Drumul spre Cluj va fi din nou ca-n palma peste doua saptamani
Lucrarile incepute in luna mai pe drumul spre Cluj se termina in 15 iulie, ne asigura Sectia Drumuri Nationale Zalau, care il are in administrare. Asa ca de la mijlocul lunii viitoare, drumul national 1F, cunoscut si ca E81, va fi din nou ca-n palma. Este soseaua de care salajenii se tot mira cum de si-a pastrat calitatea atata vreme de cand a fost facuta, in contrast cu reabilitarile de unica folosinta de pe drumurile judetului.
SDN Zalau a inceput lucrarile de reparatii la DN1F Zalau – Cluj luna trecuta, acestea fiind executate de firma SC Viacom Drum SRL Satu Mare. Lucrarile sunt facute intre kilometrul 70+813 si kilometrul 78. Suprafata totala de asfalt care va fi inlocuit este de 96.700 metri patrati. ”n acest moment, peste 70 la suta din lucrarea de reparatii este executata, sunt detaliile de la SDN Zalau. Si nu ne ramane decat sa speram ca satmarenii fac treaba la fel de buna ca italienii de la Itinera, care au facut drumul acum 20 de ani.
Istoria drumului „made in Italy”
de pe raza judetului Salaj
Lucrarile de executie la E81 au inceput in 1996 si au fost efectuate pe mai multe segmente. Portiunea dintre Topa si Zalau, de 46 de kilometri, a fost executata de firma italiana SC. Itinera, iar portiunea dintre Zalau si Supur, de 33 de kilometri, a fost executata de firma italiana SC. Astaldi. Lucrarile au fost finalizate si receptionate in anul 2000. Lucrarile au constat in reabilitarea completa a E81. Au fost refacute podurile, podetele, santurile de scurgere, zidurile de sprijin, a fost largita zona de pe Meses de la doua benzi la trei benzi, s-a refacut fundatia, s-a turnat balast stabilizat, plus trei straturi de asfalt.
Pana in prezent, SDN Zalau a executat doar lucrari de intretinere a drumului E81. De exemplu, in 2007, primele lucrari de intretinere au constat in tratamente bituminoase pe o distanta de 54 de kilometri. “n anul 2009 au fost executate lucrari de slam (inchideri de crapaturi) pe o distanta de 21 de kilometri. Ultimele lucrari de intretinere au fost executate in anul 2016, cand s-a turnat un strat de slam pe o distanta de 30 de kilometri, dupa cum ne spune inginerul Florin Borzan din cadrul Departamentului Tehnic.
Se va mai lucra doar la „intretinere”
intre localitatile Zimbor si Ciumarna
O alta lucrare de intretinere periodica este prevazuta anul acesta si consta in turnarea de covor bituminos subtire numit slam, imbracaminte asfaltica care se toarna la rece. Aceaste lucrari sunt executate intre localitatile Zimbor si Ciumarna. “n cursul anului 2016, SDN Zalau a mai executat lucrari de slam bituminos pe distanta dintre Topa si Zimbor.
Potrivit inginerului Florin Borzan, lucrarile de slam bituminos sunt lucrari de intretinere ce constau in inchiderea crapaturilor, fisurilor din partea carosabila. Prin aceste lucrari se asigura o etanseizare a partii carosabile, care impiedica patrunderea apei si asigura o suprafata de rulare cu o aderenta foarte buna. Prin urmare, deducem noi, secretul succesului este lucrare de calitate si intretinere facuta cu cap.
SDN Zalau nu mai e ce-a fost odata, dar macar
ne poate asigura calitatea drumurilor nationale
Sectia Drumuri Nationale Zalau a fost infiintata in anul 1977. “nca din 1995, seful sectiei este inginerul Mircea Crisan, pe vremea caruia a fost contruit si sediul, in regie proprie. La SDN Zalau sunt angajate 60 de persoane. SDN Zalau administreaza si intretine o retea de 286 de kilometri de drumuri natioanle din judetul Salaj – DN1C, DN1F, DN1H, DN1G, DN19B, DN1T.
Potrivit lui Mircea Crisan, principalele probleme cu care se confrunta este lipsa de personal, dar si faptul ca in anul 1994 activitatea de construire a fost externalizata si privatizata. Adica toate statiile de asfalt, de betoane si de sortare. Iar din anul 2000 partea de mecanizare si utilaje a fost vanduta si privatizata. “n acest moment, SDN Zalau are doar atributii de supraveghere a lucrarilor de intretinere, lucrari care sunt contractate. Singurele lucrari care sunt executate in regie proprie sunt cele de cosire a vegetatiei, montare balustrada de siguranta si indicatoare rutiere si vopsire a balustradei de siguranta.
