Uzina Electrica are 12 sefi si angajati TESA la cei numai 15 muncitori ramasi
Proiectul de hotarare privind aprobarea demersurilor necesare fuziunii prin absorbtie intre SC Citadin SRL si SC Uzina Electrica SA (societati al caror actionar unic este municipiul Zalau, prin Consiliul local) a fost aprobat in sedinta de Consiliu local de ieri. Autoritatile locale, in frunte cu primarul Ionel Ciunt, au sustinut ca scopul principal al acestei fuziuni il reprezinta o economie la bugetul local si au fost mandatati reprezentantii in AGA ale celor doua societati, sa adopte hotararile necesare procesului de fuziune.
Prezenta la sedinta de Consiliu local, directorul executiv al Uzinei Electrice, Mariana Biro, a vorbit despre structura de personal. Constatam ca la Uzina Electrica, fostul CET care pe vremuri furniza caldura si apa calda in tot Zalaul, mai exista, potrivit organigramei, cate un sef sau angajat TESA pentru aproape fiecare din cei 15 muncitori ramasi. 35 de posturi sunt in organigrama, din care sunt ocupate 32. Sunt 15 muncitori, 4 persoane cu functii de conducere si 8 angajati TESA. Primarul Ionel Ciunt spune ca, dupa fuziune, muncitorii sigur vor ramane, dar se vor imputina sefii si functionarii din birouri.
Fuziunea dintre SC Citadin SRL si SC Uzina Electrica Zalau SA este, momentan, in faza de discutii. La solicitarea Primariei, cele doua societati fac analize comune in vederea fuziunii. Discutiile preliminare au dus la concluzia ca solutia cea mai favorabila ar fi fuziunea prin absorbtie, cu SC Citadin SRL ca societate absorbanta. Acest proces ar urma sa dureze cel mult 150 de zile din momentul in care va fi demarat oficial, spun reprezentantii Uzinei Electrice intr-o informare trimisa autoritatilor locale.
Aceeasi informare detaliaza si bugetul de venituri si cheltuieli al Uzinei Electrice pe 2017. Cu o organigrama cu 35 de posturi si 32 de angajati, Uzina Electrica are in bugetul pe anul acesta venituri estimate de 1.919.000 de lei, din care 1.903.000 lei sunt venituri din exploatare, iar 16.000 de lei sunt venituri financiare. Veniturile din exploatare se compun din veniturile din serviciile prestate (acestea reprezentand cea mai mare parte a veniturilor – 1.235.000 de lei), din redevente si chirii, din vanzarea marfurilor, din amenzi si penalitati, venituri din valorificarea certificatelor de CO2 si altele.
Fostul CET din Zalau se va ocupa de schimbatul becurilor
din oras si mai vinde din fierul ramas din dezmembrare
Serviciile prestate de Uzina Electrica preconizate ca fiind aducatoare de venituri in 2017 sunt activitatile de operare si mentenanta la centrale termice si instalatii de incalzire, serviciul de iluminat public – activitatea de exploatare si intretinere, activitatea de investitii in sistemtul de iluminat public. Se mai adauga aici, potrivit estimarilor societatii, venituri din redevente si chirii, ca urmare a inchirierii unui spatiu pentru amplasarea unei antene de telecomunicatii, venituri din vanzarea unor deseuri (otel, aluminiu, cupru) provenite din dezmembrarea unui traseu de linii electrice stop_coloana si a unei cantitati de teava de la depozitul de zgura si cenusa din Panic, veniturile din valorificarea certificatelor de CO2.
Veniturile financiare au fost estimate ca provenind din dobanzi asupra disponi-bilitatilor financiare plasate in depozite bancare.
Prestarile de servicii pentru activitatile de operare si mentenata centrale termice si instalatii de incalzire se realizeaza in baza unui numar de 34 de contracte de servicii incheiate cu beneficiari precum si in baza unor solicitari de oferte sau comenzi din partea beneficiarilor – institutii, agenti economici, persoane fizice.
Serviciul de iluminat public se desfasoara in baza contractului de delegare prin concesiune a gestiunii serviciului de iluminat public in municipiul Zalau.
Uzina Electrica este unul din marii
consumatori de bani de la bugetul local
Uzina Electrica a inregistrat si inregistreaza in continuare costuri si pierderi mari cu administrarea patromoniului excedentar. „n 2016, nivelul acestor pierderi a fost de 595.358 de lei (cheltuieli de 634.102 lei si venituri de numai 38.744 de lei). Costurile au fost determinate de impozite si taxe pe teren cladiri si constructii speciale, paza si monitorizare cu unitatea de paza autorizata, cheltuieli personal, utilitati. Veniturile au provenit doar din revanzare de elergie electrica si inchiriere spatiu pentru antena telecomunicatii.
Pentru 2017, se anunta pierderi mai mici in conditiile in care a fost eliminat impozitul pe constructii speciale si s-a permis renuntarea la serviciul propriu pentru situatii de urgenta. Nivelul cheltuielilor directe a fost estimat la 255.000 de lei.
ADP, Citadin si Uzina Electrica cheltuiesc impreuna 20 la suta din bugetul Primariei. Cele trei societati subordonate Consiliului Local Zalau au primit in total, in 2016, 20 la suta din bugetul de cheltuieli al Primariei Zalau, suma de 25.766.000 de lei s-a dus catre cele trei societati. Cei mai multi bani s-au dus la Uzina Electrica – 12.949.000 de lei.
În prezent, cele trei societati ale Primariei Zalau au în obiectul de activitate lucrari care trebuie sa întretina orasul. Trei bugete, trei conduceri, trei consilii, trei Adunari generale, în general numite politic, dotari tehnice si salariati, capacitati financiare, tehnice si umane, care, în general, nu sunt folosite eficient. Cele trei societati au, in total, sapte directori platiti din bugetul local si noua sefi de servicii. Structura ar deveni mult mai putin stufoasa si mai putin costisitoare printr-o unificare a celor trei societati.
