Elevii invata mecanic lucruri care nu le folosesc la nimic, directorii de scoli sunt numiti politic, notele nu reflecta realitatea, prea multi profesori contrafacuti
Dezbaterea organizata de USR la Zalau pe tema starii invatamantului salajean, desfasurata saptamana trecuta, joi, a scos la iveala minusurile sistemului, demonstrand ca afectati sunt, in egala masura, atat elevii cat si cadrele didactice. “ntalnirea publica a fost organizata in contextul vizitei deputatului USR de Mures, Lavinia Abu Ambra, delegat sa reprezinte interesele salajenilor in Parlament, si membru in Comisia de invatamant.
Dialogul a fost cu atat mai animat cu cat participanti activi au fost profesori, elevi, parinti, dar si politicieni din alte partide decat cel organizator.
Aproape la unison, problemele punctate au fost cam aceleasi: programa scolara depasita, mult prea stufoasa, fara aplicabilitate practica, scoli nefinantate, directori de scoli numiti politic si nu pe criterii de performanta sau management. “”n invatamantul romanesc acumulam informatii, nu aptitudini”, a concluzionat deputatul USR, legat de modul in care se invata in prezent in Romania.
Elevii si profesorii au concluzionat, de comun acord, ca notele nu sunt relevante in forma in care se acorda acum. “Daca invat trei lectii, cand stiu ca ma asculta si primesc trei note de zece, asta nu inseamna ca sunt de zece la materia respectiva”, a recunoscut unul dintre elevii prezenti. Ideea a fost continuata de Carmen Olar, profesor de fizica, presedinte USR Salaj, care a abordat problema din punctul de vedere al examinatorului, axandu-se pe faptul ca nota e data, partial, si de unitatea de invatamant unde e inscris elevul. La o scoala mai slaba, din mediul rural, de exemplu, un elev va primi mai usor o nota mare. Daca acolo ar lua un zece, la o scoala foarte buna probabil ca nu ar primi mai mult de opt. Si totusi, desi stii ca-l evaluezi corect si opt e nota pe care o merita, te doare sufletul sa-l notezi asa, pentru ca cel notat cu zece, in alta parte, va fi avantajat la o admitere unde se tine cont de media din anii de scoala, a explicat Carmen Olar. Cei prezenti s-au pozitionat in favoarea examenelor de admitere la licee si facultati, ca fiind cea mai buna metoda de departajare a elevilor.
Un alt aspect negativ al invatamantului romanesc il reprezinta proasta pregatire a unor cadre didactice, lucru recunoscut chiar de cei din sistem. “Poti fi extraordinar de bun intr-un domeniu, dar asta nu inseamna ca poti fi si un profesor foarte bun, care sa poata transmite informatia in forma in care trebuie, catre elevi”, a fost una dintre concluziile cadrelor didactice.
De altfel, acestia au pus sub semnul intrebarii si calitatea masterelor sau a cursurilor de perfectionare, unde, de multe ori, ca profesor, nu inveti nimic nou. “Regasesti tot materia pe care ai studiat-o acum 20 de ani la facultate”, au marturist cadrele didactice.
Si calitatea invatamantului universitar a fost dezbatuta, marele minus fiind acela ca universitatile au inceput sa vada scoala ca pe un bussiness, iar activitatea lor aduce tot mai mult cu cea a SRL-urilor.
Avem un invatamant corigent
din cauza politizarii si a birocratiei
Deputatul USR Lavinia Abu Ambra a vorbit despre cateva masuri pe care le-ar considera binevenite pentru schimbarea sistemului de invatamant. Un prim aspect ar fi depolitizarea sistemului. Deputatul a recunoscut ca ar desfiinta, de exemplu, inspectoratele scolare, carora, in forma actuala de functionare, nu le vede rostul. “Sunt niste structuri birocratice care ne ingreuneaza viata si nu ne ajuta”, considera deputatul. Lavinia Abu Ambra spune ca ar trebui schimbata si filosofia de finantare a invatamantului, descentralizarea acestuia, astfel incat fiecare scoala sa aiba parghiile necesare pentru a-si evalua proprii profesori si sa-i poata da afara daca nu corespund.
Foarte franc, deputatul USR a pus degetul pe rana si in privinta examenului de titularizare. “As desfiinta examenul de titularizare, cu mese festive si cu niste hartii la final. “mi cer scuze, dar stim cu totii cum se desfasoara. Trebuie sa spunem adevarul. E un examen inutil, nu e relevant profesional, in afara de faptul ca niste oameni se intalnesc, mananca impreuna si beau impreuna”, a punctat Lavinia Abu Ambra.
Cat despre fondul clasei, deputatul spune ca acesta e ilegal, prin lege. Totusi, scolile, cadrele didactice au nevoie de materiale pentru a-si desfasura activitatea. “Primaria e obligata sa finanteze activitatea scolii. Eu nu vreau ca primaria sa dea bani pentru petreceri in aer liber, pentru activitati electorale, pentru panselute. Eu prefer sa se dea bani scolilor pentru ca profesorii sa poata lucra, sa aiba materiale sa lucreze asa cum trebuie cu elevii”, e de parere deputatul. Ideea sa a fost sustinuta si de cei prezenti, iar Lavinia Abu Ambra a mai precizat ca sedintele de consiliu local sunt publice, asa ca parintii pot merge oricand sa isi expuna problemele in fata autoritatilor locale.
Daca politicienii nu sunt chemati
sa dea socoteala, nu se face nimic
Deputatul USR de Mures, care va reprezinta si interesele salajenilor in Parlmentul Romaniei, spune ca va veni macar o data pe luna la Zalau pentru a se intalni cu cetatenii. Politiciantul trebuie sa dea socoteala in fata celui care l-a votat, e de parere tanara. “n varsta de 35 de ani, deputatul USR, salajeanca la origini, are o viziune noua asupra modului in care se face politica. “Nu rezolvam nimic daca stam deoparte, ne plangem si nu ne implicam. Politicianul trebuie tras de maneca, luat la rost”, e de parere Lavinia Abu Ambra. Cat despre motivul care a determinat-o sa intre in politica, Lavina Abu Ambra spune ca a decis sa se implice “pentru ca povestitul pe la colturi nu schimba nimic”, iar intentia sa este de a promova “un alt tip de a face lucrurile”.