decembrie 5, 2025

Secretele conservarii strazilor din Zalau in conditia de drumuri vesnic ferfenita

secretele-conservarii-strazilor-din-zalau-in-conditia-de-drumuri-vesnic-ferfenita6_55179

Daca nu are vreun cosmar noaptea, zalauanul il traieste dimineata in drum spre serviciu. „n fiecare dimineata. Sa circuli cu masina pe strazile din Zalau, orice ruta ai alege, este echivalent cu o aventura off-road pe banii tai. Prea multele denivelari nu le poti ocoli, oricat te-ai pricepe la slalom. Si, oricum, sunt si prea multe gropi pe metru patrat in asfalt. Daca nu sunt gropi, sunt gropoaie. Dar baltile sunt adevarata provocare. Sunt ruleta ruseasca pentru soferi. Risti sa treci cu roata printr-o balta? Stii tu ce ascunde? O denivelare? Sau un crater? Poate un canal sub nivelul asfaltului. Sau un canal mult sub nivelul asfaltului. Multe capcane le stiu soferii pe de rost. Au harta complexa a stricaciunilor in cap. Dar cum tocmai am iesit din iarna, pe harta trebuie sa treci craterele noi. Le inveti pe nervii si pe banii tai.
Unii au dat in judecata firma primariei care admnistreaza drumurile, Citadin, si au castigat. Dar nu multora le vine sa se tarasca prin tribunal sa-si scoata banii dati la service. „nsa toti soferii sunt nemultumiti. Ar putea fi o exceptie, dar nu e sigur. Senatorul Gheorghe Pop spunea in campania pentru parlamentare ca drumurile din Salaj sunt ca cele din Austria. Dar nu-i sigur ca includea si drumurile din Zalau.
Cu speranta ca lucrurile se mai pot imbunatati putin, mai ales ca in ultima perioada Citadin a tot plombat, am intrebat ieri Primaria Zalau, prin Biroul de Presa, daca mai au in plan ceva pana pe 31 mai. Un pic de afalt, nu sa ne scoata din cosmar, ca nu pot, dar sa-l faca mai putin infricosator. Ni s-a promis un raspuns. Cand il vom avea vom spune publicului totul. Promitem.
Suntem ingrijorati, mai ales ca planurile „mari” ale Primariei Zalau pentru infrastructura rutiera au fost anuntate la inceput de an si includeau vreo 16 stradute, o promisiune pentru strada Simion Barnutiu, iar alte artere principale… plombari, asfalt la punga pe bulevard si pe unde o mai pica din roabele Citadin.
S-au mai facut ceva rebordurari si s-au montat pavaje sau s-a turnat covor asfaltic pe trotuare prin Dumbrava, mare parte din lucrari imprejurul bisericii Reformate din cartier. E ok. Si rotulele si gleznele pietonilor sunt sensibile. Dar si masinile noastre sunt scumpe la intretinut. Pentru ca castigam putin.

Seful Citadin ne spune ca masinile
sunt mai multe si mai grele ca altadata

L-am rugat pe directorul de la Citadin sa ne explice de ce asfaltul de pe strazile din Zalau se degradeaza puternic in fiecare iarna. Miclea Ioan ne spune ca asfaltul de pe strazi nu mai e in garantie, ca avem mai multe masini, dar si ca acestea sunt mai grele ca oricand. De acord, Jeep-ul nu-i Lastun. Unde-i Trabantul de altadata, ca am fi avut acum strazi bune.
„Pe majoritatea strazilor din Municipiul Zalau au fost efectuate lucrari de reparatii în urma cu multi ani. „n urma traficului care în ultimii ani a crescut atât ca intensitate, cât si ca tonaj, mixtura asfaltica stop_coloana de pe strazile orasului a depasit perioada de garantie si, tinând cont de procesul de degradare a bitumului în timp, s-a ajuns la aceasta stare de uzura a strazilor. „n acest context, SC Citadin Zalau SRL intervine în zonele care pot fi reparate prin lucrari de întretinere, reparatii si covoare asfaltice noi. Pentru anul 2017 s-a întocmit un program de activitate privind lucrari de reparatii curente si întretinere, urmând sa fie completat si în anii urmatori”, ne spune Miclea Ioan, directorul Citadin.

Iata de ce lucreaza Citadin cu sporul Mesterului Manole

Am apelat la expert pentru a descoperi secretul strazilor de infern de care ne „bucuram” in Zalau. Pentru ca Drumul National care face legatura cu Clujul arata impecabil la aproape 20 de ani dupa ce a fost facut, i-am cerut lui Mircea Crisan, administratorul drumurilor nationale de pe raza judetului Salaj, sa ne explice diferentele dintre drumul pe care il are in administrare si drumurile Zalaului, pe care Citadin spune ca lucreaza permanent, dar daca ne luam dupa priveliste lucrarile au soarta Mesterului Manole. Ba parca vine cineva noapte cu pikamerul sa ne faca in ciuda. Si avem in loc de artere de circulatie gropi, balti, cratere, canale-capcana, masinile facute… varza.
Iar Mircea Crisan ne-a explicat care sunt principalele motive pentru care strazile din Zalau nu rezista cum rezista drumul european E81 Zalau – Cluj.
„De exemplu Bulevardul Mihai Viteazul, dar cam toate strazile din Zalau, au probleme din cauza sistemului rutier, a circulatiei stradale. S-a turnat un singur strat de asfalt de proasta calitate. Ar necesita o reabilitare completa, sa fie turnat asfalt nou pe toata lungimea, nu sa se faca plombari. Ar trebuie revizuita scurgerea apei, ca apa sa se scurga de pe asfalt. Apa este unul dintre cei mai mari inamici ai asfaltului. Din pacate constatam ca in Zalau se fac numai plombari. Uzura asfaltului. Stratul de asfalt este expirat. Daca s-ar face o reabilitare completa, sa se toarne un covor asfaltic nou si de calitate, ar avea garantia ca 6 – 7 ani totul ar fi bine. Si doar atunci sa se faca lucrari de reparatii si intretinere. Noi, cand facem lucrari de reparatii comasam mai multe probleme si cand asfaltam turnam covor asfaltic pe o anumita portiune de drum. Noi nu face plombari, pentru ca nu tin. Acolo unde plombezi, asfaltul se va strica si mai tare. De aceea bulevardul arata asa cum e in situatia de fata”, ne spune inginerul Mircea Crisan, responsabil de drumurile nationale din Salaj.