decembrie 5, 2025

Radu Capilnasiu il critica pe Ionel Ciunt ca nu face nimic pentru a repara ce a stricat el cu semafoarele inteligente

imagine-articol0_52376

Fostul primar al Zalaului, Radu Capilnasiu, il acuza acum pe primarul Ionel Ciunt ca nu face nimic in privinta descongestionarii traficului din Zalau, care se desfasoara greoi din cauza semafoarelor „inteligente”, proiect cu finantare europeana implementat chiar de Cap’lnasiu in 2013 si care a nemultumit soferii, care considera ca vechea semaforizare din oras era mult mai eficienta. Capilnasiu a aspus vineri ‘ntr-o conferinta de presa organizata de PNL ca nu l-a vazut inca pe Ionel Ciunt in cizme si salopeta pe strazile din oras. 

Ionel Ciunt declara in exclusivitate pentru Graiul Salajului inca inainte sa fie instalat in functie ca una din prioritatile lui la conducerea Primaria Zalau va fi sa analizeze cu atentie proiectul semafoarelor „inteligente”, care „mananca zilele” soferilor din Zalau, inclusiv partea din proiect privitoarea la functionarea celor cinci radare fixe de pe bulevardul Mihai Viteazu, instalate pe segmentul Centru – Astralis.
„Semafoarele inteligente si cele cinci radare reprezinta o problema la nivel de oras, pentru ca nu fluidizeaza traficul asa cum ar trebui (,,,) Voi analiza foarte bine proiectul. Daca proiectul cu finantare europeana spune ca semafoarele trebuie sa functioneze asa cum sunt in starea actuala, atunci le voi lasa asa. Daca proiectul nu specifica cum vor functiona semafoarele si unde trebuie amplasate, atunci voi modifica cu siguranta semafoarele din oras, le voi coordona si voi face in asa fel incat sa fluidizez traficul cum trebuie, sa nu se mai stea asa mult la semafor. În aceeasi situatie ca semafoarele sunt si radarele. Voi analiza bine proiectul, iar daca voi putea face modificari, cu siguranta le voi face”, a spus Ionel Ciunt.

Radu Nistorescu spunea ca radarele fixe din Zalau
vor functiona „de maine” sau de la „la pastele cailor”

Proiectul cu finantare europeana al „semaforizarii inteligente” din Zalau, cu tot cu cele cinci radare ramase nefunctionale instalate pe bulevard, între Silvania si Astralis, constituie unul din proiectele cu care primaria condusa de Cap’lnasiu nu a reusit decât sa-i necajeasca pe zalauani.
Mai mult, Zalaul risca sa i se ceara înapoi finantarea europeana cu care a fost realizat acest proiect, intrucat nu si-a atins scopul, prin faptul ca radarele au ramas nefunctionale. Valoarea totala a proiectului se ridica la patru milioane de euro.
Povestea radarelor fixe de pe bulevard, ramase doar decor-sperietoare, a trecut însa prin mai multe etape pâna sa se ajunga la momentul în care sa dam banii înapoi la UE. stop_coloana 
Pe tot parcursul anului 2015, administratorul public al Zalaului de la acea vreme, Radu Nistorescu, ales acum consilier judetean pe listele PNL, promitea ca „în câteva zile” se va semna protocolul cu Inspectoratul de Politie Judetean Salaj si ca radarele vor intra în functiune. Nu s-a mai întâmplat asta niciodata, pentru ca Politia nu a fost de acord cu cinci radare pe doi kilometri de strada.
Pe 7 octombrie anul trecut, Iosif Ghiurca, inspector sef la acea vreme al IPJ Salaj, ne declara ca „a venit o comisie de la Inspectoratul General al Politiei Române (IGPR) sa verifice radarele de pe Bulevard, daca sunt conforme cu normele în vigoare”.
„Cei de la IGPR au avut ca obiectie faptul ca sunt cinci radare foarte apropiate, pe doi kilometri, ceea ce nu este normal. Daca gândim rational, un sofer care se grabeste ar putea fi prins de cel putin trei radare si sa plateasca trei amenzi”, ne-a spus fostul sef al politiei salajene, Iosif Ghiurca.
Iar de atunci si pâna acum nimic deosebit. Doar o interventie a lui Radu Nistorescu, care spunea suparat în 20 octombrie 2015, întrebat când vor intra în functiune cele cinci radare de pe bulevard, ca se va întâmpla… „la pastele cailor”.

Daca ar functiona, cele cinci radare ar face prapad

Radarele fixe de pe bulevardul Mihai Viteazu din Zalau au fost montate odata cu plantarea în intersectiile orasului a asa ziselor semafoare inteligente, denumite astfel pentru ca se considera ca sistemul are capacitatea de a culege date din trafic pentru ca apoi sa se adapteze automat si sa fluidizeze circulatia. Sistemul a fost un esec resimtit de toti soferii. Au reusit sa îngreuneze circulatia. Radarele venite la pachet cu sistemul „inteligent” de semaforizare sunt amplasate pe bulevard intre Primaria Zalau si Astralis. Asadar, pe o distanta de doi kilometri ne pândesc cinci radare. La ora actuala sunt “inofensive”. Dar daca radarele ar functiona, ar inregistra in medie 600 de contraventii pe zi, cum a rezultat din “probe”, dupa instalarea lor. In topul încalcarii regulilor de circulatie pe bulevard se afla vitezomanii, 450 pe zi la numar. Alti 150 de soferi sunt depistati în timp ce patrund în intersectii pe culoarea rosie a semaforului, potrivit informatiilor transmise atunci de Paul Maghiu, fost purtator de cuvânt al Directiei Generale de Administrare a Domeniului Public (DGADP), acum consilier judetean ales pe listele PNL. Stau marturie imaginile surprinse în trafic, imagini ce sunt stocate în baza de date a DGADP.