In Salaj avem 30 de automobile hibrid si nici un autoturism electric
La un parc auto judetean de aproximativ 60.000 de masini, inseamna ca din 2.000 de autovehicule, unul este partial electric
In Salaj nu a aparut inca nici un autovehicul electric 100 la suta, dar seful Serviciului Permise si “nmatriculari Salaj, Remus Stanciu, ne spune ca avem inmatriculate in judet aproximativ 30 de autoturisme hibrid, adica partial electrice, care sunt scutite de taxe. Majoritatea dintre acestea sunt de marca japoneza, Toyota. Cea mai scumpa masina hibrid inmatriculata in Salaj este un BMW i8, cu un pret de catalog pornind de la 137.504 euro.
La un parc auto judetean de aproximativ 60.000 de masini, inseamna ca din 2.000 de autovehicule, unul este partial electric in Salaj.
Nu-i de mirare ca Salajul nu are masini de ultima generatie. Judetul este recunoscut ca unul sarac si campion national la importuri de masini second-hand din strainatate. Iar un motiv in plus pentru care salajenii nu sunt incurajati sa achizitioneze masini electrice este ca cei care isi cumpara o masina electrica vor fi nevoiti sa mearga la Cluj pentru ca saiisi incarce bateriile de la masina. Cele mai apropiate statii de incarcare electrice se afla una pe Calea Floresti nr. 64 si una pe strada Fabricii nr. 5.
Programul Rabla incurajeaza achizitia de masini electrice si hibrid
Dar chiar daca salajenii nu au acces la ele, mașinile electrice si hibrid devin din ce în ce mai populare si în România. O mâna de ajutor vine de la programul „Rabla Plus”, prin care sunt subventionate aceste doua categorii. Trebuie spus ca diferenta dintre masinile electrice si cele hibrid este substantiala din punct de vedere al preturilor, primele fiind mult mai scumpe. Cei care îsi vor cumpara un automobil 100 la suta electric vor primi prin programul guvernamental Rabla Plus un ajutor de circa 6.000 de euro. Programul Rabla 2017 este asteptat sa demareze luna viitoare.
Cele mai populare masini
electrice si hibrid si preturile lor
Cea mai ieftina masina electrica este Renault Twizy Electric, care este de fapt încadrat la categoria cvadricicluri, categoriile L6E (cvadriciclu ușor) si L7E (cvadriciclu greu), si nu primeste ajutorul de la stat prin programul Rabla Plus, caci acesta este acordat doar pentru autoturisme, respectiv categoria M1. Un Renault Twizy Electric costa 7.000 euro. Vehiculul poate primi doi pasageri are o viteza maxima de pâna la 80 de kilometri la ora si o autonomie ce poate ajunge la 100 de kilometri.
Alte mașini electrice populare sunt Renault Zoe – 20.200 euro, Mitsubishi i-MiEV Electric – 32.240 euro si Mitsubishi i-MiEV Electric – 32.240 euro. Volkwagen are modelul e-up, motor electric de 82 CP si care costa 25.837 euro. Gama VW pur electric mai include E-golf, în timp ce gama hybrid este bine reprezentata cu modelele (noul) Golf GTE, Passat GTE. Variantele alese de VW pentru hybrid sunt „plug-in”, ceea ce înseamna ca bateriile pot fi încarcate si de la prize.
Toyota este un alt producator bine reprezentat la segmentul hibrid. Toyota Yaris Hybrid costa 14.300 euro, Toyota Auris Hybrid – 20.095 euro, Prius Hybrid – 27.200 euro. La categoria SUV hybrid Toyota ofera modelele C-HR si RAV4 cu preturi de la 23.919 euro si, respectiv, de la 33.450 euro. Toyota mai ofera Lexus CT200h Hybrid de la 29.700 euro. Alte modele pe piata sunt Mitsubishi i-MiEV Electric – 31.200 euro, Peugeot 3008 Hybrid – 35.600 euro, Opel Ampera Electric – 39.900 euro si Honda Jazz Hybrid – 17.500 euro.
La producatorul german BMW cel mai accesibil vehicul hybrid este i3, cu un pret pornind de la 37.485 euro si care poate ajunge la 40.876 euro. Hybridul de lux i8 are o autonomie în modul electric de doar 37 de kilometri si un pret de 137.504 euro.
