A doua sesiune parlamentara a inceput de o saptamana, dupa o vacanta de vara de doua luni pentru cei pe care i-am ales. Timp de gandire suficient pentru ca parlamentarii salajeni sa poata analiza problemele judetului ca sa poata trece la actiune incepand cu noua sesiunea parlamentara. Sa vedem insa ce au de gand.

Le-am cerut celor sase parlamentari ai Salajului sa nominalizeze una din marile probleme ale judetului si sa ne spuna pe ce se vor concentra in noua sesiune parlamentara.

Deputatul PSD Iuliu Nosa urmareste PNDL si autostrada

“Imi doresc sa inceapa finantarile la Programul National de Dezvoltare Locala etapa a doua si obiectivele care sunt prinse la fiecare primarie sa fie si finantate. Si imi doresc din suflet sa inceapa executia lucrarilor si pe tronsonul Autostrazi Transilvania din judetul Salaj.”

Deputatul PSD Liviu Balint se lupta pentru Ziua Ardelenilor,
pentru statutul ambulantierului si finantarea proiectelor locale

“Imi doresc din suflet sa realizez cat mai multe pentru salajeni si pentru romani. “n primul rand vreau sa fie adoptata in toamna aceasta initiativa de lege privind declararea zilei de 15 mai Ziua Ardelenilor. “n al doilea rand imi doresc tot ca in toamna acesta sa fie trecut prin Parlament si sa fie votat statutul ambulantierului. Iar pentru salajeni imi propun sa sprijin cat mai multe proiecte depuse de catre primari salajeni si sa incerc sa ii sprijin sa obtina finantare de la Guvern si sa finalizeze lucrarile.”

Deputatul PNL Lucian Bode are prioritati
autostrada si soseaua ocolitoare a Zalaului

“In noua sesiune parlamentara prioritatile legate de judetul Salaj tind sa fie aceleasi, datorita luptei continue pe care trebuie sa o purtam cu guvernantii PSD care se încapatâneaza sa dezvolte doar proiecte de interes personal, care, în marea lor majoritate, au o finalitate dezastruoasa. Asadar, consider ca una dintre prioritatile mele trebuie sa fie supravegherea demersurilor pentru finalizarea tronsonului 2 din varianta ocolitoare a Municipiului Zalau (cei 8 km care lipsesc între Aghires si Meses), deoarece modernizarea infrastructurii rutiere prin crearea acestor variante ocolitoare se circumscrie obiectivului european în materie de politica a transporturilor privind mobilitatea cetatenilor. Sper ca termenele de trei luni pentru achizitia serviciilor si de sapte luni pentru executia contractului de proiectare pentru tronsonul doi al centurii Zalaului sa fie respectate, însa, am niste reserve ca acest proiect va avea finalitatea pe care toti o asteptam sub coordonarea actualei conduceri a Ministerului Transporturilor. Nu trebuie sa uitam faptul ca desi acest obiectiv s-a situat pe unul din locurile fruntase în Masterplan, interesul fata de realizarea acestuia a fost cât se poate de mic. De asemenea, la nivelul proiectelor mari de infrastructura, voi supraveghea îndeaproape evolutia Autostrazii Transilvania. Recent a fost transmisa catre SEAP, în vederea publicarii, documentatia pentru proiectarea si executia celor aproximativ 60 de km ai autostrazii Suplacu de Barcau – Bors, tronson al Autostrazii Transilvania, pentru demararea procedurilor de licitatie pentru stabilirea unui nou constructor. Sunt sceptic cu privire la ceea ce urmeaza sa se întâmple, iar gravele derapaje reflectate în activitatea CNAIR ne-au determinat sa convocam conducerea acestui organism în cadrul Comisiei pentru Transporturi si Infrastructura a Camerei Deputatilor, chiar saptamâna viitoare (n.r. – saptamana 11 – 15 septembrie), pentru a primi mai multe lamuriri.”

Deputatul UDMR Seres Denes se va lupta ca Salajul
sa nu fie discriminat in ce priveste dezvoltarea

“Este o intrebare destul de generica pentru ca la nivel parlamentar, prin intermediul legislatiei, este foarte greu sa nominalizezi o anume chestiune concreta care sa fie valabila numai pentru judetul Salaj. Avem in vedere anumite rectificari ale legilor actuale, in primul rand legea achizitiilor publice. Se tergiverseaza enorm de mult executarea lucrarilor, nu numai cele din Programul National, ci si cele din Programul European. Aici vrem sa aducem o serie de amendamente ca sa putem urgenta aceste lucrari. A doua chestiune concreta care este pentru judetul Salaj, pe care vreau eu sa o rezolv, este cea legata de comuna Marca, in sensul ca in legislatura trecuta s-a adoptat o lege prin care Suplacu de Barcau a fost declarata zona defavorizata din punct de vedere al mediului. Ori s-a uitat si s-a omis, desi noi am incercat atunci sa introducem acesta chestiune, ca Lesmir si Sumal sunt cele mai afectate zone din jurul Suplacului de Barcau. “n celelalte sate apartinatoare zonei Suplacu de Barcau nu este asa de mare poluare cum este la Lesmir si Sumal. De asemenea, noi am dori, prin demersurile noastre, sa urgentam si sa realizam acele proiecte vizavi de Ordonanta 28 privind dezvoltarea rurala, care pentru noi este foarte importanta, avand in vedere ca Salajul este preponderent un judet rural si de altfel noi trebuie sa ridicam nivelul comunitatilor locale, care este o continuare la ce a fost pana acum privind dezvoltarea si asigurarea conditiilor de trai si de dezvoltare a tuturor acestor comunitati. Modificarea Codului administrativ este o chestiune foarte importanta, pentru ca afecteaza comunitatile locale din judet si Strategia de Dezvoltare a Romaniei, care de altfel are influenta asupra judetului nostru, avand in vedere ca noi nu avem comunitati mari, nu avem centre urbane numeroase, care in strategia de dezvoltare se vor bucura de o sustinere substantiala. Eu nu pot sa fiu de acord cu acest lucru, pentru ca Salajul ar fi discriminat.”  stop_coloana

Senatorul PMP Crisian Lungu va initia o lege care
sa vina in sprijinul intreprinzatorilor din mediul privat

“La începutul sesiunii parlamentare de toamna doresc sa le transmit salajenilor ca toate problemele discutate în campania electorala au fost deja abordate în totalitate prin diferite interpelari, întrebari si declaratii politice în prima sesiune parlamentara. Astfel, problematica centurii municipiului Zalau sau problematica autostrazii Transilvania au primit raspunsuri mai degraba evazive decât punctuale din partea guvernului PSD – ALDE. Reamintesc ca si amendamentele mele bugetare pentru Salaj au fost respinse de aceeasi majoritate. Odata cu începerea sesiunii parlamentare de toamna din acest an, cea mai importanta prioritate legislativa pentru mine, ca senator, în urmatoarele 6 luni este promovarea unei legislatii care sa stopeze imediat birocratizarea excesiva a controalelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) sau ale Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM). Sanctionarea antreprenorilor trebuie facuta numai daca societatile vor fi fost prevenite si îndrumate sa îsi remedieze neregulile, iar acestea nu se vor fi conformat într-un termen stabilit. “n acest moment exista o situatie sufocanta în mediul de afaceri, care, în loc sa fie la dispozitia clientului, trebuie sa fie la dispozitia controlului! Asa cum am procedat de fiecare data când am înaintat propuneri legislative, dupa depunerea lor voi invita la discutii cât mai multi actori institutionali, pentru ca proiectele propuse de mine trebuie construite alaturi de cei pentru care va trebui sa le si implementez.”

Senatorul PSD Gheoghe Pop va sustine Guvernul
si vrea lemne de foc pentru salajeni

“Dupa cum bine stiti, principala atributie a parlamentarului este cea de legiferare. Prin urmare, în cea de-a doua sesiune parlamentara voi sustine toate prioritatile legislative stabilite în acord cu Programul de guvernare asumat, cum ar fi înfiintarea Fondului Suveran de Investitii, legea pensiilor, Codul administrativ etc. Pe langa aceste acte normative care urmeaza sa intre în dezbatere parlamentara, înca din prima saptamâna am reusit sa adoptam o masura importanta pentru români si, implicit, pentru salajeni: interzicerea exportului de lemne de foc si obligativitatea reglementarii prin ordin al ministrului Apelor si Padurilor a pretului, asigurarea si vânzarea catre populatie. {in sa subliniez aceasta informatie pentru ca anul trecut au fost probleme destul de grave chiar si în Salaj în privinta asigurarii lemnelor de foc. “n ceea ce priveste exercitarea controlului parlamentar, ca prioritati sunt sprijinirea administratiilor locale pentru implementarea proiectelor finantate prin Programul National de Dezvoltare Locala II prin care au fost aprobate pentru Salaj investitii de aproape 800.000.000 de lei; bugetarea în 2018 a executarii lucrarilor la soseaua ocolitoare a Zalaului – investitie importanta pe care cu totii ne dorim a fi realizata; iar o alta problema ce îmi doresc sa fie rezolvata în timp cât mai scurt este înfiintarea cabinetelor medicale scolare si asigurarea personalului necesar pentru buna functionare a acestora. Cu siguranta, la modul general, voi sustine toate administratiile locale pentru implementarea proiectelor benefice populatiei.”

Marile probleme sunt subdezvoltarea, lipsa investitiilor, lipsa apei si a canalizarii, dar si culturile agricole atacate de mistreti

Sa rezumam alaturi de intentiile parlamentarilor pentru Salaj si cateva dintre cele mai importante probleme ale judetului, care asteapta rezolvare, pentru a ridica cat de cat nivelul de trai in Salaj, care si-a facut renumele de cel mai sarac din regiunea de Nord Vest si unul dintre cele mai sarace din Ardeal.
Una din marile probleme cu care se confrunta Salajul este lipsa alimentarii cu apa, dar si canalizarea. O parte din Salaj este alimentat din lacul Varsolt. Conducta de aductiune este insa una foarte veche, putreda, de pe vremea lui Ceasescu, si adesea se sparge. Nu de putine ori apa, care este oficial potabila, are un miros urat si culoare maronie.
Salajul a ajuns in anul de gratie 2017 cu doar 25 de localitati din mediul rural care au si retea de distributie a apei si canalizare. Si doar 191 de localitati din totalul de 279 cate are judetul Salaj (sate, comune, orase) au retea de distributie a apei la sfarsitul anului 2016. De fapt, sunt 49.908 locuinte in Salaj care inca mai au wc-ul in fundul curtii, fara a fi racordate la o retea de apa sau canalizare. Cele mai multe astfel de locuinte sunt in mediul rural (45.285), insa mai sunt 4.083 de locuinte in mediul urban care mai au WC in fundul curtii.

Tot la categoria prioritati pentru Salaj ar trebui sa fie atragerea investitorilor, care la randul lor sa creeze noi locuri de munca. Salajul are o problema majora la nivelul infrastructurii, lipsa unei autostrazi, lipsa centurii Zalaului. Acestea si lipsa unui Parc Industrial la Zalau tin Salajul intr-o saracie lucie. Toate aceste aspecte tin departe posibilii investitori, care nu vin in Salaj si aleg alte judete invecinate unde sa isi dezvolte afacerile, cum se intampla in Cluj sau in Bihor, unde administratiile locale si judetene au pus accent pe investitii si infrastructura, care s-au dovedit castigatoare pentru economia locala.