decembrie 5, 2025

Evaluarea Nationala, un defect in invatamant

evaluarea-nationala

Elevii din clasele mici – a II-a si a IV-a – au sustinut saptamana trecuta exmenele de evaluare nationala, iar elevilor din clasa a VI-a le vine randul saptamana aceasta. 

In acest context vin si concluziile celui mai recent raport realizat de UNICEF, care spune ca România ar trebui sa ia în considerare suspendarea evaluarii de la clasa a VIII-a si revizuirea parcursurilor scolare, constatand defectele sistemului.
„Având în vedere consecintele negative ale actualelor examinari nationale asupra învataturii, motivatiei si evolutiei elevilor, este importanta cresterea calitatii lor. Ca o prima prioritate, România ar trebui sa îmbunatateasca calitatea si impartialitatea evaluarii nationale pentru clasa a VIII-a, tinând cont de miza importanta a acestei pentru studiile viitoare ale elvilor. Pe viitor, România ar trebui sa revizuiasca parcursurile scolare si certificarea de la nivelul învatamântului secundar, luând în considerare inclusiv posibilitatea suspendarii evaluarii nationale pentru clasa a VIII-a”, se arata în raportul „Evaluarile si examinarile în sistemul de educatie din România”, realizat de Fondul International pentru Urgente ale Copiilor al Natiunilor Unite (UNICEF).
Raportul subliniaza de fapt ca în România este mare nevoie de includerea tuturor copiilor într-un proces de învatare de calitate.
În cadrul lansarii acestui raport, Consiliul National al Elevilor a explicat ca lipsa de transparenta în evaluarea elevilor duce la multe neajunsuri în sistemul de educatie.
„O mare parte din neajunsurile învatamântului deriva din lipsa de transparenta si eficienta în evaluarea exponentilor acestuia, fie ca vorbim despre elevi, profesori, scoli. CNE a remarcat cum de prea multe ori accentul cade doar pe materiile ce fac subiectul examenelor nationale. Aceste examene în forma actuala promoveaza capacitati de memorare în detrimentul celor rationale, logice”, a explicat Ioana Baltaretu, vicepresedintele Consiliului National al Elevilor.
Acelasi lucru il sublinia recent si Sorin Spineanu Dobrota, sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale. Acesta arata ca din studiile efectuate de Centrul de Evaluare si Analize Educationale reiese ca 42 la suta dintre elevii romani de 15 ani nu înteleg notiunile învatate la scoala si sunt practic analfabeti functional, procentul fiind mult peste media europeana, care este de 20 la suta.