Camera de Comert Americana în România (AmCham România) a identificat cinci puncte slabe în constructia bugetului de stat, care ar duce la un deficit bugetar de peste 4 la sută.
Mari semne de întrebare pe care le ridică Legea Bugetului de Stat pentru 2017 sunt legate de proiectia bugetara foarte optimista, raportul între cheltuieli si investitii în defavoarea acestora din urma, suprabugetarea nivelului de absorbtie a fondurilor europene, alocarile insuficiente pentru cheltuielile bugetare de tipul pensiilor si asistentei sociale sau dobânzilor, asumarea de angajamente viitoare în lipsa unor bugete multianuale, reiese din comunicatul AmCham România.
Creştere economică supraevaluată
Proiectia bugetara foarte optimista poate prejudicia echilibrul macroeconomic. Bugetul actual tinteste o crestere economica de 5,2 la sută, superioara previziunilor mult mai prudente emise de institutii precum Comisia Europeana, Banca Mondiala, Fondul Monetar International sau banci locale, care plaseaza cresterea PIB între 3,7 la sută şi 4,4 la sută, arata AmCham.
Nivelul veniturilor la buget si cresterea cheltuielilor raportate recent pentru luna ianuarie 2017 confirma îngrijorarea exprimata fata de acest aspect.
Investiţiile sunt defavorizate; ne paşte
inflaţia şi scăderea puterii de cumpărare
Raportul între cheltuieli si investitii, în defavoarea acestora din urma, nu sustine obiectivul de a crea servicii cu valoare adaugata mare în economie.
Desi pe termen scurt cresterea economica bazata pe consum favorizeaza unele sectoare, o accentuare a consumului poate avea ca efecte cresterea inflatiei, afectând cresterea economica sustenabila si puterea de cumparare a populatiei.
Un avans economic sanatos presupune corelarea cresterii salariilor cu nivelul de performanta si productivitate, si cu îmbunatatirea calitatii infrastructurii si serviciilor publice.
Miză nerealistă pe fonduri europene
Suprabugetarea nivelului de absorbtie a fondurilor europene nu tine cont de performanta slaba înregistrata de România în acest domeniu. stop_coloana În plus, conditionarea unei parti importante din cheltuielile cu investitii – 4,5 miliarde lei din totalul de 9,9 miliarde lei – de finantarea din surse europene poate duce la nerealizarea investitiilor asumate din cauza ritmului redus de absorbtie a fondurilor europene, ceea ce va limita cresterea economica vizata.
Alocări insuficiente pentru pensii
Alocarile insuficiente pentru cheltuielile bugetare de tipul pensiilor si asistentei sociale sau dobânzilor pun o presiune mare asupra bugetului consolidat.
Bugetul pentru asigurari sociale va fi grevat semnificativ în contextul cresterii cu 10 la sută a punctului de pensie.
Este de asteptat ca nivelul cheltuielilor cu dobânzile sa fie influentat atât de valoarea nominala mai mare a deficitului bugetar, cât si de o crestere anticipata a serviciului datoriei publice în contextul tendintei globale de crestere a costurilor de creditare.
Promisiuni pe termen lung,
fără previziuni pe măsură
Asumarea de angajamente viitoare în lipsa unor bugete multianuale fac posibile derapaje ale cheltuielilor publice. Proiectele complexe de investitii ar trebui sa fie implementate într-un context de bugetare multianuala, care sa ofere imaginea completa a angajarii resurselor bugetare si a veniturilor asteptate.
Abordarea de acum va perpetua experienta profund ineficienta si costisitoare pentru tara noastra de a începe numeroase proiecte de investitii care au ramas, însa, nefinalizate.
AmCham România a fost înfiintata în anul 1993 de un grup de companii americane si reuneste în prezent peste 400 de companii americane, internationale si locale, care au investitii totale de peste 20 de miliarde dolari, generând în jur de 250.000 de locuri de munca.