Sase abtibilduri colorate vor inlocui timbrul de mediu
In Salaj se inmatriculeaza doar o masina noua la fiecare 70 de masini second-hand inmatriculate, in timp ce in tara raportul este de o masina noua la 8 masini second-hand
Autoritatile au in plan sa introduca din toamna, in locul timbrului de mediu, abtibilduri colorate, care sa faca distinctia între autoturisme în functie de nivelul de poluare. Proiectul elaborat de Ministerul Mediului, obtinut în exclusivitate de Mediafax, prevede sase abtibilduri colorate.
Pentru autovehiculele electrice si cele cu motoare hybrid (electric + alt carburant) va fi alocat un abtibild de culoare verde, numerotat cu cifra 0, aceste vehicule fiind considerate cel mai putin poluante.
Masinile cu motoare pe benzina Euro 5 si Euro 6, construite dupa anul 2011, ar urma sa primeasca un abtibild de culoare albastra, numerotat cu cifra 6. În aceeasi categorie ar urma sa intre si camioanele si autobuzele cu motoare pe benzina fabricate dupa 1 ianuarie 2017.
In cea de-a treia categorie, careia ar urma sa i se aloce un abtibild de culoare galbena, numerotat cu cifra 5, intra autoturismele cu motoare diesel Euro 5 si Euro 6, fabricate dupa 1 ianuarie 2011, cele cu motoare pe benzina Euro 4, fabricate între 2006 si 2010, autoutilitarele diesel fabricate dupa anul 2011 – Euro 5 si 6, vehiculele mari cu motoare pe benzina Euro 4, camioanele, autobuzele si autocarele cu motoare diesel Euro 6, fabricate dupa 2014, si cele cu motoare pe benzina, Euro 5, construite între 2009 si 2013.
Pentru a patra categorie e prevazut un abtibild de culoare portocalie, numerotat cu cifra 4, iar aici se incadreaza masinile cu motoare diesel Euro 4, fabricate între 2006 si 2010, celor cu motoare pe benzina Euro 2 si Euro 3, fabricate între 1997 si 2005, sau, în cazul posesorilor de motociclete, pentru motoare Euro 2, fabricate între 2004 si 2006.
A cincea categorie de vehicule ar urma sa primeasca un abtibild de culoare gri, numerotat cu cifra 3, care se refera la masinile cu motoare pe motorina Euro 3, fabricate între anii 2001 si 2005, se arata în proiectul Ministerului Mediului.
Ultima categorie, careia ar urma sa i se aloce un abtibild de culoare rosie, numerotat cu cifra 2, este destinat autoturismelor cu motoare diesel Euro 2, fabricate între 1997 si 2000, autocamioanelor si autobuzelor cu motoare diesel Euro 3, fabricate între 2001 si 2006.
O categorie aparte o reprezinta autovehiculele considerate ca fiind cele mai poluante. Acestea fie nu vor avea niciun abtibild, fie va fi conceput unul special pentru ele. Intra in aceasta categorie motocicletele fabricate pâna în anul 2000, autoturismele fabricate pâna în 1996, autoutilitarele fabricate pâna în septembrie 1997 si autobuzele, camioanele si autocarele fabricate înainte de 30 septembrie 2001.
In functie de culoarea acestor abtibilduri, autoritatile locale vor decide daca masinile vechi si poluante vor avea voie sau nu sa circule pe toate strazile orasului. Autoritatile vor putea fie sa le interzica accesul, fie sa le perceapa o taxa.
Zeci de mii de romani care au platit timbrul
de mediu asteapta sa isi recupereze banii
Ministrul Mediului, Daniel Constantin, spune ca statul are de returnat soferilor care au platit timbrul de mediu aproximativ 6,4 miliarde lei. Timbrul de mediu a fost eliminat la 1 februarie 2017, dar autoritatile au eliminat si metoda recuperarii banilor pe cale administrativa de catre cei care platisera deja taxa, instanta ramanand astfel singura solutie.
“n acest context, ministrul recunoaste ca trebuie gasita o forma de rambursare, pentru ca, daca toti cetatenii vor actiona Ministerul in instanta, suma pe care o are statul de rambursat ar putea creste cu inca 20 la suta, ca urmare a taxelor judiciare.
Eliminarea timbrului de mediu creste numarul
de inmatriculari si invecheste mai tare parcul auto
La Directia Judeteana de Statistica, cele mai noi date sunt cele de la sfarsitul anului 2015. Potrivit acestora, in decembrie 2015 in Salaj erau inmatriculate 55.699 autoturisme. In acelasi an, s-au inmatriculat doar 131 de autoturisme noi. Potrivit datelor primite de la Serviciul Permise si “nmatriculari, in 2015 s-au inmatriculat in total 9.196 de autovehicule, marea lor majoritate autoturisme. Calculul arata ca la fiecare 70 de masini inmatriculate, doar un era noua.
In 2016 s-au inmatriculat in Salaj alte 10.488 de autovehicule.
In 2017, dupa eliminarea timbrului de mediu, s-a produs un boom al inmatricularilor de masini second-hand. “In ianuarie s-au inregistrat 447 de inmatriculari. In februarie, prima luna fara plata timbrului de mediu, numarul inmatricularilor a fost de cinci ori mai mare comparativ cu luna precedenta si a ajuns la 2.205, iar in martie au fost inmatriculate 1.950 de autovehicule.
In februarie 2017, in tara s-au inmatriculat de trei ori
mai multe masini second-hand decat in februarie 2016
Am luat ca punct de reper luna februarie 2017, prima luna in care soferii nu au mai fost nevoiti sa achite timbrul de mediu. Astfel, la nivel national, in februarie s-au inmatriculat 8.302 autoturisme noi si 68.731 autoturisme second hand. Asta inseamna o masina noua la mai bine de opt masini vechi, potrivit datelor obtinute de la DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a vehiculelor).
Si anul trecut majoritare au fost la inmatriculari tot masinile vechi. “n februarie 2016 s-au inmatriculat 5.099 autoturisme noi si 22.857 de autoturisme second-hand.
Daca in cazul inmatricularilor de masini noi, comparand februarie 2016 si februarie 2017, observam o crestere de aproximativ 75 la suta, in cazul inmatricularilor de masini second-hand numarul inmatricularilor este de trei ori mai mare, adica vorbim de o crestere de trei sute la suta.
