Primăria Zalău organizează azi dezbatere publică pe tema bugetului, cu doar două ore inainte de votul pentru adoptare
Azi, la ora 12.00, va fi supus la vot în Consiliul local proiectul de buget al Zalăului pe anul 2017. La ora 10.00, la Primărie este programată o dezbatere publică pe tema bugetului. Autorităţile locale au decis să organizeze această consultare publică deşi nu au primit nici măcar o solicitare în acest sens, caz în care dezbaterea preliminară cu cetăţenii nu mai e obligatorie. Legea 52/2003 spune că „autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică”, explică purtătorul de cuvânt al Primăriei Zalău, Diana Crişan. „n Zalău, nimeni nu a solicitat organizarea unei consultări pe tema bugetului, semn că ori nu e nimeni curios ce se întâmplă cu banii din bugetul local, ori nivelul de comunicare dintre autorităţi şi cetăţeni este scăzut. Oricum, Primăria apare într-o lumină favorabilă în această situaţie, pentru că poate afirma, cu dovezi, că a anunţat cetăţenii cu privire la data la care va avea loc votul asupra proiectului de buget şi a organizat dezbaterea publică pe această temă, deşi nu era nici obligată, neexistând solicitări, nici doritori nu s-au anunţat.
În cazul în care la dezbaterea publică programată azi, la ora 10.00, la Primărie, se vor formula propuneri cu privire la buget, „acestea vor fi înregistrate într-un proces verbal, întocmit în urma dezbaterii publice. şi vor fi analizate în plenul şedinţei de Consiliu Local, în acest caz nefiind obligatoriu avizul comisiilor, consilierii locali urmând să se pronunţe prin vot”, spune Diana Crişan, purtătorul de cuvânt al Primăriei Zalău.
Avem buget de funcţionare şi prea puţin de dezvoltare
Doar a şasea parte din banii din bugetul local al Zalăului vor fi direcţionaţi anul acesta către secţiunea de dezvoltare, iar restul vor fi folosiţi pentru funcţionarea administraţiei oraşului.
Pentru anul 2017 veniturile totale stop_coloana planificate a se realiza la nivel de municipiu sunt de 155.410.500 de lei, la care se adaugă excedentul bugetului local de la sfârşitul anului 2016, în sumă de 32.554.260 de lei. Asta înseamnă un buget total de 187.964.760 de lei.
Din această sumă 151.290.500 de lei, adică cea mai mare parte, se vor duce la secţiunea de funcţionare. Restul de 36.674.260 de lei vor fi utilizaţi pentru dezvoltare, adică aproximativ a şasea parte din suma totală.
Cei mai mulţi bani se duc pe salarii şi asistenţă socială. Cheltuielile de funcţionare înseamnă cheltuieli de personal, asistenţă socială, rambursări de credite, împrumuturi pentru instituţii şi servicii publice locale sau activităţi finanţate integral din venituri proprii. Se plătesc din bugetul local, între altele, salariile personalului din unităţile de învăţământ, banii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, indemnizaţiile persoanelor cu handicap, finanţarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei. Cea mai mare parte a banilor din bugetul secţiunii de funcţionare sunt destinaţi finanţării cu salariile personalului din unităţile de învăţământ – 55.073.000 de lei. Pentru finanţarea cheltuielilor cu bunuri şi servicii în unităţile de învăţământ se alocă 4.920.000 de lei, pentru finanţarea drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiile lunare a persoanelor cu handicap se alocă 8.658.000 de lei. Pentru drepturile copiilor cu cerinţe educaţionale speciale vor fi alocaţi 389.000 de lei, iar pentru finanţarea serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor sunt prevăzute 191.000 de lei. Cheltuielile de dezvoltare se referă la sumele aferente implementării politicilor de dezvoltare.
