decembrie 5, 2025

Primăria Zalău iţi ia 30 de lei pe o copie A4; o documentaţie intreagă este imposibil de plătit

primria-zalu-ii-ia-30-de-lei-pe-o-copie-a4-o-documentaie-intreag-este-imposibil-de-pltit2_54546

Dacă nu am fi văzut cu ochii noştri, greu ne-ar fi venit să credem că pentru a primi nişte copii ale unor documente din arhiva Primăriei Zalău trebuie să plăteşti câteva mii de lei.
Copia xerox pentru o hârtie A4 din arhivă costă 30 de lei, iar dacă vrei o copie a unei autorizaţii de construire care poate avea peste o sută de pagini, poate ar trebui să treci pe la bancă să goleşti cardul sau să faci un împrumut înainte de a ajunge la primărie cu solicitarea. O documentaţie pentru construcţia unui imobil ajunge şi la 10.000 de lei.

Un zălăuan păţit se arată revoltat

Avocatul zălăuan Raluca Ilea a solicitat de la primărie, zilele trecute, copii după documentaţiile care au stat la baza construcţiei unor imobile.
A depus la primărie trei adrese, prin care solicita copii într-un singur exemplar, după trei rânduri de documente. Nu mică ne-a fost nouă mirarea şi indignarea când am văzut, negru pe alb, cât era de plată.
Într-unul din cazuri, documentaţia care a stat la baza emiterii autorizaţiei de construire avea 134 de pagini, iar costul a fost de 4.020 lei. “n alt caz, documentaţia a avut 333 de file, iar costul a ajuns la 9.990 lei. “n cel din urmă caz, 117 file de documentaţie trasă la xerox s-a cuantificat în 3.510 lei.
Pe toate cele trei răspunsuri la adresele avocatului, primăria a trecut temeiul legal în baza căruia se percep aceste tarife astronomice: Hotărârea de Consiliu Local nr.332 din 22 decembrie 2016.
Avocatul Raluca Ilea, cea care a avut surpriza de a se trezi cu asemenea note de plată din partea administraţiei locale, consideră că tarifele practicate sunt exagerate. „Prin aceste tarife, prevăzute în HLC 332 din 22 decembrie 2016, o perioadă ciudată, de altfel, pentru a emite hotărâri, chiar înainte de sărbători, când nimeni nu mai e atent să verifice ce face Consiliul local, încalcă, practic, accesul oamenilor la documentele din arhiva primăriei. Costurile ar putea fi acoperite din banii care se încasează sub formă de impozite sau ar putea fi nişte sume modice”, spune avocatul.
Raluca Ilea dă exemplul instanţelor de judecată, unde o copie certificată, nu una simplă, costă un leu. La Cadastru, de asemenea, taxa de copiere este de cinci lei, în condiţiile în care şi aici e vorba de hârtii din arhivă care trebuie conservate, căutate şi aşa mai departe.

Dacă ţi-ai pierdut un document, te-ai ars

“Există situaţii în care oamenii îşi pierd documentele, iar atunci când apelează la autorităţile locale pentru a primi un rând de copii se pot trezi în situaţia de a nu-şi permite, pur şi simplu, să le plătească”, spune avocatul.
Deoarece consideră că taxele practicate la eliberarea unor copii după documente din arhiva primăriei sunt exagerate, avocatul Raluca Ilea spune că va ataca în instanţă Hotărârea de Consiliu local nr.332 din 22 decembrie 2016 şi va cere anularea ei, pentru că, prin astfel de tarife, îngrădeşte accesul zălăuanilor la documentele din arhiva primăriei. stop_coloana
Şi are dreptate. În cazul în care documentul după care se solicită copii are o sută de pagini, zălăuanul va plăti 3.000 de lei, adică peste trei salarii minime pe conomie pentru un teanc de hârtii.

Consilierii locali sunt şi ei surprinşi
de tariful pe care l-au votat

In Hotărârea de Consiliu Local 332 din 22 decembrie 2016 scrie, în anexa 2, paragraful 1.21, că eliberarea unor copii din arhiva primăriei costă 30 de lei pentru o filă A4.
Am vrut să vedem cum li se pare acest tarif – care pe noi ne-a scandalizat – consilierilor locali care l-au votat. Unii nici nu ştiau cât costă copierea unui document din arhivă. După ce s-au documentat, unii spun că e justificat, alţii că e exagerat.

Claudiu Bîrsan spune că taxa trebuie
repede reexaminată această taxă

Liberalul Claudiu Bîrsan spune că acest tarif este exagerat. “Stiu că există un tarif pentru eliberarea de copii după planuri cadastrale şi hărţi topografice, care este de 32 de lei (aici poate că se justifică). S-o fi mers printr-un fel de analogie cu acest tarif de 30 de lei pentru copii A4, dar este exagerat. „n cazul unei documentaţii mai voluminoase, devine aproape imposibil de plătit. Pentru 20 de pagini ajunge omul să-şi dea pensia pe o lună. Până la urmă, este îngrădit accesul la nişte documente în funcţie de posibilităţile materiale ale fiecăruia şi nu este normal. Cred că ar trebui să reexaminăm această taxă cât de repede”, spune Claudiu Bîrsan.

Ioana Tuduce spune că taxa e veche şi se justifică
prin costurile de arhivare a documentelor

Consilierul local social-democrat Ioana Tuduce nu ştia cât costă copierea unui document din arhiva primăriei. După ce s-a documentat, ne-a spus că aceste tarife nu au fost stabilite de actualii consilieri, fiind cele care se practică din 2011 încoace. Poate că are dreptate şi s-au practicat şi înainte aceste preţuri, dar el au fost supuse votului în noul Consiliu local în decembrie, asta e sigur. “n opinia lui Tuduce, costurile sunt, oarecum, justificate. “Este o taxă mare, dar e vorba de documente cu statut special, a căror conservare şi păstrare în arhivă implică anumite costuri”, spune consilierul local.