decembrie 5, 2025

Curieratul – afacerea din usa clientului

imagine-articol_12715

Infiintate in urma cu aproape zece ani, companiile de curierat rapid au cucerit clientul roman, satul sa-si tot piarda timpul si nervii stand la cozile din fata ghiseelor. Monopolul de pe piata s-a spart in 2001, in prezent existand peste 100 de firme, care ofera o gama variata de servicii, atat pe plan intern, cat si international.
Piata serviciilor de curierat rapid a cunoscut o expansiune importanta in ultimii ani, mai ales ca pentru a demara o afacere in domeniu nu trebuie sa investesti foarte multi bani. Actorii de pe piata admit ca au parte de o concurenta extrem de mare, dar, cu exceptia anului de criza 2009, afacerile lor au mers pe profit. Unul sustantial, de altfel. Ba mai mult, sustin reprezentantii firmelor de profil, piata este departe de a fi saturata, in ciuda numarului mare de firme care presteaza astfel de servicii.
Cum incepi
Logistica de care ai nevoie nu este foarte constisitoare daca vrei sa deservesti numai piata locala. Trebuie sa achizitionezi cateva masini, biciclete sau motoscutere, sa inchiriezi un sediu si sa angajezi cativa curieri. Nu uita sa-ti dotezi personalul cu telefoane mobile ori cu aparate de emisie-receptie. Tragand linie, vei ajunge cu cheltuielile la cel mult 10.000 de euro.
Daca tintesti sa acoperi o intreaga regiune, lucrurile se schimba. Investitia pe care trebuie sa o faci creste substantial, putand ajunge chiar si la cateva sute de mii de euro.
Pentru a furniza astfel de servicii, trebuie sa notifici Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii cu privire la intentia de a intra pe piata. Procedurile sunt extrem de simple si pot fi consultate pe site-ul institutiei.
Cu noroc, amortizarea vine in sase luni
Sefii firmelor de curierat sustin ca investitia se amortizeaza foarte repede, cu conditia sa-ti tratezi clientii cu seriozitate. Fiecare livrare pe care o faci conteaza si nici o reclama nu este mai buna decat cea pe care ti-o face clientul multumit. Astfel, daca iti dai interesul, daca ai contacte, poti recupera ce ai investit chiar si in jumatate de an. In eventualitatea in care comenzile nu abunda, amortizarea se va face in trei-patru ani. Cele mai mari cheltuieli sunt cu salariile si cu carburantii.
Potrivit reprezentantilor unor societati de curierat, daca dintr-o factura se obtine un profit de 20-30 la suta, inseamna ca afacerea merge bine.
Criza pune bete-n roate
Lunile scurse din 2009 nu au fost tocmai benefice pentru piata de curierat din Romania, afacerile derulate fiind cu aproximativ 30 la suta mai mici comparativ cu perioada similara din 2008. Valoarea acesteia a ajuns la circa 200 milioane de euro. Operatorii se asteapta la o stopare a scaderilor pana la finele anului, urmata de o crestere usoara din 2010.
Declinul din acest an este pus pe seama reducerii corespondentei de tip business – contracte, facturi, oferte comerciale. Principalii operatori de pe piata considera ca invingatorii crizei vor fi doar cei care au avut strategii de dezvoltare realiste. „In piata vor ramane doar jucatorii seriosi, cu un business solid, care nu au intrat intr-un razboi absurd al preturilor, de multe ori sub costuri”, sustin reprezentantii unei companii de profil.
Comertul online, un imbold dat pietei
Nu doar expansiunea companiilor autohtone si patrunderea in Romania a unui numar tot mai mare de multinational au determinat dezvoltarea acestui sector. O mana de ajutor a dat-o si comertul online. Nu de alta, dar de fiecare data cand cineva face o comanda prin Internet, produsul nu are cum sa ajunga la destinatar decat prin intermediul postei ori al curierilor rapizi.
Shoppingul online nu a atins, deocamdata, nivelul din statele mai dezvoltate, insa incepe sa prinda contur si in Romania. Anul trecut, comertul electronic din tara noastra a generat peste 44,3 milioane de dolari, in conditiile in care s-au incheiat 16.000 de tranzactii pe Internet, in valoare de aproximativ 3 milione de dolari.
Angajatul – elementul cheie
Un element deloc de neglijat il constituie personalul pe care il ai. Cum in meseria de curier nu se prea face cariera, nu te astepta ca angajatul sa ramana pe post prea mult timp. Majoritatea celor care opteaza pentru un astfel de job sunt tinerii. Pe o piata concurentiala, salariatii calificati, amabili cu clientii, rabdatori si cu un aspect fizic placut iti vor plasa firma deasupra celorlalte.
Posta Romana pierde teren
Dezvoltarea afacerilor de curierat rapid si-au pus amprenta asupra activitatii Postei Romane, care, pana acum 20 de ani, detinea monopolul pe piata. Avand alternative, romanii au inceput sa ocoleasca firma statului, curierii locali muscand tot mai mult din cota de piata a Postei pe segmentul de curierat. Astfel, daca la capitolul corespondenta, operatorului national ii revine circa 95 la suta din piata, pe segmentul curierat, cota se situeaza in jur la 15 procente.
Piata serviciilor postale a crescut anul trecut cu aproape 55 de procente, de la 1,05 miliarde de lei, la 1,63 miliarde de lei, desi traficul a inregistrat o scadere de 2,2 la suta, la 687 milioane de trimiteri, potrivit Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.