decembrie 5, 2025

Perlele – deliciul examenelor care verifica cu ce s-au ales copii dupa opt ani de scoala

perlele-deliciul-examenelor-care-verifica-cu-ce-s-au-ales-copii-dupa-opt-ani-de-scoala0_55854

Absolventii clasei a VIII-a vor afla luni rezultatele de la Evaluarea Nationala. Acestea se vor afisa cel tarziu pana la ora 16.00, ora dupa care cei nemultumiti vor putea depune contestatii.
Ieri, elevii au sustinut ultima proba, la Limba si literatura materna.
Miercuri a avut loc proba la matematica, iar luni cea la Limba romana.
Legat de dilema de la proba de Limba romana, unde baremul pentru punctul 4 de la Subiectul II a fost contestat, inspectorul scolar de specialitate de la ISJ Salaj, Marcel Lucaciu, ne spune ca nu e de acord cu subiectele care lasa loc de interpretari.
Dupa proba la Limba romana, mai multi parinti salajeni au depus o petitie la Ministerul Educatiei legat de problema functiei sintactice a cuvintelor „factorul” si „rapiditatea” din propozitia Factorul limitator este rapiditatea”. Problema lasa loc de interpretari, ambele cuvinte putand fi considerate si subiect si nume predicativ. Doar ca, potrivit baremuluui, doar „factorul” este considerat subiect.
Inspectorul scolar de Limba romana de la Inspectoratul Scolar Judetean, Marcel Lucaciu, considera si el ca la un examen de Evaluare Nationala nu ar avea ce cauta astfel de dificultati sau controverse, mai ales ca o astfel de situatie a dat peste cap si examenele din 2012, cand s-a ajuns la modificarea baremului si renotarea lucrarilor.
„În esenta, adevarata problema nu este neaparat aceea a solutiei corecte (factor – subiect sau nume predicativ?), ci mai degraba aceea a dificultatilor/controverselor gramaticale care nu trebuie sa faca obiectul Evaluarii Nationale. Chiar daca din punct de vedere stiintific baremul este corect, o astfel de cerinta nu îsi avea locul în structura unor subiecte concepute, totusi, pentru absolventii clasei a VIII-a. Altfel spus, trebuia evitata o asemenea cerinta si gasita una mai clara, care sa nu genereze discutii si sa nu ofere posibilitatea unei alte interpretari. Din pacate, cei de la Centrul National de Evaluare si Examinare nu au învatat nimic din trista si neplacuta experienta a anului 2012”, spune Marcel Lucaciu.

„Poezia apartine genului liric
pentru ca nu tii minte nimic din ea”

A devenit deja o traditie ca elevii sa dea unele raspunsuri care sa lase cu gura cascata membrii comisiilor de corectare. Fie acesti copii au un umor debordant, fie nu s-a lipit mai nimic de ei in cei opt ani de scoala.
„Poezia apartine genului liric pentru ca nu tii minte nimic din ea”, a fost de parere un elev, in timp ce altul considera ca „genul liric este facut de femei cu trasaturi frumoase, care vor sa arate ca au succes la barbati”.
Rolul cratimei a fost o enigma pentru multi dintre ei. „Functia cratimei este de unire sau de despartire, in functie de cum se simte scriitorul atunci”, a scris un elev nedumerit.
Cand au avut de gasit sinonime pentru cuvantul „melodia”, unii elevi s-au gandit ca zdranganeala, balamucul, hitul sau rima intortocheata inseamna cam acelasi lucru.
Nu le-a fost clar tuturor nici ce este o figura de stil. „Domnisoara poeta a facut o figura frumoasa, cum se spune la fotbal, numai ca ea a facut mai multe”, a fost explicatia unuia dintre elevi.
La ultimul punct, unde au avut de redactat o scurta compunere cu referire la un eveniment sportiv imaginar sau real, au putut da frau liber fanteziei. „As fi vrut sa particip si eu, dar eram plin de muci”, a scris un absovent de clasa a VIII-a, in timp ce alt elev a lasat sa se vada cat e de nervos pentru ca unii i-au incurcat planurile de vacanta cu examenele: „Exact cand am dat eu gol s-a busit tabelul de scor. Si am zis: sa mor io! Exact ca la scoala. Cand sa vina vacanta si sa scap, ma luati cu examenele.”