiajelor. Este vorba de strada 1 Decembrie 1918, care vine din strada Closca si trece prin spatele Prefecturii. Mai ales ca Primaria a venit deja cu o jumatate de solutie, avand in vedere introducerea circulatiei pe ambele sensuri ale strazii Simion Oros, care face legatura intre strada Crasnei si 1 Decembrie 1918, prin fata halei agroalimentare. Daca si strada 1 Decembrie 1918, prin spatele Prefecturii, ar deveni cu dublu sens, zalauanii ar avea deja o alternativa buna la bulevard si la prea aglomerata strada Unirii.

rn

Un manunchi de strazi cu sens unic
gatuiesc acum centrul orasului

rn

De cand coboara din strada Closca, printre fostul Centru Militar si catedrala, prin spatele Prefecturii, strada 1 Decembrie 1918 este cu sens unic pana in fata hotelului Porolissum.
Tot cu sens unic e si strada Simion Oros, care continua, practic, strada 1 Decembrie 1918, trece pe langa Inspectoratul |colar si prin fata halei agroalimentare, apoi iese in strada 22 Decembrie (fosta Crasnei). Vorbim de strazi late, care ar permite lejer existenta a doua benzi si, implicit, a doua sensuri de mers. Daca s-ar permite circulatia in ambele sensuri si pe 1 Decembrie 1918, ar fi asigurata legatura si cu strada Closca si cu bulevardul in zona Ceas.

rn

Primaria a anuntat deja
jumatate din solutie

rn

La finalul ultimei sedinte de Consiliu local, consilierii au adus vorba despre traficul din municipiu, iar primarul Ionel Ciunt a anuntat ca autoritatile locale au in plan transformarea strazii Simion Oros in strada cu dublu sens. Se va putae circula si din strada Crasnei pana langa hotelul Porolisum. Initiativa e buna, in ideea in care vrei sa aduci oamenii de pe strada Crasnei pana la piata, apoi sa se intoarca si sa plece. Initiativa poate fi insa mult mai buna. Daca s-ar continua cu dublu sens si strada 1 Decembrie 1918, prin spatele Prefecturii, apoi am putea urca pe aceeasi strada pentru a ajunge pe Closca, soferii ar fi mult mai castigati. Am avea o alternativa viabila si eficienta la aglomeratia de pe bulevard, de la orele de varf.
Cei care vin de pe strada Crasnei si merg spre gara ar avea posibilitatea de a evita centrul si bulevardul. La fel de utila ar fi solutia si pentru cei care vin de pe strada Crasnei si vor sa ajunga in zona spitalului, de exemplu. Ar intra pe strada Simion Oros, apoi pe strada Closca, prin fata Palatului Copiilor, cu posibilitatea de a iesi la Casa Armatei, fara a mai trece prin centru. La fel de convenabil ar fi si pentru cei din oras, care vor sa ajunga pe strada Crasnei, fara a sta minute in sir pe bulevard, la semafoare. Ar veni pe la Ceas, ar urca pe Closca si ar ajunge imediat pe strada Crasnei, langa vechea cismea.
O parte a traficului ar fi preluat automat de strada Closca, strada care, o buna bucata de vreme, merge paralel cu bulevardul; face legatura intre strada Simion Barnutiu si strada Crasnei.

rn

 

rn

Parcari avem in zona centrala,
am putea incepe sa le folosim

rn

In loc sa fie folosita pentru parcarea masinilor pe o parte si pe alta, strada 1 Decembrie 1918 s-ar putea face, asadar, o strada cu doua sensuri, fara probleme, si ar ajuta foarte mult la descongestionarea circulatiei.
Mai ales ca in apropierea ei sunt solutii de parcare destule. E drept, multi soferi le evita pentru ca sunt cu taxa sau pentru ca nu avem inca implementat un sistem de plata al parcarii mai la indemana, cum ar fi cel prin SMS, de exemplu. Automatele de parcare au inconvenientele lor: merg doar cu fise, nu accepta bancnote sau carduri, iar uneori sunt prea departe de locul unde ai parcat.
Parcarea subterana de la hala agrolimentara sta in schimb mereu goala, in timp ce strazile sunt transformate in loc de parcare. Vizavi de Hala agroalimentara, Primaria are in plan sa amenajeze alte 58 de locuri de parcare. La mall avem parcare cu plata, care mai mereu este goala. Pe strada Unirii, de la hotel Porolissum pana la Silvania, sunt locuri de parcare pe ambele parti. Prefectura, Consiliul Judetean si celelalte institutii care functioneaza in cladire au locuri de parcare pe strada inchisa din fata cladirii, plus locuri de parcare in curtea interioara, iar Consiliul Judetean mai are si parcarea cu bariera, dinspre hotelul Porolissum.

rn

 Strazile Closca si Crasnei vorarata ca la carte, cu bani din PNDL

rn

In luna iulie, Zalaul a primit prin Programul National de Dezvolatare Locala 2, pentru perioada 2017 – 2020, aproape zece milioane de lei pentru doua obiective de investitii: modernizarea strazii Closca (2.326.173 de lei) si reabilitarea unei parti a strazii 22 Decembrie 1989, mai cunoscuta dupa vehea denumire, Crasnei, (6.777.290 lei).
Vor fi reabilitate partea carosabila, trotuarele, reteaua de canalizare, si se vor amenaja locuri de parcare.
In aceste conditii, tinand cont de faptul ca cele doua strazi vor arata ca la carte, ar fi si pacat sa nu le folosim la maximum. Le lipseste si ne lipseste legatura pe care o poate face intre ele strada 1 Decembrie 1918, prin circulatia in ambele sensuri.

rn