Planurile pentru infrastructura rutiera a Salajului arata ca-n basme, dar se stie clar ca nu sunt bani pentru realizarea lor
Master Planul General de Transport (MPGT), documentul strategic pentru investitiile din domeniul transporturilor pe urmatorii 15 ani, a fost pregatit de catre Guvernul Dacian Ciolos. Documentul contine principalele proiecte de autostrazi, drumuri expres, investitii in cai ferate si cai navale pe care Romania are nevoie sa le implementeze, insa vine cu partea goala a paharului. Numai pe rutier, pana in 2020, sunt planificate proiecte in valoare de 13 miliarde de euro, dar exista fonduri disponibile doar pentru o treime. Pentru 2020 – 2030, doar jumatate din fondurile necesare pot fi identificate.
În ceea ce priveste judetul Salaj, marea majoritate a proiectelor din Master Plan sunt de domeniul fictiunii. Master Planul prevede ca autostrada Nadaselu – Suplacul de Barcau, care strabate Salajul pe o distanta de 90 de kilometri, va fi finalizata, cu tot cu tunelul din Meses, pana peste doi ani in 2018.
Master planul mai prevede reabilitarea cailor ferate din Salaj, construirea unui drum expres Satu Mare – Zalau si realizarea centurii ocolitoare a Zalaului, marea majoritate din proiectele salajene fiind gandite a fi realizate pana in 2030. stop_coloana
Master planul prevede construirea unui drum Trans Regio Satu Mare – Zalau pe o lungime de 95 de kilometri, cu 49 de milioane de euro. Constructia drumului va incepe in 2024. Master planul mai prevede realizarea centurii Zalaului. Proiectul este al doilea in randul variantelor ocolitoare din tara ca importanta a fi realizate in cel mai scurt timp, dupa centura Bistritei. Lotul doi din soseaua de centura a Zalaului va avea noua kilometri si va fi construit cu 4,8 milioane de euro pe kilometru. Anul inceperii lucrarilor pentru soseaua de centura este 2017, iar anul de receptie a lucrarii este 2018. În 2017 se va lucra la centura Zalaului de aproape 39 de milioane de euro, iar in 2018 se va lucra de 50,9 milioane de euro. Din acesti bani, 30 de milioane de euro sunt din imprumuturi, 10 milioane de euro sunt din fondurile structurale, iar opt milioane de euro sunt de la bugetul de stat.
Salajul va avea cale ferata modernizta in… 2035!
Guvernul mai pregateste si modernizarea caii ferate Oradea – Carei – Satu Mare – Baia Mare – Jibou – Dej. Costul lucrarilor este de 567 de milioane de euro, din care 260 de milioane de euro se duc pe tronsonul Baia Mare – Jibou – Dej. Proiectul de modernizare a caii ferate din Salaj va incepe in 2031 si se va finaliza in 2035.
